http://www.wsj.com/video/driver-cap...hed/865965B4-8216-48FE-A2AB-98FFADE15412.html http://www.wsj.com/video/survivors-...ash/5AE87721-A679-4753-BBBD-AB7FD101DC5D.html Passagerarplan stallar på kort final. Mirakulöst verkar det som att en del passagerare har överlevt.
Ja, det där var fan helt galet. Ska bli intressant att läsa vad som hänt. För en gång skull så lär väl svarta lådan lokaliseras ganska omgående.
Intressant att det till en början såg så stabilt ut om än sjunkande... spekulerar att de av oklar anledning inte lyckades ställa om propellern i tid på felande motor och sedan i panik drog på fullgas trots att de låtit farten gå under "blue line speed". Oavsett tidigare missar/problem så hade det kanske gått att få en kopia av hudson-nödlandningen om de bara gett faan i gasen på slutet.
Fast det stabila sjunket ser ut att sätta dem precis på bron. Gaspådrag kan ha varit en sista desperat (instinktiv) handling för att komma över "kanten"
600´an har autofeather och uptrim på gående motor, så maskin sköter det själv. Har bilder på hur det ser ut/fungerar men de är för stora för att ladda upp här.
Så var de för tungt lastade eller varför lyckades de annars ej stiga på en motor... Eller falerade den så att autofeather inte fungerade...vem vet, kanske var lite fel på andra motorn också....
Det blir bara spekulationer från min sida nu. Om det var 51pax så var de troligen inte maxlastade(kanske runt 20-21ton) Max är 23ton. Man får vara rätt exakt med sina manövrar/roderutslag när man har låg fart, det tar tid att accelerera på en motor. Sköter man inte sidroder och pitch så får man problem med stig och fart. Om de vägde runt 20-21 ton var target speed 105-110, av en utskrift(från media) kom de aldrig över 100kt. Med det sagt så är flygplanet väldig lättfluget med stor hjälp av systemen, du behöver bara använda power lever då condition lever står i AUTO och sköter sig själv. I nöd finns bara ett läge för power lever, sätt upp den till notch vilket är max och skulle det behövas mer så kör man fire wall så får du lite extra SHP.
Jag får bara felmeddelande när jag ska ladda upp bilderna. Men iaf checklistan är mest att kontrollera vid motorbortfall vid start. UPTRIM - CHECK AUTOFEATHER - CHECK *If no uptrim PL 1+2 ADVANCE TO RAMP *when airborne LDG GEAR - UP BLEED 1+2 - OFF, IF NOT FAULT(du får mer kraft till propellern) * At acceleration altitude ALT - SET * At VFTO PL 1+2 - IN THE NOTCH PWR MGT - MCT(max cont) IAS - SET *If normal condition SPD TGT - CHECK VFTO FLAPS - 0
Verkar som att man gjorde nödprocedur på fel motor: http://avherald.com/h?article=48145bb3 Ska bli intressant att läsa hela utredningen och se vad det blir för efterspel.
Trist om så är fallet, men det har hänt förut. Kommer att tänka på denna: http://en.wikipedia.org/wiki/Kegworth_air_disaster
Japp, tänkte också på den. Men en fråga: om man drabbas av motorstopp och har auto-feather, är det då viktigt att dra av bränsletillförseln till den felande motorn eller att överhuvudtaget göra något annat än att fortsätta flyga flygplanet med den fungerande motorn?
Någon kanske kan svara bättre på denna fråga men jag skulle säga; Nej, inte så lågt. Och öka effekten på andra motorn. Vad man däremot kan hindra genom att stänga bränslet är en eventuell brand eller att problemet förvärras, det kan uppstå kraftiga vibrationer osv som kan göra en massa skada.
Med autofeather gör man inget, bara kontrollerar att systemet fungerar och fokuserar på att flyga flygplanet. För att summera(du ser checklistan och dess detaljer ovan) 1) Kontrollera att autofeather fungerar. 2) Gear up 3) Vid acceleration altitude levelar man av 4) När du har mer fart så flaps 0 5) Börjar stiga(då du har sett en fart(IAS - SET) så kommer flygplanet att stiga när flaps går till 0 och du blir av med drag) 6) Power lever till idel 7) Condition lever till feather(vilket proppen redan är) och sedan Fuel S/O Sorry för Svenglish.