Dieselmotorer

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Maggnuz, 20 December 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Maggnuz

    Maggnuz Ny medlem

    God eftermiddag,

    Under de senaste åren har det blivit vanligare med dieselmotorer och det börjar därför ställas högre krav om de under en vanlig PPL-utbildning. Är det någon här som är väldigt bra på hur dessa funkar eller vet några bra sidor på internet som förklarar det lite mer i detalj? Jag vet exempelvis att kompressionsförhållandet är mycket högre i en dieselmotor eftersom bränslet ska självantända, men vad brukar kompressionsförhållandet ligga på? En annan fundering är hur mycket högre bränsletrycket är i en dieselmotor jämfört med en vanlig bensinare? Det är också en baskunskap att bränslet matas in i en diesel, men man ser väldigt sällan något värde och det går därför inte att förhålla sig till det.

    Fortsatt trevlig eftermiddag alla där ute!
    Magnus
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Flera av dina frågor får du från aktuell flygplansmanual ex: http://support.diamond-air.at/da40_ng_afm_bas+M52087573ab0.html

    Sen vet jag inte varför det skulle vara viktigt för piloten att veta om komff är 10/1 eller 14/1.... eller om insprutningsmunstyckena kör med 10, 100 eller 1000 bar...? Det är ju inte piloten som ex. designar och väljer material/tjocklek på ledningarna till insprutningsmunstyckena.
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. Maggnuz

    Maggnuz Ny medlem

    Egentligen är det inte viktigt alls att veta för piloten, men det är ett krav enligt de nya måldokumenten. Jag tycker dock att det är lite si och så med det eftersom det kan variera beroende på vilken motor det är. Har fått fram att kompressionsförhållandet i en diesel brukar ligga på ungefär 25:1. Om jag inte har helt fel så ligger väl en vanlig bensinmotor på ungefär 8:1?
     
  4. Arnaud

    Arnaud Medlem

    En dieselmotor till flygplan har ett kompressionsförhållande på 16 till 18:1. Bensinare kring 8:1.
    Insprutningstryck uppåt 2000 bar, jfr med 60.
    Wikipedia kan mycket.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är inte viktigt att veta de exakta siffrorna, men det är viktigt att ha en förståelse för flygplanets tekniska system -- även utöver vad som behövs för den direkta hanteringen när du flyger.
     
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    När man försöker dra propellern för hand? =)
     

Dela sidan