EGNOS - ett regionalt satellitsystem för navigation

Diskussion i '060 Navigation' startad av Fredrik, 31 Januari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Jag hittade en presentation om satellitsystemet EGNOS (som verkar vara från 2012) när jag var inne på Transportsstyrelsens hemsida. Har inte hört talas om detta system tidigare.

    Enligt underlaget så kompletterar systemet GPS-satelliterna och kommer att medföra:
    • Förbättrad noggrannhet vid positionering
    • Hög integritet som kan stödja säkerhetskritisk verksamhet
    • Förbättrad tillgänglighet och kontinuerlig tjänsteservice
    EGNOS i Sverige:
    • EGNOS måste först undersökas genom praktiska prov om systemet kan användas norr om 60:e breddgraden innan procedurer med EGNOS för flygplatser i norra Sverige kan påbörjas
    • Europeiska rymdstyrelsen ESA genomför under-sökningar i norra Norge
    • Problem kan orsakas av både låg elevation över horisonten i kombination med låg signalstyrka p.g.a. längre väg genom atmosfären
    Någon som har mer information om detta system och hur långt man har kommit med eventuella utprovningar?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    EGNOS är i full drift! Det är vad du använder i Europa för GPS-inflygningar med glidbana (LNAV/VNAV och LPV).

    EGNOS är alltså ett SBAS (Satellite Based Augmentation System) som tar emot korrektioner till GPS-signalerna från markstationer och skickar dem vidare till flugplanen.

    Alla GPS-utrustningar kan inte utnyttja SBAS. T.ex. den populära Garmin GNS430 kan inte. Däremot GNS430W.
     
    • Gillar Gillar x 4

Dela sidan