Dykning innan flygning?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fakkah, 14 November 2007.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tjena.
    Jag ska i Januari till thailand och fick höra att dykning innan flygning inte är så bra.
    Eftersom det samlas syre i blodet vid dykning, och sedan går man upp på högre höjder kan man få någon form av dykarsjukan.


    Kan någon bekräfta detta?
    Hur lång tid man bör vara "dyk-fri" innan man sätter sig i ett flyg?


    Andreas
     
  2. darnell

    darnell Medlem

    Hej!

    Enligt PADI RDP (Recreational Dive Planner) så gäller följande:
    "Rekommendationer för flygning efter dykning - 1) Vänta i minst 12 timmar på ytan innan du beger dig till hög höjd. 2) Om du planerar att gör upprepade dyk över flera dagar eller för dyk som kräver dekompressionsstop skall du vara extra försiktig - vänta därför längre än 12 timmar innan du flyger"

    Så om du skippar att dyka dagen innan du åker hem så borde det vara lungt (man dyker naturligtvis inte samma dag som man flyger hem). Har du en dykdator så brukar den kunna räkna ut hur lång tid du måste spendera på marken innan du kan flyga (förmodligen kortare tid än vad PADI förespråkar).

    Nämnvärt är kanske att ovanstående endast gäller vi "normal" dykning. Tex. kräver dykning på hög höjd speciella procedurer.

    Insåg precis att PADI formulerat ovanstående lite komiskt "Vänta i minst 12 timmar på ytan", kan ju blir jobbit att ligga där och guppa :) De menar naturligtvis att du inte heller ska bege dig på någon bergsvandring (eller liknande) inom 12 timmar efter ett dyk, så hänga i baren på stranden borde ju funka bra ;)


    Ha en trevlig semester & sköna dyk!


    Mvh Christian (med dykcert. och förhoppningsvis PPL cert. 2008)
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Intressant!!

    Tack så mycket!

    Ska faktist ta mitt dykcert i thailand. 10500 THB (ca 2000 kr).. Ganska billigt va? :tup


    Välkommen hit föresten!
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Välkommen till Flygfyren! :) Sprid gärna budskapet vidare så att vi blir fler!

    Mvh
    Fredrik
     
  5. darnell

    darnell Medlem

    Hej igen!

    Det låter som ett bra pris, om du vill vidareutbilda (fortsättningskurs) hemma i Sverige sen så kan jag rekommendera att du gör detta genom en klubb (ideell) brukar oftas bli billigare.

    Har du koll på försäkringen när det gäller olyka i samband med dykning? Tyvärr så har jag inte järnkoll själv men vet att det kan bli VÄLDIGT dyrt om man tex. skulle behöva tyckkammarebehandling om detta inte täcks av din försäkring. Kolla här: https://www.daneurope.org/sve/centro.htm eller fråga på nedan nämnda forum.

    Ett bra ställe för att insupa mer kunskap inom området dykning är på www.dykarna.nu och deras forum (om du inte redan hittat dit).

    Har tyvärr aldrig dykt i Thailand själv men har goda vänner som säger att det är fantastiskt! Du kommer att bli biten vill jag lova!

    Tackar! Verkar vara ett bra ställe att insupa mer kunskap inom flygområdet :)


    Mvh Christian
     
  6. gerth

    gerth Ny medlem

    Läroboken i Människan i luften, sid 28-29: "Grundregel: Dyk inte de första 12 timmarna efter dykning med övertrycksandning av luft (tuber). Har man dykt djupare än 10 meter ska man inte flyga på 24 timmar."
     
  7. mcarlsson

    mcarlsson Ny medlem

    Hej !

    Har dykt en del utomlands. Min dator brukar "straffa" ut mig från flygning 14-20 timmar efter en dag med 2-3 dyk.

    De dykcenter jag dykt med i Thailand har haft tryckkammarförsäkring inkluderat men kontrollera det. Har de inte det föreslår jag att du tar dig en funderare på ett annat center.

    Naturligtvis är det bra att kolla vad som gäller i din reseförsäkring vid dykning ändå. Jag rekommenderar dig varmt att komplettera hemförsäkringen med något bra tillägg, typ Europeiska.
    Om inte annat så är tryggheten och vetskapen att du alltid kan få hjälp utan att behöva fundera på kostnaden värt det enligt min uppfattning.

    Dyk säkert och ha det gott i Thailand. Jag är bara lite avundsjuk

    /Michael
     
  8. Knorren

    Knorren Medlem

    Svar nej, det är ett kväveöverskott i blodet man får efter att ha andats luft under tryck nere under vattnet.
     
  9. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    darnell:
    Vad finns det egentligen för risker vid dykning då? Är det stor risk att det händer något isf?

    gerth:
    Vi halkar in på ämnet imorgon, kunde nästan ha hållt mig i en dag med frågan :D

    mcarlsson:
    Din "Dator"? :q
    Jag har ingen reseförsäkring, utan bara hemförsäkring. Ofta behöver man ingen reseförsäkring sålänge resan ej blir längre än 48 dagar (eller något sånt).

    Knorren:
    Tackar :tupX2
     
  10. Knorren

    Knorren Medlem

    Är det något som det undras över ang dykning eller dykutbildning så bara hojta till, är bl a dykinstruktör inom PADI så jag kan nog svara på dom flesta frågorna förhoppningsvis.
     
  11. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Grymt, tack!
    Ett tag innan jag ska åka så det känns bra :)
     
  12. speedbird

    speedbird Medlem

    Om man nu ansätter "dykroder" får man passa farten! ;)
    alltså ta det lugnt, är det dä di kallar "negativ transfer" ? : ))
    Man blir ju avundsjuk nu när det blåser snålt runt knutarna.
    Får väl dyka in och kolla "billiga" resor.
     
  13. speedbird

    speedbird Medlem

    Skämt åsido, det kan bli allvarligt efter dyk om man har för bråttom med flygning på högre höjd eller "snabba" tryckskillnader.
    Långsamma 48 tim är inte fel heller, sammanfaller med tex, bedövning ef tandläk-besök,mm
    Jag Vill BADA NU !!! (minst 25grader dock!)
    Fridens!
     
Laddar...

Dela sidan