EIR - Övergång från VFR till IFR vid start

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Kim Johnsson, 24 Mars 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Kim Johnsson

    Kim Johnsson Ny medlem

    Håller äntligen på med min EIR-utbildning och kom på en fråga som ingen jag frågat hittills verkar ha något definitivt svar på (inte ens en kurskamrat som är flygledare =) ).

    Eftersom jag ska (till att börja med) bara ska ta ett EIR så kommer jag ju behöva starta VFR. Jag vill dock gå över till IFR så snart som möjligt efter start, exempelvis vid en NDB-fyr i närheten av banan på 1500-2000ft höjd. Men hur gör jag detta i praktiken? Kan jag få min IFR clearance på marken innan start, och sedan "aktivera" den vid fyren, eller måste jag krångla med det i luften på låg höjd? Vad säger jag på radion? "Request IFR"?
     
  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    I teorien skal det være mulig å få klarering på bakken (rett før man taxer ut på runway), men min erfaring er at ATC ikke alltid vil gi det.

    Eks på klarering i lufta: SE-XXX LE 2000 feet. Standing by for IFR clearance.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I Tyskland finns rutiner där man kan före start från VFR-flygplatser kan få klarering av typen "IFR starts at 3000 feet", men detta tillämpas inte i Sverige såvitt jag vet.
     
  4. magnusl

    magnusl Medlem

    Det brukar vara smidigt. Säg att du startar på en okontrollerad VFR-flygplats i Sverige. Efter att man från luften etablerat kontakt med ATC, aktiverat färdplanen och fått transponderkod så händer det i samband med detta att man få frågan om man är redo att få en klarering. Får man inte det så begär man det, t ex genom att säga "Request IFR clearance", "Standing by for IFR clearance" eller motsvarande. I färdplanen har du ju redan angivit en punkt där du övergår till IFR men väl i luften är det inte så noga var du befinner dig när du begär klarering av erfarenhet. Motsvarande gäller när du väl övergår till VFR igen, det måste du göra genom att säga "Cancel IFR", annars fortsätter du IFR tills vidare. Det blir alltså inte automatiskt VFR bara för att du passerar punkten för VFR som du satte i färdplanen. En färdplan är alltså "bara" en plan.
     
  5. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Formellt behövs ju inte klarering i G-luft (enligt ICAO).

    Här är en lite intressant video på en kort flygning tvärt igenom ett vältrafikerat B-luftrum efter start från ett en flygplats i G-luft där han tar en klarering redan på marken. Startflygplatsen har 4 instrumentprocedurer trots att det inte finns nåt torn där. På USA-vis har de ändå lite trafik: 259 rörelser per dag under 2017.

    Mycket att göra för en singel-pilot". Minst sagt...
     
    Senast redigerad: 26 Mars 2019
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nejvisst, men förr eller senare kommer man sannolikt in i kontrollerad luft och det finns ingen anledning att vänta med klareringen. Till skillnad från VFR så gäller en IFR-klarering normalt för hela flygningen -- man behöver alltså inte ha nya klareringar när man "byter luftrum".
     
  7. Kim Johnsson

    Kim Johnsson Ny medlem

    Tack för alla svar hittills. Det låter som att det inte kommer att vara några större problem i alla fall, får väl bli lite trial and error i början.

    Jag kanske var otydlig, jag kommer normalt att starta från kontrollerade IFR-flygplatser, men med ett Enroute IR måste jag ju starta och landa VFR. Så jag kommer att ha radiokontakt med ATS redan på marken, men påbörjar inte IFR-flygning förrän i luften.
     
  8. magnusl

    magnusl Medlem

    Då är det lugnt. Vet inte reglerna kring EIR (när man formellt får lov att gå över till IFR?) men jag skulle anta att ATC är hjälpsamma och lite förutseende. Kanske kan man ge en längre klarering inkluderande IFR redan från början (om det inte är mot någon regel gällande att du kanske måste själv begära övergången till IFR) eller åtminstone aktivt be dig återkomma om IFR-klarering. Det lär ge sig, annars är det bara att fråga ATC.
     
  9. Kim Johnsson

    Kim Johnsson Ny medlem

    Enligt regelverket måste man flyga VFR på höjder lägre än 1000ft över det högsta hindret inom 8km.

    Min uppfattning är att informationen till flygledarna i samband med denna "nya" rating har varit ganska undermålig, och att många av dem har långt ifrån full koll på vad som gäller ("Varför vill du inte ha IFR från start?" typ), men de är ju alltid hjälpsamma oavsett så det blir nog inga problem i praktiken.

    *edit* Det kanske är så att det egentligen inte är helt genomtänkt och helt enkelt inte finns med i regelverket hur IFR clearances ska ges i samband med EIR-flygningar, och vi är fortfarande inne i en "testfas".
     
    Senast redigerad: 26 Mars 2019
  10. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Men då är väl förutsättningen just att du kommer in i kontrollerad luft? Om du flyger Karlstad-Borlänge en lördag på FL90 så är du ju i G-luft hela tiden och byter aldrig luftrum.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Visst finns det, eftersom "EIR-flygningar" ur trafikledningssynpunkt inte är något annat än flygningar på Z-färdplan och sådana alltid har alltid funnits. Men det har säkert varit mycket ovanligt att man startat med Z-färdplan när det gått att starta med I-färdplan.
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja och nej. Om du faktiskt ligger på FL90 hela tiden så behöver du förstås ingen klarering. Men om du av någon anledning vill stiga till FL100 så är det mycket enklare om du har fått en klarering från början. Å tredje sidan så skulle trafikledningen i det läget antagligen förutsätta att jag fått en klarering.
     
  13. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Men varför skulle det vara nej?

    För att vi ska ha klarhet föreslår jag att vi enas om en sammanfattning. Är detta rätt?
    1) En start på en EIR-flygning (som trådstartartaren anger) borde ske på en Z-färdplan. Men eftersom den senare övergår till VFR igen blir det även Y?
    2) Vid flygning i okontrollerad luft krävs ingen klarering.
    3) Vid flygning under 3000 ft AGL (i okontrollerad luft) krävs inte ens en färdplan vid en sån flygning. (I praktiken inte så användbart. Ölanda-Kalmar?)
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det förklarade jag ju precis ovan. Om du av någon anledning vill stiga in i kontrollerad luft (eller byta färväg så att du berör kontrollerad luft) så är det enklare om du har en klarering från början.
    En färdplan kan bara vara antingen Y eller Z (eller V eller I) inte båda. Y och Z anger bara vilka flygregler man börjar med, sedan kan man byta fram och tillbaka mellan VFR och IFR hur många gånger man vill. Det blir alltså en Z-färdplan.
    Stämmer.
    Gränsen går (i Sverige) vid det högsta av 5000 ft MSL och 3000 ft AGL (AIP ENR 1.1 §6.2) och så krävs förstås färdplan inom TIZ/TIA oavsett höjd, annars stämmer det. Men jag skulle starkt rekommendera färdplan och radiokontakt med ATS även under de höjderna.
     
  15. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Jag förstod inte hur du kunde få till ett nej på min fråga.
     
Laddar...

Dela sidan