Drift- och underhållskostnader - DA40 vs DA42?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 27 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    För att hålla påsktristessen borta så tänkte jag slänga ur mig en fundering som kan verka komma från en fullständigt okunnig och det är sant.
    Jag sitter här och funderar över skillnaden mellan DA40 och DA42 när det gäller drift och underhållskostnaderna? Blir allt dubbelt så dyrt med en DA42 eftersom den har två motorer och det är väl motorerna som är det dyraste på ett flygplan?
    Drar en DA42 dubbelt så mycket bränsle än DA40? Rent logiskt borde det göra det, men jag hörde en arbetskollega som med sin SAAB 9000 åkte på husvagnssemester med en vän som också hade en SAAB 9000, men med mindre motor. De trodde den större motorn skulle förbruka mer bränsle, men det visade sig att båda bilarna förbrukade lika mycket bränsle. Jag tror det var på Wikipedia som jag såg att DA42 ska dra runt 21l/h. Det ska ju i så fall vara mindre än vad en PA28 drar med sina 35l/h enligt L1P (skolboken).
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Allt beror på vad du vill jämföra...
    en DA42 med 50% effekt på båda motorerna ger ungeför 115kt och drar då ca 14 liter/timme och motor.
    För att få upp en PA28a i 115kt krävs nog 75% och den som vågar magra då hamnar nog på ca 35l/h
    DA40 behöver å sin sida 70% vilket ger ca 18l/h för att köra i 115kt

    En stor del av underhållskostnaden har med motorerna att göra men knappast dubbelt, osäker på hur långt från....
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Lite äpplen och päron är det. JET A har större energiinnehåll per liter än AVGAS så därför bränner en dieselmotor mindre bränsle än en bensinmotor med samma effekt.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan