Eastern Tour 2009

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Domino, 21 Maj 2009.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    I juli skall vi iväg 3 piloter på lite äventyr i C172:an.
    Först tänkte vi vara 4, men då kommer man ingen vart i nämnda maskin...
    Dags för en Dynaero snart?

    Vi har planerat en väg (från Trollhätttan) from går Stocholm - Åland - Finland - Estland - Lettland - Gotland och så hem igen på tre dagar och två nätter.

    Är det någon som har tips, information, kommentarer eller rent av varningar att delge på en sådan tripp? Det tas tacksamt emot.
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    BZ kommer tuffa på bra över haven, det tror jag garanterat :)
    Försök att landa på lite annorlunda ställen för att se nåt, inte bara flyga hela tiden. Så att man får lite flygplatskultur med. :)
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    Ja vi får hoppas motortidsförlängings-, service- och vädergudarna är med oss :)

    Vi har planerat in 7 stopp på rutten än så länge. Allt från större "Follow-Me"-flygplatser till små "vill ni bo i ladan o smaka på mitt hembränt?"-flygplatser.

    Vi har dock inte grävt något i regler osv. Hur är det med mode-S ex?
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Låter toppen.
    Angående mode S så vet jag inte hur det är österut.
    I Tyskland och Holland bl.a. så tror jag att man måste ha det. Har man inte det så måste man hålla sig i okontrollerad luft och under 3000 ft eller nåt liknande. Men det går nog att hitta nånstans.

    Tycker dock att Sverige borde införa krav på Mode-S också så att klubbarna tvingas till det och utlandsresor kan göras mindre besvärliga.
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det tycker jag absolut inte! SPAF/AOPA försöker istället få myndigheterna i så många länder som möjligt att lätta på MODE-S-kraven. Situationen i Sverige (och även i många andra länder) är att vi har ett minskande flygtidsuttag. Det leder till att många flygklubbar har problem med att få ekonomin att gå ihop. Varje ny onödig pålaga bidrar till att minska flygsäkerheten genom att piloterna blir alltmer orutinerade.

    När det gäller privata flygplansägare innebär pålagorna att tillgängliga pengar måste läggas på onödig utrustning istället för på sådant som verkligen skulle höja säkerheten eller förbättra miljön.

    Min gissning är att det finns en dold agenda bakom införandet av mode S. Men den måste man hålla tyst om - åtminstone tills kravet blivit verklighet i så gott som alla EU-länder.

    Hälsningar/Allan
     
  6. amartin

    amartin Ny medlem

    Hej,

    2006 gick medlemsresan för Aeroklubben i Göteborg till Åland/Estland. Länken nedan går till ett nummer av klubbens medlemstidning där det finns en artikel från denna resa.

    http://www.aeroklubben.se/DB/Files/MFNL0608.pdf

    Hoppas du/ni får en minst lika trevlig resa som vi!
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Ok Allan, men då får vi slopa den överallt istället. Bara vi har samma regler i Europa så blir jag glad. Tänkte inte på att den kanske kostar multum...

    Förresten, var det du som SE-FNC från Vårgårda i torsdags?
    Har fått för mig att du ägde den?
     
  8. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jovisst, det stämmer. Då var det alltså bl.a. dig jag såg på plattan :)
    Jag gjorde dels en liten sight-seeing över Hammarkullen med passagerare som bor där, och sedan en flygning till Skövde. Dags för propelleröversyn. Så nu lär jag få hålla mig på marken en vecka eller två.

    Får önska alla er andra fina flygningar under tiden :)

    Allan
     
  9. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Betr Mode S: Det finns redan nu exempel på att trafikledarnas skärmar vid vissa tillfällen blivit överlastade av information från transpondersvar så att man fått begära att småflyg ska stänga av dom...
     
  10. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Javisst, och det där visar ju var pengarna borde läggas. Har man så undermåliga datorsystem att de inte kan hantera ett hundratal flygplan samtidigt så har man beställt fel programvara.

    Att stänga av transpondern är katastrofalt ur säkerhetssynpunkt. Därmed sätts alla antikollisionssystem ur funktion. Och just där trafiken är som tätast behövs de allra mest.

    Hälsningar/Allan
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Ne det var inte jag som var plattan. Jag var på Alingsås och bogserade med SE-ITY. Men vet inte om du hörde mig nån gång men jag hörde dig.
    Vi är ju några fält som delar frekvenser där :)
     
  12. pasj66

    pasj66 Medlem

    Hej alla
    Apropå mode S:

    S står för selective mode dvs markstationen kan säga till vissa transpondrar att svara medan övriga är tysta.. Detta just för att komma förbi bekymret med kluttrade radarskärmar (som man kan få med många mode C transpondrar i luftrummet...). Anledningen att Luftis avvaktar är att de hoppas på att VDL mode 4 ska komma i stället. De har några markstationer utrustade men det finns inga transpondrar för det lätta flyget än. En annan fördel med mode S är att registreringsbeteckningen kommer upp direkt på skärmen plus ibland lite mer. Titta på följande länk som bara använder svar från mode S transpondrar.

    http://www.flygradar.nu/

    MVH
    Patrik
     
  13. Domino

    Domino Ny medlem

    Föreslår att mode-s diskussionen får en egen tråd och att vi återgår till flygning i finland och baltländerna i denna.
     
  14. Domino

    Domino Ny medlem

    Kikar just på AIP för Finland, Estland och Lettland angående gränspassage.

    Det ser ut som att samtliga dessa länder tillåter första landning och sista start från vilken flyplats man vill för flyg inom Schengen.

    Dvs jag slipper allt vad tullflygplatser och separat tullanmälan heter? Endast färdplan är kravet.

    Smidigt!
     
Laddar...

Dela sidan