Diamond DA-40 D nödlandade.......

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av TOC, 7 Februari 2008.

  1. autorotate

    autorotate Ny medlem

    Den där pdf.en är överens med min info.
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Första revision av bulletinen.

    http://www.tae-service.de/doc-download/manuals/TM%20TAE%20125-100...20Rev%201.pdf

    mvh /TOC
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

    Enda skilnaden jag ser är att dom har minskat gåntiden till 10 timmar för motorer med totaltid över 20 timmar.

    I morgon kommer nog Alert Servicebulletin

    mvh /TOC
     
  4. Knorren

    Knorren Medlem

    Kollar du ändringsmarkeringarna i högermarginalen så ser du att dom lagt till det du säger samt en bricka (washer).
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    Stämmer bra,tack.
    Är det så har det går till,i bilbranchen är det värre......:laugh

    mvh /TOC
     
  6. Knorren

    Knorren Medlem

    Ibland kan man undra vad som är värst.... ;)
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag tror mig veta,bilbranchen.

    mvh /TOC
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ni som inte får KSAKs nyhetsbrev kanske är intresserade av urklippet nedan.

    Jonas

    "Förra veckan kunde vi orientera om en nödlandning under mörker med en Da 40 diesel. Det var en elev under utbildning till trafikflygare som nödlandade på en väg. Allt slutade efter omständigheterna mycket bra.

    Nu vet vi lite mer. Utan att garantera att detta är helt korrekt återgivet så gör jag en populärorientering. När man bytt till den lite starkare motorn på Da 40 har man bytt högtrycksbränslerör efter bränslepumpen som fått en ny längd och nytt material. Då har vibrationer (resonans) uppstått i rören, förmodligen vid vissa varvtal. Detta har lett till att röret till slut brustit och motorn stannat. Det finns ett luftvärdighetsdirektiv utgivet av EASA som innebär att först och främst skall röret fästas med en hållare och efter visst antal timmar bytas. Jag bedömer att detta är en typisk barnsjukdom som gäller ny materiel som ännu inte varit i bruk en längre tid. Den här gången är felet således enkelt att åtgärda."
     
  9. mjukis

    mjukis Ny medlem

    De flesta gamla stridsplanen hade väl en nedväxling efter motorn, inklusive Spitfire... Är de motorerna inte konstruerade för flygplan? :q

    Nu har ju flygskolorna här borta i USA börjat beställa stora antal både Diamondkärror samt Cessnor med dieselmotorer, så det är nog dags även här :)
     
  10. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    De flesta gamla stridsplanen hade väl en nedväxling efter motorn, inklusive Spitfire... Är de motorerna inte konstruerade för flygplan? :q

    Det är helt korrekt! Vad glad jag blir över att någon har koll på sin historia. Dessa motorer hade en växellåda som växlade ner propellervarvtalet till ungefär halva motorvarvtalet.
    Det är dock svårt att jämföra dessa motorer med de krav som ställs på en motor för civilt bruk i dag. Man skall heller inte glöma att störningsfrekvensen var ganska hög på dessa motorer men i en krigssituation så var det förmodligen acceptabelt eftersom förlusterna av personal oftast berodde på andra orsaker.
    Skillnaden är väl att de motorerna konstruerades för att ha en växellåda från början och att en och samma tillverkare hade kontroll på alla ingående komponenter. Sedan skall man ju ha klart för sig att dessa motorer inte konstruerades för att ha någon längre gångtid. Jag har för mig att man räknade med att Merlin-motorn skulle ha en gångtid på max 300h. Den förväntade livslängdenpå ett stridsflygplan var inte så lång på den tiden.
    Ett typexempel som tillhör ytterligheterna är ju Reggiane 2000 Falco, J 20 här i Sverige, som konstruerades för en gångtid på 7,5 h. Sedan skulle den vara nedsjuten och klar. Motorerna hade inte ens oljekanaler till ventilmekanismen utan denna packades med fett som byttes efter 5 timmar. Gångtiden på motorn har jag för mig var 20 h, allt annat var en ren bonus enligt de italienska konstruktörerna.

    Det har ju funnits några motorer från Continental och Lycoming med växellådor men de har inte blivit några större succéer beroende på underhållskostnader.


    Nu har ju flygskolorna här borta i USA börjat beställa stora antal både Diamondkärror samt Cessnor med dieselmotorer, så det är nog dags även här :)

    Ett klart glädjande besked !

    MVH

    Håkan
     
  11. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    SE-LTF ENGINE FAILURE BRIEFING
    Shortly after the forced engine out landing of SE-LTF haverikommissionen allowed us to download data from the onboard logger in the ECU. It was also decided that we could salvage the aircraft right away. The engine eventlog listed low rail pressure in both channels. Fuel starvation caused the engine to shut down. During the removal of the left wing about 5 liter fuel was drained from the tank. Fuel was also drained from the gascolator. According to the flightlog the aircraft had flown 4.5 hours since last refuelling but when the SPU refuelling record was checked the aircraft had been refuelled twice that day. There should have been a lot more fuel in the left tank so we removed the tank from the wing to check it for leaks or damage without any findings. We pressurized the fuel line from the left tank to the fuel injectors and a heavy leak from the high pressure pump outlet was discovered. When the pipe from the high pressure pump outlet to the fuel rail was removed it came off in two pieces.
    This fact explain why the engine shut down and where the missing fuel from the left tank had gone. Thielert aircraft engines was contacted and warned about the failure. The same day the engine manufacturer issued a safety bulletin. A redesigned pipe with a support is available. I hope that we will receive parts for LYD very soon, so we can get this aircraft back in business.
    We are working to replace LTF as soon as possible.
    CONCLUSION
    The pilot did an excellent job and showed decision making that saved his life.
    SPU staff had followed all procedures and rules of operation.
    No malpractices had been done by maintenance staff.
    The cause of this accident is the poor design of the pipe and its installation.
    This matter only concerns the 2.0 engine and not the 1.7 engine.
    Rgds Troels Hansen
    Technical Manager.
     
  12. Knorren

    Knorren Medlem

    Någon känsla för hur stora köer det är till denna variant av Cessna då, för den släpss väl på marknaden först om ca ett halvår?
    Det lär väl inte vara det enklaste att lägga vantarna på ett sådant exemplar under överskådlig framtid om man inte har förhandsbokat en maskin eller?!
     
  13. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Är detta direkt från Diamond till SPU? Går du på SPU eller hur har du fått tag in den informationen?

    Goda nyheter i alla fall att det inte verkar råda några tveksamheter om vad som orsakade motorstoppet!
    Vi är precsis på väg att stoppa in en 2-liters disel i våran SE-LVA, och det är en bränslerörshållare beställd...

    / Staffan
     
  14. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Visst är det så att DA42 Twin Star har gjort succe i USA med sina dislar?
     
  15. frazer

    frazer Medlem

    Nu står även SPUs DA42 på backen efter problem med motorerna...:tdow
     
  16. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Vad för typ av problem? Det är inte så att dom står och väntar på att en service bulletin ska utföras?
     
  17. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Cessnas egna kommer ut i mitten på året någon gång, och det är säkerligen kö på dem. Dock finns det företag som utrustar befintliga Cessna 182 (vet jag) och 172 (har jag för mig?) med dieselmotorer från SMA.

    Ja de har blivit väldigt populära. Ett stort problem över de senaste åren inom kommersiell pilotutbildning i USA har varit dels flygplan med fällbart ställ och dels lätta tvåmotoriga kärror. Flygplan med fällbart ställ (och ställbar propeller och klaffar) krävs ju för det kommersiella flygprovet, och de enda som historiskt sett funnits att tillgå har varit C172RG "Cutlass" och "Cutlass II". Nu är det ju dock så att Cessna inte har tillverkat någon Cutlass sedan 1985, och det var inte många det året. Sålunda är planen ofta äldre än eleverna, och efter ett liv på diverse flygskolor är de i sådant skick som kan förväntas... På tvåmotorfronten har Beech BE76 "Duchess" varit omåttligt populär, men den lider av precis samma problem. Duchessfåglarna jag skolade på var från 1978 och 1979 respektive. När man är van vid flygplan av årsmodell 2002 år 2002, så är det ganska hejsanhoppsan att plötsligt sitta i en kärra med cigarrtändare och askfat på instrumentbrädan... Så DA42 är ett exceptionellt tillskott till nuvarande flygskolors utbud.
     
  18. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Och så var de dags igen.....en Thielert-försedd Cessna.
    Nödlandning på vägen:

    http://www2.tbo.com/content/2008/feb/21/breaking-news-military-aircraft-makes-emergency-la/

    http://www2.tbo.com/content/2008/feb/22/me-nothing-sinister-about-iraq-bound-training-plan/

    Litet festligt att Irakiska flygvapnet nödlandar i USA.

    MVH
    Håkan
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem

    And near a town called Venus,no less!:)

    mvh /TOC
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Senaste nytt!

    http://www.tae-service.de/doc-download/manuals/TM%20TAE%20125-100...20Rev%202.pdf

    mvh /TOC
     
Laddar...

Dela sidan