Dynon i certifierade kärror på G

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 7 April 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 2
  2. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Läs artikeln än gång till, Dynon prylar är inte på väg att bli certifierade.
    Notera också att STC:n gäller inte för alla "Dynon-prylar" i vilket flygplan som helst, utan än så länge bara för en modell i vissa maskiner.

    Hur hela processen gick till är fortfarande lite väl hemligstämplad från både EAA och FAA, det lär inte EASA uppskatta.
    Om det t.ex. beror på minst ASTM 3153-15 certifiering, så återstår det att se om EASA skulle gå med.
    De andra tillverkare av certifierade instrument är inte så hemskt glada att ha lagt ner all tid och pengar och Dynon bara tränger in sig utan.
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag förstod att det gällde specifika STCn. Missvisande rubrik från mig. Men om det finns en STC för en produkt och en flygplanstyp, får man inte kalla produkten certifierad då? Eller är det något annat då? Är inte så insatt....
     
  4. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Då är produkten certifierad bara för den flygplanstypen.
    En certifierad produkt får installeras i vilken maskin som helst.
    Hårklyveri kanske.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du får inte installera en "certifierad produkt" i vilken maskin som helst. Med undantag av de installationer som beskrivs i CS-STAN så krävs alltid någon form av godkännande, det kan var en del av flygplanets typgodkännande, STC, individgodkännande etc.
     

Dela sidan