ELA1, ELA2, Normalklassat mm

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 1 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej på er,

    Har inte full koll på de olika aspekterna av ett ägarskap såsom kostnader och underhåll. Vet inte heller vad tex ELA1 helt innebär heller. Helt novis när det gäller detta.

    ELA1 känns mest intressant att diskutera just nu eftersom många flyger maskiner i denna viktklass i detta forum.

    Vore intressant att få höra lite mer om detta och vad det har för konsekvenser?

    Mitt antagande är att en icke komplex flygmaskin upp 1200kg kan godkännas för ELA1?
    Tex tex C172 med MTOW upp till 1200kg. Maskinen FÅR flygas under IFR? (Från början hörde jag att ELA1 endast skulle gälla upp till 1000kg och ej för IFR).
    • Vilka klasser har vi? ELA1, ELA2, Normalklassat, etc?
    Om man idag har tex en PA28 eller C172:
    • Vilka fördelar ger det att ha maskinen under ELA1? Vad jag hört så slipper man tex Cessnas korrosionsinspektioner som annars gäller tex ELA2 och övriga?
    • Finns det något mer som förenklas? Certifieringskraven på mekaniker?
    • Hur funkar processen att föra in maskinen under tex ELA1?
    Det som är riktigt intressant är om det kommer bli billigare att äga en maskin som är ELA1? Även ELA2?

    Vad tror ni om detta?

    Mvh

    Jonas
     

Dela sidan