Egen kärra!?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av LeifsHobby, 16 Mars 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Hej på er. Jag ser att det finns en annan tråd som behandlar inköp av flygplan och som jag läser med behållning. Som jag förstår så är det mest normalklassade piloter som finns på detta forum?

    Iaf så har jag ett UL-B-cert sedan snart ett år och flyger med klubbens Eurostar i Piteå FK. Tankar finns nu och har funnits under lång tid långt innan jag tog mitt cert att köpa eget. Det är både och. Fördelar och nackdelar och kostnader. Jag tar gärna emot råd från er som har eget, gärna Ultralätt. Vilket flygplan, vilka kostnader, fördelar och ev nackdelar osv.

    Själv kikar jag på Apollo fox, Kitfox och Tecnam P92. Vad tror och tänker du kring dessa? Eller vad skulle du rekommendera? Jag tittar som du förstår på högvingat. I den kärra jag nu flyger finns det en vinge i vägen... jag vill kunna se nedåt;) Kanske har det med mitt paramotorflygade att göra där jag är van att sitta helt öppet och fritt och kunna titta åt alla håll.
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag har tyvärr inget vettigt att tillföra här mer än att jag kan säga att jag är glad att det är fler än jag som har huvudbry.. :)
    UL eller normal klassat.. Spelar ingen roll.. Vi behövs allihopa.. Ett stort dilemma för mig är att folk har kommit på att hangarer rymmer övervintrande husvagnar!! Tydligen tjänar man mer på att ha det i hangaren än just flygplan?? Men herregud.. Då kan vi väl lika gärna måla 30kvm rutor på banan och göra camping av den också?? Förlåt mig Leif att jag förstör din tråd här!!
    Köp ett flygplan och kräv tillbaka hangarerna annars är vi snart utan flygfält!!! :D
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. control

    control Välkänd medlem

    Jag förstår och delar drömmen om att ha ett eget plan. Men rekommenderar att testa delägande först under ett par år så att du får en realistiskt bild av vad det VERKLIGEN kostar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Men nog måste det vara betydligt billigare att äga en UL klassad kärra?
    Jag räknar med allt mellan 50000-200000 plus soppa per år för en normalklassad...
    Jag har ju aldrig haft tur förr så det blir väl som vanligt...
     
  5. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Ja, drömmen lever och ekonomin är en stark realitet... Kjell-Ove från Koskullskulle gjorde en kalkyl som han lade ut på EAA's sida på Facebook. Mycket bra och mycket avslöjande... Jag lägger upp den och de jag lekt lite med själv och jag hoppas att länkarna fungerar. Man kan leka lite själv med siffrorna och få lite olika resultat. Och min fråga är från er som har erfarenhet; känns de relevanta? Hur som helst...det är billigast att hyra av sin klubb. I alla lägen, typ. Men känslan att ha eget är....stark.
    Att flyga UL är ändå billigt. Jämfört med skoter så ligger förbrukningskostnaden på samma-lika per timme, ungefär.
    Allt kostar, bilkörning kostar, båt kostar osv. Inget är gratis och en hobby ska få kosta, eller? Bifogar länkar till mina tre "lekstugor" kring:
    > Eurostar
    > Egen kärra
    > Normalklassat
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det var fina mallar du hittat!! Länken egen kärra funkade dock inte för mig??

    Nu vet inte jag hur det funkar med UL?? Men om jag köper ett normalklassat så är jag beredd på att ingen kalkyl i världen kommer att stämma.. Det är mera hur man har tur känns det som.. Kan ju alltid dyka upp nån ny AD som kostar skjortan eller nåt roligt som går sönder... :(
     
  7. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

  8. Sakari

    Sakari Ny medlem

    Den fungerade bättre!
    Bästa tipset jag har att komma med är att höra med en klubb hur kostnaderna ser ut för dem. De borde väl kunna bli snarlikt? Minus klubbstugan och dylikt, men själva kostnaden för kärran.
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    Summorna i exemplen är helt orimliga för Normalklass, I båda ser jag service för 2500:- Jag vill veta vem som ger mig en 100tim med Camo för 2500:-
     
  10. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Ok...redigera och kom med ett eget förslag som bättre stämmer med verkligheten.
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Våran flygklubb har egen mekaniker så det blir ju mycket billigare än med nån legitimerad verkstad...
    Men min personliga uppfattning är att man inte kan göra en kalkyl.. Det blir bara glädjesiffror.. Finns det nån som bara lämnat kärran på service år efter år utan några stora oförutsedda summor?? Värsta som kan hända är väl att man får grounda den en tid...
     
  12. litens

    litens Aktiv medlem

    Mmm, tycker kalkylerna ser ok ut för UL maskinen.

    Lars- gratulerar till ditt cert och till att du flyger Eurostar för det är för mig det sammantaget mysigaste flygplan jag flugit!

    Mina erfarenheter av UL som aktiv klubbmedlem och varit med på några översyner osv är att det är mycket rimliga kostnader.

    Som du skriver Leif så kostar även andra jämförbara motoraktiviteter.

    Hela UL systemet är ett fantastiskt fint reglemente där man kan pyssla om sin maskin själv och besiktar en gång per år, precis som en bil. Helt förträffligt faktiskt.

    På en fin UL maskin som inte är så gammal finns det inte så många fallgropar, en bra begagnad Rotax 912 finns att köpa för 50-60 tkr, helt ny drygt 100 tkr, dyrare än så blir det inte, tom vid ett komplett motorhaveri.

    Det fina med att ha en egen maskin är att du kommer märka att det sällan blir tekniska problem för på en klubbmaskin slits allt fortare, bara du flyger tillräckligt ofta så det inte rostar i motorn (minst ett par gånger i månaden) kommer du uppleva det väldigt trevligt att ha din egen maskin, alltid ledig och du kan ta turer som är lika långa som du själv vill.
     
    • Gillar Gillar x 4
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Det låter helt klart fantastiskt med UL. Det är synd att inte samma regler och priser gäller för normalklassade/veteranflygplan...
    Vi flyger ju ändå runt i samma lufthav!
     
    • Håller med Håller med x 1
  14. litens

    litens Aktiv medlem

    Såg att jag kallade Leif för Lars.. Ooops ursäkta.

    För att återanknyta till Apollo Fox och de andra Leif tittar på så verkar det vara en kopia som är minst lika bra som orginalet, dock säljer Kitfox mer av den nya variant som efterträder den som Apollo Fox kopierar (som jag förstår det). Kitfox finns dock endast som kit i sverige så det är lite olika. Har inte flugit Apollo Fox själv men importören Robin Fjällström på UL-bolaget skolade in mig på UL och han hade en demomaskin ett tag som jag spanade in. Tycker de ser fina ut, har fått bra recensioner i USA för sin LSA variant.

    Antar att det är en begagnad Kitfox som är på tapeten, det jag hört om dem är bara positivt, de jag sett på flyin osv verkar ganska trånga jämfört tex med Eurocub men det beror ju helt på stolar osv. Eurocub är förövrigt inget jag rekomenderar, hemskt dålig roderharmoni och eurostar är så lätt och fin i skevrodren att om man liknar dem vi djur på en bondgård så är Cuben en trebent gris och Staren´ en smidig katt.

    Tecnam vet jag inget nämnvärt om.

    Jag skulle gå på Kitfox, det är amerikanskt vilket är bra när det är talan om flyg, de skall enligt utsago vara roliga/ fina att flyga, de är väldigt beprövade, finns färdiga utprovade kit med flottörer/ skidor vilket borde vara intressant när man flyger i norr, de kan opereras från verkligt små ytor som inte kan kallas för flygfält, typ stora grustag, ängar, väg på kalhygge osv (Apollo Fox kan iofs också det) och om du tycker det är för förutsägbart och driftsäkert med en rotax 912 finns det säkert 15 andra motoralternativ, allt från 50hp tvåtaktare till Rotec stjärnmotor.
     
  15. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Tack för ett bra och informativt svar. Det bringar en hel del reda. Jag tog mitt cert hos Robin F och flög där Eurostar som jag även flyger nu, fast en annan och i Piteå. Och jag kan bara hålla med, det är ett fint och bra flygplan. Och Robin talar ju varmt för "sin" kärra... Jag har varit i kontakt med Martin i Uppsala som flyger Apollon och han är givetvis mycket nöjd. Kanske är det den enda som flyger i landet? Inte Martin dock utan Apollon...
    Ja, det kanske lutar mot en Kitfox vad det lider. Vi får se, jag spanar vidare och funderar vidare.
    Det finns en Kitfox ute nu på bl a blocket men den har en Jaribumotor som jag fått för mig inte är lika driftssäker som Rotax? Någon kan säkert upplysa mig hur det är med det?
    Kul också att få svar här kring UL-flyget. Det finns ju rätt många sådana piloter i landet, kanske behövs det ett eget UL-forum?
    Initialt så startade jag denna tråd med hänsyn till hur mycket det kostar att ha och äga ett flygplan. Jag har själv ställt mig den frågan flera gånger och får den ständigt av kompisar och intresserade. Att då kunna ge ett någorlunda intressant svar har känts angeläget. Excelfilen ger en fingervisning om vad det kostar men det kan självfallet variera mycket.
     
    • Håller med Håller med x 1
  16. litens

    litens Aktiv medlem

    Tycker det inte är så dumt att det blandas lite UL och annat, allt är ju flyg, många talar så polariserande om olika cert och flygplanstyper vilket är dumt.

    Kostnaden för att ha en UL varierar så oerhört beroende på vilken maskin man har, en grundförsäkrad gammal Trike, Quiksilver 1/2 eller Fisher PUP eller dylikt som man har på ett eget fält kostar inte mer än 10 000kr per, kanske mindre. Om man köpt en dylik för 30 000kr kanske man accepterar att sälja den med förlust som renoveringsobjekt om något dyrt måste fixas, tex motorn eller omdukning. Sedan går det uppåt, det är evt kapitalkostnader, värdeminskning, försäkring, hangar och evt renoveringar. En ny Dynamic å andra sidan kostar betydligt mer än många normalklassade maskiner pga dess inköpspris om man inte flyger många timmar.

    Baserat på Swedish Ultraflyers siffror om jag drar ur minnet så kostar deras maskiner ca 800kr i timmen inklusive allt, det är deras totala omsättning genom antalet flugna timmar. Drar man av för arrende av fältet, klubbstugor osv blir det ca 550kr per tim. De flyger Dynamics, Eurocub och Eurocub sjö, betalar för en stor del av underhållet och köper relativt ofta nya maskiner.

    Det ger en hint om var man hamnar om man flyger mycket, sliter hårt på sitt flygplan, har en del incidenter och betalar för en del underhåll.

    Jag skulle säga till mina kompisar att det kostar 50 000kr per år att ha en maskin i stil med en Kitfox,
     
    • Gillar Gillar x 2
  17. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    OK, låt oss säga att man kommer till skott och vill köpa. Hur finanisera? Det finns säkert många olika sätt givetvis men här söker jag råd. Hur har du gjort?
    Låt mig filosofera något om tänkbara alternativ.
    1 Man öppnar börsen och betalar.
    2 Man tar ett lån. Utan säkerhet kan man låna upp till 350' idag. Det blir endast en månadskonstnad att leva med..
    3 Man har ett företag som köper kärran och löser det på något smidigt sätt. Lyfter moms och köper fler "verktyg" till flygplanet vad det lider.
    4 Man startar ett Aktiebolag och driver ägandet den vägen på ngt sätt, ensam eller med några polare.
    5 Man har ett jordbruk som helt plötsligt behöver en "traktor" för att jobba i skogen med...Skälet är att det behövs okulärbesiktning av markerna osv...
    6 ??

    Är tacksam för samtal och synpunkter kring detta.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. JohanA

    JohanA Ny medlem

    Hej!

    Vilken kul tråd. Detta är vad varje flygare drömmer om så vi pratar om drömmar nu. Kul!
    Något man ibland låser sig fast vid är ekonomin, vi försöker förstås lura oss och i mitt fall min omgivning att det är billig att flyga men jag och ni vet att det inte är det men det är så himla kul så det är värt vartenda krona.
    Jag tror ett flygplan mår bäst av att flygas minst 100 timmar om året då mår piloten, planet och ekonomin bäst av. I vår klubb har vi haft både CTSW och IKARUS (också högvingat) men är nu trötta på bägge modellerna av olika orsaker så nu tittar vi starkt på Tecnam P92. Vi ska till Aero 2013 och titta närmare på Tecnamen.
     
  19. Kalle Johan

    Kalle Johan Ny medlem

    Hej! Jag har köpt en Eurostar och trivs super bra med den. Den är ett kit och blev färdig 2007, med 100 hästars Rotax. Jag provade en del flygplan innan jag bestämde mig. En del luktade bensin, en del var obalanserade och därför blev valet en EuroStar, den varken luktade eller var obalanserad. Jag var partisk för det var det plan som jag skolade på. Jag har haft mycket nöje med mitt plan, och besökt många länder. Kostnaderna är ca 17000 i försäkring, besiktning, reg avgifter samt 50 timmars underhåll. Den flygs på ca 13-18 liter/h. Som du märker så jag gillar det här planet riktigt mycket. Ett plan som jag skulle kunna tänka mig är en Fascination F80/F100, om jag inte hade min EuroStar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    SE-FXV har idag officiellt lämnat ESSB bakom sig och parkerats i sitt nya hem på ESUM!! :)
     
    • Gillar Gillar x 7
Laddar...

Dela sidan