Egen kärra!?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av LeifsHobby, 16 Mars 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. Tanken med min excelkalkyl var att man skulle få en överskådlig bild över kostnaderna, det saknas exempelvis ränta för eventuellt lån och säkert en hel del annat. En insikt är hur viktigt det är att flyga mycket för att de fasta kostnaderna inte ska göra timpriset skyhögt, tänkte att det var ett bra sätt att visualisera detta i sin klubb.
     
  2. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Kul att denna tråd tagit lite fart. Det finns hos många inklusive mig själv en något romantisk dröm om ett eget flygplan. "Tänk så kul och praktiskt och billigt och bra det skulle vara..." Och det är det säkert! "But there is always a but..." Kärran kan bli ett svart hål som slukar pengar. Tiden att skruva är långt högre än tiden att flyga, och kanske andra bekymmer.
    Nu flyger jag Eurostar och betalar 550kr per timme och 1000kr per år i bokningsavgift. Om kärran går sönder så kostar det mig inte en krona, klubben betalar. Inte heller behöver jag skruva själv.
    Ändå så drar det. Att kunna välja flygplan, alltid tillgängligt och allt det där andra man väger in.
    Tack vare denna tråd så har jag fått en bättre bild av vad det kostar att äga en UL-kärra. Tack till er som bidragit. Ingen har ännu vågat delge tankar kring hur man finansierar sitt köp...men jag inser givetvis det finns många vägar att gå och att man inte så gärna pratar pengar, kanske.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Lån, med kärran som säkerhet. Och ev. en mindre kontantinsats. Så hade det fått bli för mig men hur det funkar för dem som verkligen har köpt vet jag inte. Det är nog lätt att se på flygplanet, de som kommer med en privat ny Dynamic har troligen bättre ekonomisk verklighet än de som kommer med en hembyggd Rans...
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    I mitt fall blev det 30% kontantinsats och 70% lån. Banken vägrade ta flygplanet som säkerhet och ett blancolån blev svindyrt för det blev max på 7år. Jag lade om mina huslån och bakade in flygplanet i det. Jag vill inte nämna något pris här med respekt för säljaren.
    Så gjorde jag!! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    Hej igen, jag tar gärna emot synpunkter på en Rans S6S Coyote II. Vad vet du om dessa?
    Samt att det i den sitter en Rotax 912 80hk som gått 1300 timmar, fullt servad, äldre än 12 år. Hur länge håller en Rotax egentligen? Jag vet att det är lite olika rekommendationer beroende på ålder. Idag så är det 2000 timmar på nya motorer.
     
  6. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Grattis, Hur gick flygturen hem?
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Haha.. Jo då.. Flygplansägandet visar sig från sin sämsta sida på en gång!! Olja över vindrutan från propellern på flygningen hem från Bromma = grounded!! :(
    Men jag har hopp om att lösa det...
    Men som sagt.. Flyga får jag inte!!
     
  8. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Aj, då
    Det var tråkigt. Långt kvar till tbo på proppen?
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det är ett år gammal och har gått totalt 70 tim. Så jodå det är långt till tbo!!
     
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tjohoooo.. Ingen mer läckande propeller!! Den behövde bara motioneras rejält.. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Så bra, hon behöver kanske mer motion? Flyg mycket!
    Gjorde du en 100h innan köpet? Om inte kan det ju vara bra att göra det, en hel kan fångas på det sätter.
    Kan du vara med själv, desto bättre. Då lär du dig mer om maskinen och kan själv hålla koll.
    Kul att det löste sig
    Fredrik
     
  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Fredrik, Lennart, med all respekt, men vad ni gör brukar kallas "tråd-hijack", dvs. ni tar över en befintlig tråd till en egen diskussion. Utan att agera moderator så uppmanar jag er att öppna en egen tråd för diskussionen, även om den till viss del är relaterad till Leifs ursprung.

    Leif: nej, jag har ingen kunskap om Rans, mer än att det är en gammal, om än beprövad konstruktion. Kan det vara YUH som är på marknaden? ;) Den skulle kunna vara så gammal. Det har ju byggts en del kit-Rans av kunniga byggare, nästan som licenstillverkning, men sen finns det väl många rena hembyggen också. Vad gäller motorn så är det nog ingen risk att den får gå mer än 1500 om den är så gammal. Hur gammal är propellern? Även om det är on-condition som gäller så finns det en åldersgräns på de flesta propellrar även inom UL.

    /h
     
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Håller med dig hans_p. Det är lätt att sväva ut. Precis som på vilket café som helst. Det gör dock forumet rörigt och o-sökbart!! Bättring är på gång!!! Ber om ursäkt till Leif!!
     
  14. LeifsHobby

    LeifsHobby Medlem

    @Lennart; inga problem. @Hans så är det inte YUH men väl YVG som kan vara på tapeten. Den är just flygutprovad och har gått blott ca 30tim. Men vi får se... Ja, det är ju en gammal konstruktion men den ser mycket rejäl och stabil ut. Drömmen lever (y)
     
  15. Jag känner ägaren till YVG. Maskinen har stått i Nordvingens hangar innan han flyttade söderut.
    Det verkar vara en fin maskin, ser ut som ny.

     
    • Gillar Gillar x 2
  16. litens

    litens Aktiv medlem


    På Swedish Ultraflyers kör man till 2000 timmar, jag har över 200tim bakom ett antal olika rotax 912uls, en del i slutet av sina liv och jag har nästan inte haft några problem alls i luften. Mycket bra motorer!

    Vet att de flugit några motorer långt över 2000 tim för de var i god form, med renovering av kamaxel/vipparmar/ventiler gick en motor 3000tim innan de inte vågade att testa mer. Mest pga siffran 3000 snarare än att det märktes på motorn enligt utsago. En annan körde de till 2400 tim helt utan jobb mer än normalt underhåll.

    1300tim på 12år låter som ganska regelbunden flygning.
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag tankade min 182:a för första gången idag.. Blev väldigt förvånad att jag flugit henne 3:30 och bara fick i 122 liter i tankarna.. En snittförbrukning på bara dryga 35 lit/tim.. Inte illa för en så stor maskin.. Ändå så magrar jag inte snålt!! Kan bero på att jag aldrig har bråttom? Flyger aldrig fortare än 110kt.. Varför stressa och mista fin flygtid? ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan