Drift timmar

Diskussion i 'Flygteknik' startad av lundin018, 20 Oktober 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. lundin018

    lundin018 Medlem

    Tjenare

    Jag har just börjat skola för PPL, Med början meterologi. Med det vill jag säga att jag inte är erfaren av flygvärlden..

    Hur som, Hur är det med flygtimmar/drift timmar på flygplan och motorer?

    Har läst i vissa flygplans annonser att "detta plan har många flygtimmar kvar"

    Är det pga några max drifttimmar?, låter konstigt. Eller är menas det att det ska genomgå kontoller för att vara luftvärdigt?

    Någon som har tid och lust att reda ut begreppen kring detta?

    Exempel vis denna annons:Cessna F172F -65
    Många hundra timmar kvar att flyga! En säker trotjänare som alla kan flyga!
    ACTT ca 6550 tim. Motor Rolls-Royce 0-300D TSO ca 1600 tim.
    Prop. nollad 2012 ARC till juli 2013 I-utrustad med dubbla höjdmätare, dubbla VOR+LOC Transponder, Com 1 o 2 Intercom, ADF,rattmont. GPS, dragkrok, Hjulkåpor monterade. En 50 och en 100 tim/årstillsyn ingår
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Drifttimmarna

    Flygmotorer har max gångtid. (Ligger ofta mellan 1800-2400 timmar). Sen måste dom bytas till en ny eller s k "översedd". Sen finns ibland möjligheter till gångtidsförlängning enligt vissa villkor.
     
  3. lundin018

    lundin018 Medlem

    Ja då har man lärt sig något mer idag, tack för det.. Vad rör det sig om för kostnader vid motor byte? Någon erfarenhet mellan tumme och pekfinger?

    Hör väl inte till denna tråd men satt och läste om Cessna 172 att de va svårt att kunna ta 3 passagerare med bagage samt fulla tankar.. Satt och fundera att man borde kunna modifiera ett 60-70 tals flygplan för att få det lättare. Kanske inte rör sig om så många kg dock.. Kan tänka mig att sätena,dörrar,motorkåpor osv väger en hel del och kanske skulle kunna bytas ut mot alu/kolfiber konstruktioner,utvecklingen har ju gått framåt. Även nyare instrumen typ glass cockpit kanske kan vara vikt besparande.Nyare moderna/effektivare motor.. men vad vet jag, det kanske är en mkt lätt konstruktion redan från början.
    Men det kanske med för sig annan vikt-fördelning mot vad som är tänkt vid konstrukiton samt får man väl antagligen inte göra modifieringar hur som.. Eller så är det inte värt den modifierings kostnaden emot de få extra kilona man sparar in..

    Bara en fundering..
     
  4. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Motorbyte

    Tja det beror givetvis på vad det är för motor.
    En enkel Lycoming 320-360 kanske man kommer undan med 200-250 tkr inklusive jobbet som ju är rätt omfattande. Sen spelar dollarkursen stor roll eftersom nästan alla (bensin-)motorer är amerikanska.
    Men man kan lätt närma sig miljonen på större komplicerade motorer. Kom ihåg att man normalt även byter propellern vid motorbyte. (Även propellrarna är oftast gångtidsbegränsade).
    Dina funderingar kring modifieringar verkar lite vidlyftiga. Som du själv säger så får man ju inte göra vilka modifieringar som helst, och definitivt inte sätta in en annan motortyp än man från början hade. Sånt är omgärdat med kraftiga begränsningar, särskilt på en normalklassad apparat. X-klassade har förstås lite mera liberala regler, men du nämner en Cessna 172 som ju är normalklassad utom i nåt undantagsfall. (Den du nämner är för övrigt en äldre modell som har en liten sexcylindring Continental-motor som är svårare att ange ett pris på).
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Är också nyfiken på detta. Menar du priset på en översedd motor? Vad kostar en ny? Hur lång tid får en motor som översedd flyga jämfört med nyskick?

    Nu glider jag in på en relaterad diskussion... Det kostar väl att runt 500k att sätta in en retrofit Diesel (Centurion) i C172 eller (SMA) i C182? Funderar på när det initialt blir prisvärt att sätta in en sån istället för en bensinmotor utan att ta hänsyn till långsiktig sänkning av driftkostnaden som är lägre med Diesel. Hade ju varit toppen om en klubbs motorfond hade räckt till en retrofit diesel istället för att sätta in en ny bensinmotor och slippa ta lån, hmm om 10-20 år kanske vi har en stor marknad med begagnade dieselmotorer, med samma priser för bensin resp dieselmotorer.

    Jonas
     
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Priser

    Mja, nu får ni väl försöka gräva fram lite siffror själva. Priser på motorer kan ni ju se t ex på Lycomings engine finder:
    http://www.lycoming.com/engines/engine-finder/home.do?action=search
    Där kan ni ju mata in vilka flygplanstyper ni vill och få priser på overhauled, rebuilt, new, etc. Gångtiden är densamma oavsett vad man väljer.
    På en O-320 till en Piper PA28-161 Varierar priset från 24.600 upp till ca 51.000 dollar. Sen representerar det gamla blocket ett värde av 13.600 dollar. (Men kom ihåg att frakter av dylika tingestar inte är billigt.)
    Sen varierar givetvis priset på jobbet. För att få säkra dagspriser måste man helt enkelt begära offert från aktuell verkstad.

    Konverteringar till dieslar kostar generellt mer än vad ni säger. Konverteringen av en C182 till SMA har åtminstone tidigare gått på minimum 80.000 EUR. För bättre uppgifter kontakta t ex
    Mastenbroek i Holland:
    http://www.aeroskill.nl/
    Konvertering till Centurion finner ni uppgifter om på t ex
    http://www.centurion-engines.com/typo3/index.php?id=2&L=1

    Men som sagt: ut och googla
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för länkarna, kände inte till dem! Japp det blev fel med SMA priset där. Centurion var nog mer åt det hållet.

    Tack igen!

    Jonas
     
Laddar...

Dela sidan