Distanskurs PPL-teori?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Knorren, 11 Januari 2009.

  1. Knorren

    Knorren Medlem

    Har en kompis som ska utbilda sig till PPL i år, men problemet är att det kan vara för få elever för att sparka igång en regelrätt PPL-teorikurs....
    Men det finns väl en ny giv (eller kanske gammal också?) att man kan göra teorin på distans med schemalagda obligatoriska träffar/lektioner har jag hört?
    Någon som kan tipsa om någon/något?
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Distansalternativet kommer, som jag förstår det endast att godkännas sparsamt. Bara om det inte finns underlag för en lokal kurs kommer detta alternativ att kunna övervägas.

    Jag har för mig att det stod något om detta i senaste "Pilot briefing" och att det också stod vilken klubb som kan tänkas få hålla en distanskurs. Jag har gett bort mitt ex men du kanske kan kolla i den...

    Annars finns det ju intensivkurser. Flygteoriskolan har ju t.ex en som går på 3,5 veckor i sommar. Kanske ett alternativ?
     
  3. Knorren

    Knorren Medlem

    Kollade på Flygteoriskolans hemsida och såg bara att dom hade intensivkurs för PPL (H) i sommar?
     
  4. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Tyvärr är det många flygskolor som har svårt att få elever. Det är helt enkelt en för dyr hobby för att tillräckligt många ska våga börja.

    Ska man flyga 45 timmar inom en tämligen kort tid är det många kronor som ska fram...

    Jag tror att den rätta vägen att gå blir distansutbildning med stöd i den lokala flygskolan. Då kan man som elev få en kvalitativ teoriutbildning även om man kanske är få elever på orten.
    Tillsammans med t ex workshops och bra stöd från flyglärare tror jag det är en bättre utbildning än en traditionell katederutbildning.
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Hoppsan, jag missade att det bara vara helikopter, beklagar. :blush

    Men jag såg på deras hemsida att intensivkurser för PPL kan anordnas efter behov så det kan ju kanske vara idé att höra med dem. SPU anger också att de kan ordna alternativ till heltidsstudier för PPL.
     
  6. Johan_89

    Johan_89 Ny medlem

    Hej

    Jag har varit ikontakt med flygteoriskolan och frågat om dom tänker starta upp någon ppl-teori kurs för flygplan i sommar, men jag fick svaret nej.

    Men om det är många som hör av sig och frågar, kanske dom startar upp en kurs:)

    Jag vill gärna gå där, eftersom jag har hblivit tippsad av en vän som läser ATPL där. Det ska tydligen vara en mycket bra skola.

    / Mvh Johan
     
  7. Kalle

    Kalle Medlem

    Håller med! De har mycket gott rykte. Jag skall själv gå en kurs där under februari :)
     
Laddar...

Dela sidan