Driftfärdplan - Vind

Diskussion i '060 Navigation' startad av Tomcaten, 25 Februari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Hej. En fråga som säkert valsat upp här förut men vet ni hur jag gör när jag ska fylla i en driftfärdplan och jag har allt klart med brytpunkter men jag undrar hur jag ska göra när jag ska fylla i vinden...

    Dels flyger jag över ett rätt stort område, ESSB-ESOK-ESSL-ESSB.

    Hur får jag fram vinduppgiften för detta tämligen stora område? Bör jag först utgå vilken höjd som jag har tänkt att hålla?(2000-3000)

    Jag har tittat på lfv.se på Gafor men där har jag bara hittat markvinden...

    Plz help
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej.

    Jag kollade i låghöjdsprognosen som hastigaste med där fanns bara vind vid marken. Jag har alltid upplevt det som svårt att få korrekta siffror på vinden på olika höjder. Vinden kan ju vara en annan när du väl är uppe i luften jämfört med den som rådde när du planerade. För det mesta gör jag färdplanen i nollvind och följer upp efter den. Tidigt ser jag hur vinden påverkar tiden till olika brytpunkter. Med ett allt som oftast fulltankat flygplan har jag aldrig haft några problem med bränsleuppföljningen.

    Åter till ämnet. När det gäller var man kan få tag på bra vindinformation kanske någon annan kan komma med ett bra tips?
     
  3. Cascada

    Cascada Ny medlem

    I GAFOR finns en flik som heter INV/Temp/Vind eller något liknande, där hittar du vindar på olika höjder över hela Sverige.
     
  4. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Under winds finns det vinden på fl 50 på ett antal utvalda sträckor.
     
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Tack. Det som hade hänt var att alla flikar fungerade inte som en funktion. Som vind-fliken men nu vaknade funktionerna till liv igen. Tack
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    ...och 2000 fot samt FL100, för sakens skull. :)

    /h
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag rekommenderar SMHI och danska vädertjänstens samarbete www.flygmet.dk! Den innehåller nästan all information som finns på LFV webbplats och mycket mer - även omfattande Danmark och övriga norra Europa. GAFOR-informationen finns också, men som ren webbtillämpning utan strul med JAVA.

    En sak som jag tycker är mycket användbar är en grafisk presentation av sikt och molnbas på alla (tror jag) SMHIs observationsplatser -- inte bara (AUTO)METAR.

    Det enda jag saknar på Flygmet är den automatiska VFR-analysen som finns på AROWEB och tabellerna över sträckvindar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. whaoom

    whaoom Ny medlem

    En smidig lösning är annars att ringa jourmeteorologen på Arlanda, som kan oftast hjälpa till med både väder och vind när man har kluriga eller långa sträckor att flyga :)
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    ...fast jag upptäckte att man visst kan få sträckvindar -- bara inte en hel tabell utan för en sträcka i taget.
     
Laddar...

Dela sidan