Dual, Garmin, BadElf... Vilken GPS-modul ska jag köpa?

Diskussion i '060 Navigation' startad av FarewellFire, 28 Juni 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Ärade forumiter.

    Ska spendera en månad i USA för att bygga timmar och tänker införskaffa en gps-modul för att underlätta vid navigeringen. Detta primärt då:

    1) Jag inte vill betala för datapaket under min vistelse (har dock amerikanskt abb, men täckningen är så skruttig på vissa rutter).
    2) En separat GPS har bättre täckning och uppdatering.

    Nåväl, det finns en uppsjö av burkar men jag tror mig ha fastnat för Dual SkyPro 160 men har på andra forum sett att många kör Garmin Glo. Mitt val är något dyrare (men det rör sig om typ 20 dollar så ingen markant skillnad). Min fråga är således om någon här inne använder någon av dessa eller har ytterligare alternativ de vill pusha för?
     
  2. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Update: Blev en Dual SkyPro och har kört den runt 100 timmar nu. Apbra. Har aldrig lagt ner eller strejkat trots hög värme i den kaliforniska solen. Rekommenderas!
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har du fått någon uppfattning om det är värt att ha extern kontra inbyggd I tex iPad? Har flugit runt med både iPad 1 och Mini 1 med inbyggd GPS + Airnav PRO därborta och det har funkat bra ;) Dock endast ett fåtal timmar ...
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hehe... Ipaden Kunde man nästan steka ägg på ;)
     
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Faktiskt inte. Den iPad jag har kör inte "riktig" inbyggd GPS utan förlitar sig på WiFi och eventuell signal från en tillkopplad mobil. Det kändes sådär halvsäkert när man ska ge sig ut och flyga över bergsmassiv, mm. Och av erfarenhet vet jag sedan tidigare att täckningen är sådär på vissa håll så jag tog det säkra före det osäkra och pyntade någon tusenlapp för en extern gps. Det funkade kanon men å andra sidan så gör säkert en vanlig, inbyggd gps ett bra jobb också om förhållandena är goda!
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ok då är jag med :)
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När du säger att det inte är "riktig" GPS, menar du att den har "assisted GPS"?

    Det *är* "riktig" GPS. Skillnaden är vad som händer när du slår på GPS-mottagaren. När du gör det så måste den göra ganska omfattande och tidskrävande beräkningar för att få en första positionsbestämning. Inte minst kan den behöva läsa ner information från satelliterna, vilket går mycket långsamt (det kan ta 10-15 minuter om man har otur). Detta gäller speciellt om GPSen har flyttats medan den varit avstängd.

    "Assisted GPS" betyder att den får hjälp över nätet med den informationen och kanske också med de första beräkningarna. När den väl har fått sin första positionsbestämning så klarar den sig lika bra som vilken GPS som helst utan nätförbindelse.
     
  8. Swip

    Swip Medlem

    De modeller av Ipad som kan använda mobilnätet (3G/4G) har ett GPS-chip.

    De modeller av Ipad som saknar möjlighet till att använda mobilnätet, ibland kallade "WiFi only", har över huvud taget inte detta GPS-chip och kan alltså inte ta emot signaler från GPS-sateliterna. Däremot är enheterna duktiga på att positionera sig med hjälp av wifi-nät. Dessutom kan de få positioneringsinformation från en Iphone om de kopplas ihop.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan