Dispens för starkare glasögon än regelverket tillåter?

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av sm6kst, 25 April 2007.

  1. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Hej på er,
    Är det någon som har erfarenheter av att söka dispens i fall man har starkare glasögon än regelverket tillåter.
    Jag söker elevtillstånd för ppl och har på inrådan av luftfartsstyrelsen gjort en specialundersökning av ögonen och tror mig veta att jag kommer få avslag.
    Min syn är för övrigt med glasögon mycket bra.
    Tacksam om svar från någon har liknande erfarenheter av dispensansökan

    Anton
    :(
     
  2. matli

    matli Medlem

    Ja, dessvärre. Tyvärr verkar de stenhårda på att inte tillåta starkare glasögon än vad som anges i Tillägg 13 till kapitel B+C, JAR-FCL 3. D v s har du starkare korrektion än -8 dioptrier på något öga så är det nog kört. Observera också att de summerar den myopiska korrektionen med korrektionen för astigmatism. :mad

    Räddningen som finns heter ultralätt. Där är de flexiblare med gränserna eftersom det är BCL som gäller istället för JAR.
     
  3. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Tack för svaret,
    Inget ont om ultra-lätt men flygtekniskt och synmässigt borde det inte finnas någon skillnad. Man störtar lika lätt för det om man inte kan se?!!:blush

    Skall försöka med en dispensansökan.
    Hoppas att det finns någon med samma erfarenhet.

    Anton
     
  4. matli

    matli Medlem

    Det kan man ju tycka. Och luftis tyckte väl också så på BCL-tiden. Men nu är det ju inte luftis som bestämmer själva längre.

    Det är tydligen för övrigt inte synen som sådan som anses vara problemet. Man har ju normalt sett full syn med korrektion. Och inte heller konsekvenserna av att tappa sina linser. Utan det som verkar vara den viktigaste faktorn är att man med stort synfel löper större risk för näthinneavlossning. Åtminstone var det vad luftis överläkare hävdade när jag sökte dispens för PPL-elevtillstånd för några år sedan.

    Det är klart att du ska försöka söka dispens, och det vore mycket intressant om du lyckades. Men om du har starkare korrektion än -8 dioptrier på något öga så måste du nog vara förberedd på ett avslag. Min korrektion låg på -8,25 dioptrier om jag minns rätt, inga ögoproblem i övrigt, och då fanns det ingen som helst möjlighet till dispens. Det var dock sju år sedan, så man kan väl sätta hoppet till att någonting har förändrats sedan dess.
     
  5. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Inte för att vara krass, men anledningarna till att UL har svagare begränsningar än övrigt flyg (åtminstone här i USA) är ju att du har mindre chans att ha ihjäl andra när du störtar i ULen än i ett stort plåtschabrak...

    Fram till alldeles nyligen behövdes inget cert över huvudtaget i USA för att flyga UL, och för närvarande går det fortfarande att göra utan flygmedicinsk undersökning.
     
  6. matli

    matli Medlem

    Nu är ju iofs UL i USA något helt annat än UL i Europa. Det är väl snarare "Light-sport aircraft" man ska jämföra med. Men visst, det stämmer väl ändå generellt att en nerdimpande UL-kärra ställer till med mindre förödelse än en normalklassad.
     
  7. Peo

    Peo Ny medlem

    Jag fick precis som du gå och göra en specialundersökning av mina ögon. Jag är närsynt och har sämre syn än -5 på ena ögat (dock bättre än -8). Jag har dock ganska stor skillnad mellan synfelen på vänster och höger öga och ligger där nära den tillåtna gränsen.
    Vad jag förstod så ville de främst kontrollera att synfelet ej berodde på någon sjukdom. Hursomhelst var det inga problem för min del och jag fick mitt medical och jag behöver inte heller göra om specialundersökningen i framtiden.


    Lycka till, P-O
     
  8. mjukis

    mjukis Ny medlem

    LSA kan flygas utan medical, om du inte blivit nekad medical, eller blivit av med den. Dvs, om du aldrig varit hos flygdoktorn.
     
  9. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Tack för svaren.

    Nu har jag skickat in specialundersökning av ögon.
    Jag liger på -7,75 och andra ögat -6.75. det är bättre värden är på mitt ögon recept från optikern.

    Vi får se(sade den blinden). :h
    jag håller er informerade om vad som händer.;)


    m.v.h.
    anton
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Lycka till sm6kst! Hoppas det går vägen!
     
  11. matli

    matli Medlem

    Vilken tur! Då bör det ju iallafall inte finnas något formellt hinder. Så det är nog rätt stor sannolikhet att du får ditt medical.

    Jag kan dock varna lite för att det kan dra ut rätt rejält på tiden innan det blir klart. För min del tog det över ett halvår att komma igenom procedurerna (för UL, då). Jag hade kanske lite extra otur, men det är tydligen ändå en hel del extra papperskvarnar som ska mala när det gäller sådana här dispenser.
     
  12. Peo

    Peo Ny medlem

    Ring och tryck på! Min erfarenhet av statliga myndigheter är att saker och ting kan gå MYCKET snabbare om man själv är lite aktiv. Det är bara att ringa till Luftis och be att få tala med flygöverläkaren (som för övrigt är mycket flygintresserad själv :) ).
     
  13. matli

    matli Medlem

    Jag kan lova att jag ringde en hel del när mina dispensansöknngar behandlades. Samtidigt ska man nog vara lite försiktig så att det inte blir ett överdrivet tjat om man vill bli positivt behandlad.

    Ett annat tips när man har med luftfartsstyrelsen att göra är att de inte verkar prenumerera på adressändringar. Så har de någon gång av någon anledning fått ens adress så kommer de att använda den, det räcker inte heller att skriva sin nya adress på ansökningshandlingarna, de svarar ändå till den gamla adressen...
     
  14. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Hej minna vänner,

    Iidag kom mitt Elevtillståndet och medicinska intyg med posten det var ett dyrt förskots brev.

    Det kom precis 2 veckor efter inskickat extra ögonundersökning.

    Ni kan tror att jag blev glad idag,
    Tack för supporten och uppmuntran.

    Anton Vialle

    :tupX2
     
  15. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Ett stort grattis !

    Vad skönt att höra att det har löst sig.

    Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för en man !

    MVH

    Håkan
     
  16. McFire

    McFire Ny medlem

    Grattis! :tupX2
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Instämmer med föregående talare - Grattis! :tup
     
  18. Peo

    Peo Ny medlem

    Fantastiskt kul! Grattis :tupX2
    Det hade ju varit en skam annars iom att du låg inom de tillåtna gränserna...
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Gitte
    Svar:
    2
    Visningar:
    1,256

Dela sidan