EK! PIC! Solo!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Domino, 30 Oktober 2007.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Efter 14 timmar i loggen var både jag och vädret redo...

    Efter 4 studs med läraren var det dagsför EK!
    "-Gör som du brukar så går det bra! Lycka till!"
    Grym känsla...

    Lagom till jag skulle upp låg solen rakt i den daggblöta banan. De genomskilnliga solskydden i Cessna funkade dock kanon.

    Jag gjorde de typiska 3 varven.
    När jag drog på för sista varvet ropade tornet upp mig och sa "Tar du höger varv denna gång och håller varvet kort..."
    Det var helt klart en kul liten "test" på EK:n, men allt gick kanon.

    Kommer ta ett tag att landa efter det där. Det var lite svårt att inse det i luften. Den största skillnaden var det lätta planet efter min 95kg tunga lärare hoppat ut... rena ballongfärden.

    Hur skall jag kunna jobba och tänka på triviala saker nu?

    /Robert
     
  2. gramlin

    gramlin Medlem

    Grattis!! :)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Robert, stort grattis till din EK-flygning! Jag kommer själv ihåg den där speciella känslan när jag plötsligt satt ensam i flygplanet och för första gången skulle upp i luften utan min flyglärare. Svårt att beskriva med ord! :)

    Lycka till med din fortsatta flygutbildning!

    Mvh,
    Fredrik
     
  4. sasu

    sasu Ny medlem

    Grattis!
    Jag tror vi alla kommer ihåg första gången.
     
  5. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    STORT grattis!

    Första gången ÄR speciell!!
     
  6. Domino

    Domino Ny medlem

    Lika bra att lära ut i tid...

    http://www.baldinger.se/pilots.jpg
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Stort grattis! Det är ju höjdpunkten som pilot! Svårt att slå!

    Jonas
     
  8. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Grattis Domino!:tupX2
    Håller med alla andra om att första EK är något alldeles speciellt som man aldrig glömmer. Betydligt intensivare upplevelse för min del än när jag hade fått OK på uppflygningen. Då var det bara en bekräftelse på vad jag redan visste. Men först EK var något mycket mer.

    Det första var ju känslan av raket när inte en tung lärare satt bredvid. Där har vi som skolat i tvåsitsare en fördel framför dem som haft tyngre maskiner. Inte alls lika dramatisk skillnad där.

    Men det mest minnesvärda för min del var att maskinen faktiskt flög när inte läraren var där. Känslomässigt hade jag haft föreställningen att det var hans närvaro som fick upp planet i lyften. Så det blev närstan chockartat att den faktiskt lyfte utan att han var där.

    Och sedan när väl förvåningen över den våldsamma stigförmågan hade lagt sig: Hjälp, nu finns här ju ingen som kan fixa ned planet om jag schabblar. :p

    Än en gång, grattis!

    MVH/Allan
     
  9. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Grattis!!
    Kan bara tänka mig hur det känns!

    Du tar din första EK & jag ska nästa torstag äntligen få logga både i loggboken & här på flygfyren min första flygtimma!


    http://www.baldinger.se/pilots.jpg <- ahahahahahah :laugh
     
  10. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Domino,

    Jag ber ödmjukast att få sälla mig till skaran av gratulanter.

    En stor dag som man inte glömmer

    MVH
    Håkan
     
  11. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Hej på er
    lördag 07-11-10 hade jag glädje att på Ljungbyhed-FK att efter 17 timmar flyga upp för EK.

    När en av dem rutinerade äldre lärare efter några ”studs and go” meddelade att landa fullstop mitt på banan,
    ”för jag skall hoppa av så att du kan ta några varv själva”, trodde man inte sina öron.

    Tusan oxo det kändes som om man hade egen kontroll och ansvar över planet en pa-28 helt själva... Det kändes bra!

    söndag 07-11-11 kl 0900
    EK till Malmö/Sturup för ”studs and go”, vädret var klart, nästan vindstilla noll gradig, halt på marken av små hagel.
    Ringde Malmö för tillstånd och kliver i planet, laddad med kartan, kurser och frekvenser för Malmö kontroll, Malmö TWR ect.

    Väl in i planet var det svårt att starta det kalla planet som kom igång efter 3 försök.
    Under motor uppkörning kommer jag på att jag glömde pinka innan avfärd. Ash på med värme det fixar sig. Flög ut via ROSTANGA förbi Eslöv mot MAXUM under1500 ft..

    Sträckan hade gjords för en månad sedan med dubbelkommando men idag kände ja på grund av markdimma över ring-sjöarna inte riktig igen mig.
    Jag hade kontakt med marken men svårt att bedöma distansen mot nästa mål MAXUM och sedan DOMEN.

    Flög ett varv rund Hurva och vindkraftsverken för att ta ett beslut, vända hem eller begära assistans mot Domen.

    Anropade Malmö-CTR, fick transponder-kod och begärde kurs anvisning mot DOMEN på grund av markdimma. ”Kursen korrekt, men du flyger VFR eller?” Jag bekräftade att jag hade kontakt med marken då jag flög väster om sjöarna men att orientering var lite besvärligt mot MAXUM.

    Fick efter några minuter klart att bytta frekvens till Malmö TWR! Ropade Malmö TWR och fick klarering för inflygning via DOMEN, landning högervarv för ”studs and go bana 35” och ut via Torup.
    När jag passerade E65 och hörde TWR annonsera två på varandra ”klart landa bana 35 högervarv” upptäckte jag att jag hade flugit förbi banan för jag siktat på fel sjö som jag trodde låg tvärs banan.

    När jag frågade TWR om jag hade flugit för bi banan bekräftades detta att banan låg kl 04 och att en högersväng skulle fungera bra.
    Ja-ja-men där såg man dem gula flygterminal byggnader. Dumt kände man sig och man kan ana hur personalen i TWR hade ett leende på läpparna.

    Studs and go gick snyggt och problemfritt. Ut via TORUP anmäldes och jag fick lämna frekvensen och tackade för hjälpen. Åter till Malmö CTR passerade Lund mot Stenestad och kom till backa efter en timmes flygning. Genomgången med flygläraren kändes bra och han viste om att det fanns dimma men fritt på Ljungbyhed och Sturup. Det var en lärorik flight.


    Anton V.
     
  12. Domino

    Domino Ny medlem

    Fick du flyga EK igen direkt efter första EK?
    Min lärare säger att man som lärare aldrig skall släppa en elev på EK direkt efter första utan att det är praxis med DK efter pga en "dipp i kurvan" direkt efter första EK.
    Spelar ju egentligen ingen roll för min del, men jag kan tänka att det finns flera olika läror och praxis där ute.

    Finns det någon annan som hört om denna "regel"?
     
  13. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Tack för svaret Robert,
    Jo det finns olika skolor självklart och det hade kanske inte passat alla personer. Olika klubbar har dessutom olika praxis och varje läraren gör sin bedömning om elevernas sinnes tillstånd och kunnande.

    Vi flyger oftast 2 dagar i rad på helgerna med 2 - 3 personer studerar och diskuterar om teorien och praktik. Så det jobbats kontinuerligt! Sedan har vi en del erfarenheter från sjön (navigering).

    Ser fram mot långnav och de dk övningar som kvarstår...

    /Anton Vialle
     
  14. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Domino: Min lärare som släppte mig på EK sa att man var tvungen med en DK efter sin första EK.

    Det betydde att han hoppade in igen medan motorn var igång, vi åkte ut och körde lite nödövningar och några varv sen åkte jag EK igen.
    Tempo på skolandet!
     
  15. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Det stämmer helt som Robert och Andreas påpekar att man efter EK flyger ett DK pass hade bara glömt dk passet ;-) .
    Jag såg i mitt kursschema att vi vlög en dk och ek efter första ek.

    Tog dock bara med ek-passen i mitt inlägg för det var dem starkaste intryck jag fick uppleva tills nu.

    På schemat står det till nästa lektion repetition bedömningslandning och nödlägesövning under flygning dk 1 time. Det skadar inte blir bra på dessa två inslag ifall motorn krånglar.

    Fly safe
    Anton V.
     
  16. Domino

    Domino Ny medlem

    Tack för svaren.
    Man blir ju nyfiken och var kan man bättre få svar än här :)

    Till saken hör ju att det finns ju även olika elever. Vi har ju intensiv-studenterna i ena änden, och så har vi dom som mig som tar god tid på sig.

    Jag måste flyga :) Teorin är klar men flygningen betas av på månadslönen så det blir runt 2-3 flygningar per månad (beroende på hur mycket barnen får äta :) ). Det funkar bra, men ställer stora krav på att hålla flygtrimmen och förberedelserna inför varje flygning på topp. Sen skapar ju detta en osäkerhet för läraren kan jag tänka som har många andra pass mellan mina flygningar och kanske inte har mig färskt i minnet varje gång.

    Jag behöver dock inte antränga mig särskilt mycket eftersom intresset är så stort. Det blir "soff-flygning" varje dag när man nattar lillan. Ett par rundor i landningsvarvet, eller en studs på grannfältet så sover hon som en stock... Galet tycker vissa utanför detta forum :)

    Jag ser en möjlighet att inkassera resterande flygtimmar i en klump efter nyår... i så fall blir det vingar för pengarna. Men tills dess lever jag efter mottot "att skola är också att flyga", så spela roll...
    Jag tror faktiskt många skulle hålla med om att just skolningen är en rolig del med många minnen, så ingen panik.

    Ha en trevlig, vit dag.
     
Laddar...

Dela sidan