Dra ut på PPL utbildningen

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Lennart, 30 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag tog mitt PPL under 2012.. Det bästa jag nånsin gjort.. Började på KSAB:s distans teori i Februari.. Började flyga i Mars..
    I Juli var min teori klar och i September flög jag upp efter 53 timmar...
    Det jag sett är att andra flygelever på klubben har dragit ut på sin skolning mycket längre än så och då fått ta fler lektioner.. Minimikravet är ju 45 timmar men jag tror inte det är många som klarat det om man inte har flygit tidigare eller är en naturbegåvning!! :cool:
    Jag vet att jag höll på i många lektioner och tränade utflytning vid landning då jag alltid överkompenserade... Hade jag inte varit så trög med att förstå vikten av att INTE titta framför nosen vid utflytning utan att flytta fram blicken långt fram på banan så hade jag garanterat landat själv vid ett tidigare skede..
    Jag tror att det blir dyrare att dra ut på utbildningen och låta kassan bestämma takten än att ta ett lån och betala ränta på pengarna..
    Hur gjorde ni andra? Skolade ni snabbt och fick färre timmar eller har jag fel i mitt antagande?
    Tänkte detta kan vara till hjälp för nya elever i deras tänk för sitt upplägg..
    Men just nu är det bara mina funderingar!! Fakta finns när tillräckligt många har svarat!! (y)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Påbörjade utbildningen januari 2011, flög upp i juli 2011 efter 47 timmar .
    Jag tror också på att det lönar sig i längden att ta det under en kortare period.
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Då kvalade du nästan in under vad jag kallade naturbegåvning!! Hehe..
    Antar att yngre klarar det snabbare än oss (mig) som blivit till åren?
    Ännu ett antagande som kan vara fel... Vi får se!!
     
  4. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Lennart,

    Jag vill inte kalla mig naturbegåvning direkt, men allting flöt på bra under utbildningen och jag fick oftast till minst ett flygpass per vecka så att jag kunde uppehålla flygtrimmen :)
     
  5. FL95

    FL95 Medlem

    Jag började flyga i augusti 2006 och flög upp den 1:e juni 2007 efter 46 timmar. Jag hade ganska bra kontinuitet i flygningen förutom under vintern då det ofta var dåligt väder, under december - februari så blev det bara ett fåtal pass. Det märktes tydligt att uppehållet hade försämrat flygtrimmen, så jag kan inte rekommendera att man tar sitt cert över vintern, då är det bättre att vänta.

    /Daniel
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Fick jag vrida tillbaka klockan:

    * Jag hade inte satt mig i flygplanet förrän tentorna var klara.
    * Jag hade lagt all tid på teorin och få den klar ASAP.
    * Skolat intensivt under en period med bra väder vår/sommar.
    * Inte hoppat mellan olika flygplan (fick hoppa mellan Piper och Cessna). Skolade mestadels och flög upp i en Piper, men jag tror Cessnan är en bättre undervisningsplattform. Bättre sikt och mindre knappar/moment att kunna. (Oj nu bryter debatten kanske ut igen, men det finns trådar om det på flygfyren :) )

    Jag landade nog på ca 54-55h efter 1år. Jag är ganska säker på att det gått snabbare om något av ovan varit uppfyllt.

    Sen tror jag det är viktigt att det klickar mellan lärare och elev. Om det finns fler lärare på skolan så borde man uppmuntra att byta lärare om det går trögt eller om kemin inte stämmer. En lärares personlighet och pedagogik kanske funkar på en elev men inte en annan. Detta borde vara rätt självklart egentligen.

    Jonas
     
  7. Prahl

    Prahl Medlem

    Hej på er.
    Det är inte fel om man kan ha en liten budget eller sparkassa när man börjar flyga i form av ett "startkapital" :) (lite dåligt skämt) .
    Själv började jag med teorin först och började flyga sedan. Själva flygningen började jag med tidigt i januari 2011 och fick vinterflyga, vårflyga för att göra uppflygning i augusti. Hade en kanon flyglärare, tror detta är av stor vikt att det funkar till 100% ombord. Slutade på 45.20
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tycker att man för att få en bra utbildning som möjligt göra följande.

    1. Se till att ha hela finansieringen klar så att man inte måste vänta på att få pengar.
    2. Damma av teorin först, flyg om du känner att du behöver det för att bibehålla motivationen. Annars kan man gott avstå.
    3. De flesta teorikurser börjar på hösten, ta en sån. Det betyder att du har hela vintern på dig att klura på teorin när det ändå inte är flygväder.
    4. Se till att din nuvarande livssituation tillåter dig att ta några kvällar i veckan för teori och liknande, det kostar tyvärr mycket pengar att ta ett PPL och då är det dumt att inte kunna göra det helhjärtat.
    5. När du väl börjat flyga, se till att flyga alla 45-55h på relativt kort tid. Försök att få till flera pass i veckan, dock max två om dagen med en god paus emellan.

    Min erfarenhet som flyglärare är att det är väldigt frustrerande för både lärare och elev när det går alldeles för lång tid mellan flygpassen. Det gör att man aldrig riktigt kan komma vidare, man måste alltid ta igen vad man gjorde förra lektionen. Om man i början av sin utbildning inte flyger mer än varannan vecka så kan man lika sätta stopp och vänta till man har tid att göra flygningen oftare.

    Detta är mina reflektioner och alla är vi ju olika men generellt sett så är detta den trend jag sett och de tips jag ger till pilot-aspiranter!
     
Laddar...

Dela sidan