Elektroniskt gyro

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jocke, 23 September 2009.

  1. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Nej det märkliga med detta är att det faktiskt är Headingen som först börjar visa opålitligt samt därefter"heading fail" samt ett kryss över kompassrosen.. Eftersom jag undervisar regelbundet på G1000 är jag mycket säker på att det inte är Tracken som det handlar om.

    efter lite sökande hittade jag följande ledtråd;
    "Some AHRS use GPS receivers to improve long-term stability of the gyroscopes."
    (AHRS=Attitude and Heading Reference System)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Attitude_and_Heading_Reference_Systems


    Så troligtvis finns det en funktion som gör att Track info från GPSen har en viss inverkan på kalibreringen av heading och attityd, (när detta måste göras i luften) Men att det skulle påverka attitydsinfo/heading info på detta sätt är konstigt.

    När jag demonstrerar "hovring" mot vinden brukar jag samtidigt ha ett mycket högt nosläge (15-20 grader) samt full gas under en längre tid vilket även det skapar en onormal situation eftersom G-krafterna då har en udda riktning (snett bakåt under en längre period). Kanske detta i kombination med GS=0 orsakar att systemet misstänker opålitlig indikering och därför visar felmeddelande.

    De flesta gånger jag demonstrerat detta försvinner heading-info efter någon knapp minut i stillastående läge. (givetvis har trackinfon börjat avvika långt innan som en vanlig GPS). Man skulle kunna tänka sig att det långvariga onormala nosläget även förstårar inputs från magnetometer-sensorn som tar inputs från jordens magnetfält.
    Endast en gång har jag även varit med om "Attitude fail"

    Jag kan tänka mig att situationer med GS=0 är så ovanliga att tillverkarna inte räknat med att det skall kunna uppstå i luften.

    Däremot kan jag inte tänka mig att samma sak uppstår då GPSinformationen är helt frånkopplad eftersom systemet (AHRS) då väljer andra tillgängliga källor för att få ut pålitlig information.

    Och G1000-systemet är IFR-godkänt och används även på en del mindre jetflygplan.
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Principen för ett lasergyro är väldigt enkel. Tänk dig att du har en vanlig laserpekare och skickar en stråle till andra sidan av rummet. Den bildar en fläck på väggen mittemot. Men om rummet börjar rotera så flyttar sig fläcken på väggen. Roterar det kring en vertikal axel så flyttar den sig horisontellt, och vertikalt om rummet roterar framåt/bakåt.

    Med tanke på att ljushastigheten är väldigt hög jämfört med flygplanets, blir förflyttningen av ljusfläcken kollossalt liten. Därför behöver man utnyttja ljusets vågegenskaper för att kunns mäta accelerationen i praktiken.

    Än så länge är lasergyron väldigt dyra. Men det är bara en tidsfråga när de kommer att konkurrera ut mekaniska gyron. Inga rörliga deler. Små och lätta. Och billiga bara patenten går ut och någon vill börja tillverka. Precis som miniräknarna. De första kostade sådär 50000 kr och kunde inte ens hantera decimaler. Nu får man en bättre för en tjuga.

    Hälsningar/Allan
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Jo, som jag förstått principen när jag läste på lite var att de kör en klassisk Michelson–Morley-interferometer som utnyttjar de coriolis"krafter" på ljuset som uppstår när man roterar anordningen. Riktigt fiffigt! :)

    Men jag tolkar dig som att dessa fortfarande är för dyra för att sitta i små privatkärror. (Är det verkligen bara patenten som är dyra?) Vilket leder till slutsatsen att det alltid handlar om Vibrating Structure.
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...

Dela sidan