Elevtillstånd vs belastningsregister

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av above&beyond, 20 April 2009.

  1. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Hej!, Jag har nu kommit fram till att jag vill ta ett PPL cert men det är en sak som oroar mig. Jag har nämligen åkt dit för fortkörning samt ringa smuggling, (tog hem en batong ifrån thailand , då en kompis tjatade) dum som man var så trodde jag inte att tullen skulle kolla bagaget som lastas i flygplanets källare. Nåja, Hur allvarligt ser luftfartsverket på detta med elevtillstånd? Jag menar, det borde väll ändå vara värre att ha misshandlat någon?. Påhoppningar undanbedes då jag bara har ren otur:h
     
  2. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Fortkörningen kan du nog bortse ifrån. Tror inte heller att man ser så allvarligt på smugglingsbrottet. Ur flygsäkerhetssynpunkt vore det allvarligare om du till exempel var dömd för vårdslöshet i trafik eller rattfylleri.

    Antar att du i båda fallen dömdes till böter. Då gallras det ur registren efter fem år.

    Sedan är det Transportstyrelsen (inte Luftfartsverket) som handlägger elevtillstånden. Spontant tror jag inte att det blir några problem.
     
  3. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    okej tack :), man får ju ta och hoppas på det bästa iaf
     
  4. herrsiba

    herrsiba Ny medlem

    Går och funderar på detta lite titt som tätt jag med då jag också är med i belastningsregistret. Är det lönt att drömma om PPL eller trafikflygarutbildning som är mitt mål, under de 4 åren jag har kvar i registret för fortkörning och vårdslöshet i trafik? :unsure
     
  5. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    kan säga att det gick bra för mig :) Pratade för ett år sedan med en tjej på transportstyrelsen och hon sa att trafikförseelser och sånt brukar ej vara några problem.
    Däremot så är tex rattfylla,narkotikainnehav,misshandel punkter som kanske gör att de höjer ögonbrynen åt och förmodligen nekar elevtillståndet. Men varje brott har alltid en historia bakom sig, Dels den som finns i belastningsregistret och dels den som du själv har ,


    Lycka till :)
     
  6. herrsiba

    herrsiba Ny medlem

    Ok, det låter ju lovande. Det är bara att försöka och se hur långt man kommer då. :)
     
  7. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Håller tummarna !
    Du kanske borde ändå ta och ringa till dem några dagar efter att du skickat in din ansökan så de får höra din version
     
  8. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Lite info till dig och din kompis ang batonger om han så bums ville ha en:
    http://www.garderoben.se/produkt.php?id=1957
    Men ska han ut och klubba kanadagåsar så bör det väl funka och hoppas han tar många av dessa skitspridare *ironi* ;)
     
  9. herrsiba

    herrsiba Ny medlem

    Jo, har tänkt göra det. Men man lär väl få höra att de inte kan svara på sådana frågor över telefon eftersom det bedöms från fall till fall... Men det är ju klart värt ett telefonsamtal. Är det samma bedömning för PPL som för trafikflygare?
     
  10. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    De följer nog ett regelverk som säger si och så. Det är nog ingen större skillnad mellan PPL och CPL då både certen gör att du får ta med passagerare, men somsagt så vet jag inget till 100 %.

    Det enda de kollar är att du på någe sätt skulle kunna vara farlig i luften, både för dig,flygplanet,passagerare,andra flygplan.

    "man är ingen ond person bara för att man har hamnat i belastningsregistret, de ostraffade individerna har inte hamnat där än"
    ;)
     
  11. herrsiba

    herrsiba Ny medlem

    Jo, de sista raderna är ju väldigt bra skrivna. Bara för att man är med i registret innebär det ju inte att man kommer göra samma "misstag" igen. Ärlighet varar längst så det är väl lika bra att kasta ut sanningen, gjort är gjort liksom och kan inte göras ogjort... Frågan är hur de ställer sig till nån som somnat vid ratten under bilfärd, det är ju inte så megabra. Det är väl det som oroar mig mest, att det är det som ska sätta käppar i hjulet för mig. Står det beskrivit i belastningsregistret vad man har gjort för nåt som ger domen vårdslöshet i trafik? :q
     
  12. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    om du har somnat framför ratten utan att ha varit påverkad av något eller har några fel på kroppen så är det ingen fara.

    Du kan själv göra ett utdrag ur belastningsregistret då det stor först lite kort info om själva händelsen och sedan domen osv.

    Dessa gallras efter 5 år, får du dock dagsböter för någonting idag så kommer den gamla domen bli förlängd i samband med den nya domen. Alltså räknar du med ytterligare 5 år. Dock är dagsböter rätt ovanligt när det gäller trafikförseelser då det är penningböter som gäller.

    Penningböter förlänger inte gamla brott vilket är ett plus :)
     
  13. DanielW

    DanielW Medlem

    Så länge som det inte handlar om våld,alkohol eller narkotika så är nog chansen till ett elevtillstånd rätt bra.

    Att begära en dom är rätt lätt i dagens samhälle, så vill de se vad anteckningen i belastningsregistret handlar om så gör dom det.
     
  14. herrsiba

    herrsiba Ny medlem

    Fick faktiskt dagsböter och indraget körkort... :( Var dock inte påverkad av något. För att citera polisen som kom till platsen:
    "-Jag skriver en rapport, men du kan vara lugn för det brukar inte bli något mer av sånt här." Tji fick jag som ringde självmant till polisen och fick guida dom tre gånger(!) per telefon innan dom hittade fram till oss... :tdow Plus att 10 pikébussar bara körde förbi på väg hem från tennisveckan i Båstad och glodde på oss när vi stod och lutade oss mot räcket.
    Ahja, det är värt ett försök, annars får man stå sitt kast och försöka igen när det är rensat ur belastningsregistret.
     
  15. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    somsagt, dagsböter försvinner efter 5 år.
    Det vore konstigt om du vart nekad elevtillstånd.
    Det du beskriver är ju inte "jätte allvarligt" och dessutom så är det flygläkarens ansvar att kolla upp dig så att du inte somnar vid flygning.

    Tyvärr är det så att i det här landet kan man hamna i fyllecell hur många gånger som helst utan att det ens noteras i belastningsregistret då det ej är en brottslig handling, dessa personer kan i sin tur rent juridiskt kunna få ett elevtillstånd då transportstyrelsen endast kollar belastningsregistret. (Rätta mig Danne om jag har fel)

    Så give a try och hör berätta gärna sen hur det gick
     
  16. Zeta

    Zeta Medlem

    I Sverige är faktiskt trötthet vid körning likvärdigt rattfylla, och straff utses därefter. :(
     
  17. DanielW

    DanielW Medlem

    LOB(Lag om omhändertagande av berusade personer) kommer med också, så det funkar inte så bra att åka in och ut därifrån =)

    Ps, sedan som vi alla vet är det ju VÅRAT ansvar att informera flygläkaren om tidigare incidenter, det är inte läkarens ansvar att vara detektiv.
     
  18. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Jo visserligen men det ser ändå bättre ut om det står somnat vid ratten än att ha kört rattfull i registret :)
     
  19. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    "LOB(Lag om omhändertagande av berusade personer) kommer med också, så det funkar inte så bra att åka in och ut därifrån =)"

    då lärde man sig något nytt, Vore allt för enkelt kanske att bara gå på registret. Men kollas då misstankeregistret också?
     
  20. herrsiba

    herrsiba Ny medlem

    Det låter lovande! Visst, det är inte bra att somna vid ratten, men jag personligen tycker det är snäppet värre att köra påverkad av alkohol eller narkotika. Att man ens kommer på den tanken efter några öl?! :q
    Sen om man kollar på trafikflygare är det väl uppstyrt hur många timmar man får jobba i ett sträck? Ska ge det ett försök, ska bara komma fram till hur jag ska gå tillväga. Antingen börja med PPL eller gå på en pilotutbildning som var min tanke i höstas när jag började komplettera mina betyg. Hade planer på TFHS, men det blev inte så bra när staten ville omstrukturera... :(

    Jag tackar så mycket för att ni har svarat på mina frågor och gett mig en lite klarare bild över det hela! :tupX2 En vacker dag är förhoppningsvis även jag uppe i det blå!
     
Laddar...

Dela sidan