En fråga om ovanliga rörelser (sett på flightradar24)

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Swip, 17 December 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Swip

    Swip Medlem

    Uppmärksammade ett beteende hos fem trafikflygplan ikväll som jag nog inte sett tidigare vad jag kan minnas. Vänder mig till forumets samlade kompetens med frågan: vad är syftet med dessa extra varv på sträckan (och i ett fall en "s-kurva")?



    IMG_0030.jpg IMG_0032.jpg IMG_0033.jpg IMG_0034.jpg IMG_0035.jpg
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Tyckte någon skrev på Facebook att det var för att de inte skulle komma för tidigt in i nästa/engelskt luftrum som kan vara väldigt packat vissa tider. Men jag vet inte om det stämmer, det verkar i så fall mycket smartare att bara be dem dra ner på farten...
     
  3. Swip

    Swip Medlem

    Intressant förklaring. Det som talat emot det är att rörelserna inte fördröjde många minuter. Om det dessutom handlade om att komma in i engelskt luftrum efter ett visst klockslag för att undvika trafik borde bara de första planen behövt fördröja sig själva. Det sista låg runt halvtimmen efter det första så de extra minuterna för ett varv i luften får jag inte ihop.
     
  4. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Ganska märkligt om en sådan manöver i så falll skiulle företas redan här i Sverige !
    Jag skulle nog snarare söka anledningen i att man antingen ville spana på något (miitärt kanske?) eller att det pågick någon form av militär flyg-/övning eller dylikt, som gjorde att de måste göra en knorr i väntläge innan det gick att passera
     
  5. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Utan att ha räknat så noga på det verkar ju de iblandade flighterna ha nått knorrarna vid ungefär samma tidpunkt , utifrån starttider, farter och platser och kan det kanske då vara någon "glitch" i GPS-systemet som styrt detta i kombination hur FR24 beräknar spår. För så vitt jag erfarit så ritar ibland FR24 spår som inte alls eller väldigt dåligt överensstämmer med verkligheten. Troligen baserar man presentationen på någon form av algoritm för att få ett så snyggt spår som möjligt. Faller då värdena utan för det som då kan räknas fram så börjar systemet göra egna gissningar på hur det kanske såg ut och genererar då ett spår som aldrig fanns, för att när värdena stabiliserat sig åter ansluta till det verkliga.
     
  6. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Det gäller bara mindre plan som har mode-S men inte ADS-B. Dessa 737-plan har nästan helt säkert ADS-B.

    EDIT: Kollade ett av planen, G-TAWP, och den har definitivt ADS-B.
     
    Senast redigerad: 25 December 2016
Laddar...

Dela sidan