Eget ägande och flygplanstillgång

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 5 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Håller med! Jag är inte där än, men det är en stor dröm att äga min egen maskin och få känna den där frihetskänslan. Längtar efter den dagen! Den kommer! Frågan är bara när, hur och vad :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Klart du ska ha en kärra, Jonas!
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    :)
     
  4. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Vad är det som håller tillbaks? Inköp eller underhållskostnaden?
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Utan att på något sätt kommentera kring @Jonas anledningar så tror jag att många inte äger/deläger flygplan på grund av:
    • Svårt att få hangarplats, i synnerhet kring storstäderna.
    • Låg kunskap om vad flygplansägande innebär, intresseorganisationerna skulle kunna informera mer här.
    • Man pratar inte tillräckligt mycket om att äga egna flygplan, en främmande tanke helt enkelt.
    Finns såklart fler faktorer men informationsflödet skulle definitivt kunna bli bättre. Det är väl det enklaste att göra något åt. Mer information och sammanställningar från dagens flygplansägare. Det kommer att bli enklare framöver att äga flygplan, då tänker jag på nya underhållsregler som kommer.
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. control

    control Välkänd medlem

    Jag rekommenderar definitivt att testa att vara delägare först, några fördelar:
    - Det uppenbara, att inköpspris och fast kostnader fördelas på fler
    - Det finns kunskap hos andra delägare, du behöver inte ha koll på allt själv direkt

    Beroende på typ av maskin, kan man vara olika många delägare innan tillgänglighet blir ett problem och hela tanken med ett ägt plan försvinner... ex. en rolig men obekväm avancekärra kan ha många delägare efterssom alla normalt endast flyger korta turer och oftast håller sig vid hemmafältet: inte omöjligt att 5-6 delägare flyger planet under samma dygn. Motsatsen, en dyr men fantastisk resemaskin som många vill flyga till en semesterort och sedan ha den stående där innan hemfärd, kan bara hantera ett fåtal delägare och måste kanske ha avancerade regler för bokning.

    Det jag ser som den främsta nackdelen med att inte vara helt själv är att du inte helt kan styra hur planet skall vara inför nästa flygtur. Den kan vara väldigt skönt att ena helgen när det finns gott om tid, tanka upp och förbereda allt för att nästa helg kunna komma iväg snabbt...
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 1
  7. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Inlärningskurvan är mkt hög vid första flygplansköpet, det måste medges.

    Först och främst så tar det alltid ett år eller två att få ordning på alla småfel som förra ägaren lät ignorera. Sen råder också den farliga psykologiska nyplansägarmentaliteten - man fixar en massa saker, uppgraderar, gör om inredning, avionik och andra kosmetika just eftersom man är ny till planet. Byter ut saker som inte egentligen behöver bytas ut, bara för att det ska vara nytt och fräscht etc. Och det är där det är lätt att spendera lite för mkt pengar - man måste hålla i hatten litegrann. Men jag gör själv precis likadant vartenda gång jag köper nytt, trots att jag är mkt väl bekant med fenomenet. Jag ska själv göra om inredning, ny panel/avionik och lacka om planet dom nästkommande åren, så jag har inte lärt mig ett smack, tydligen. :banghead:

    En annan sak - det tar också ett tag att lista ut vilka mekaniker man ska lita på, vart det är bäst att få reservdelar etc. Det är det ingen som kan lära en, det får man liksom lista ut det själv allteftersom. I början är det svårt att urskilja alla nyanser.

    Oavsett detta, så rekommenderar jag ägande starkt. Det är nåt visst med att ha sin egen kärra, uppdaterad till din smak och din flygning. Var inte rädda för ägande, det är mkt tillfredsställande.
     
    • Gillar Gillar x 3
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Där träffar @Larscho ganska rätt. Brist på hangarer och stort frågetecken kring ägande och kostnader.
    Kostnadsdelen är viktig. Har inte direkt något överflöd med kapital så det finns en begränsning gällande vad man har råd med. Man kanske köper sitt första och sista?

    Hade jag haft råd så hade de blivit en kapabel IFR-maskin som DA42 eller SR22 med TKS :). Men för att vara realistisk så skulle det bli en Light-IFR. Enklare och billigare 2 eller 4-sits med godkänd IFR-utrustning. Förhoppningsvis släpps kravet på ADF-snart och att det klarnar lite mer kring ELA1 regler. (Undrar hur begagnatmarknaden ser ut ut när 8.33 och Mode-S kravet träder i kraft?)

    Har varit delägare i en VFR-Cessna 172. Den var tokbillig att flyga (betalade i princip endast soppakostnad). Släppte den när jag tog IR. Skulle gärna bli delägare i en maskin med TKS.

    Det tråkiga med att hyra är att det är svårt att planera längre resor. Om man vill flyga spontant bort en helg så kanske någon eller några ska ha den någon timme under helgen. Planerar man långt i förväg (2-3 månader) så ska den givetvis in på 100h service när man ska ha den eller så är något viktigt sönder. Eller så är det helt enkelt för dåligt väder just den helgen maskinen är ledig. Händer varje år!

    Men det som hindrar mig nu att ta steget är nog en osäkerhetsfaktor kring min "mission-profile", samt en osäkerhet kring vad de olika alternativen skulle kosta mig. Hade gärna kört delägarskap igen ett tag, men det finns inte många som jag känner till och med rätt utrustning.

    Jonas
     
    Senast redigerad: 18 Februari 2016
  9. control

    control Välkänd medlem

    Vet inte om jag vågar skriva detta men så här har jag gjort fler gånger än en:

    Vid en viktig resa som inte kan ändras (ex en resa till ett bröllop) har jag:
    1. Haft en delägd VFR-kapabel maskin, billig att flyga, som första alternativ
    2. Jag har dessutom haft en IFR-kapabel PA28a hos en klubb bokad ifall det skulle krävas (avbokades på morgonen)
    3. Dessutom en DA42 med avisning bokad, egentligen för dyr men hade tagit den hellre än bil (avbokades dagen innan)
    4. Haft som sista alternativ, bil (Stockholm-Skellefteå) så det alternativet försvann i praktiken vid midnatt

    På detta sätt klarar man sig med en enklare egen maskin men var det moraliskt rätt att boka ena klubbens PA28a och andra klubbens DA42 trots att de endast var tänkta som backup?
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag hjälper dig gärna med att punktera dina ursäkter. ;)

    ADF-kravet kommer att försvinna den 25e augusti det här året, åtminstone för EASA-luftfartyg(Cessna, PA28 och de där gänget).
    Jag tror inte att begagnatmarknaden kommer att få en stor förändring i samband med detta. Dels tack vare de nya underhållsreglerna som underlättar och gör det billigare att äga igen.

    När du nämner osäkerhet kring ELA1, menar du då relaterat till underhåll?
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det får du gärna:) Ok, kanske borde förtydliga mig. ADF-krävs väl i praktiken om procedurerna kräver det vad jag förstått. Man klarar sig enroute iaf. Men an klarar sig inte utan ADF om inte tex GPS-overlayer finns tillgängliga..?

    Sen kan jag väl säga att ELA1 reglerna inte är klara i mitt huvud. Underhåll och kostnader. Behöver läsa på mer där. Men jag skulle vilja höra mer från flygplansägare att det förändrats till det bättre i praktiken. Man har bara fått höra massa negativt senaste åren. Cessna SIDar är väl värsta exemplet...
     
    Senast redigerad: 18 Februari 2016
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Med ett egendeklarerat underhållsprogram så slipper du SIDarna.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Det stämmer att det finns flera ställen där NDB är IAF. Om du har en IFR-godkänd GPS så ska det gå bra att använda den istället, efter 25e aug, även om det inte är en publicerad procedur. Men om du inte har det så vet jag inte hur du ska veta var du är annars. Utan GPS i framtiden kommer det att bli jobbigt med IFR-flygning. Eller rättare sagt, med en GPS kommer IFR-flygning bli en buslek!
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Under våren kommer reglerna att fastställas tydligare för framtiden och då snackar vi inte bara ELA1 utan hela vägen upp till 2730 kg! :)
    Jag hoppas på att kunna återkomma med mer info om detta i April.
     
    • Gillar Gillar x 3
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för info!

    Hade förstås inte tänkt flyga utan GPS :)

    Så från och med 25 aug får man alltså använda GPSen vid NDB-inflygning (Typ OBS-mode eller GPS-approach)? Vad är det för regelverk som träder i kraft? Var hittar man denna info? Vet att de har det i USA, men då brukar det väl krävas en plate med GPS-overlay?

    Du nämner "även om det inte är en publicerad procedur". Vad menar du med en icke publicerad procedur? Hemmagjord IFR-procedur med IFR-minima? Har sett diskussioner om det på tex EuroGA, men inte förstått om det något som är på gång och om det är lagligt.


    Jonas
     
  16. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack! Är du med i någon arbetsgrupp eller dyl kring detta eller bara intresserad?
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Såvitt jag vet är detta inte ordentligt utrett...
     
  18. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Visst är det nice att äga men det får inte bli en blydank i plånboken för då försvinner känslan fort. Vi löste det med att gå ihop 5 st och samägd kärra och hangar vi bestämde redan innan köp att vi inte skulle plocka in massor av piloter utan att vi skulle satsa på att ha 3 max 5 icke ägare som hjälper till att hålla ner flygkostnaden det gör att vi har bra tillgänglighet och det,är väl det ägandet går ut på tycker jag
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det stämmer bra det. Vi är klara med förslaget och senast i april så hoppas vi att det godkänts i kommissionen. Först då är det vettigt att komma med mer information. :)
     
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Part-NCO träder i kraft vilket berör oss inom allmänflyget i alla högsta grad då vi ska följa de reglerna. Det betyder att gamla klassiker som 2007:50, 2011:114 och andra härliga föreskrifter inte längre berör dig som flyger EASA-luftfartyg(Cessna, PA28 unt so weiter).

    En relativt överskådlig regelsamling finns här:
    https://easa.europa.eu/newsroom-and-events/technical-publications/easy-access-rules-air-operations

    Läs bara delen som är Part-NCO(Annex VII).
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan