En website dedicerad till flygsäkerhet

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av FL95, 31 Augusti 2009.

  1. FL95

    FL95 Medlem

    Jag har funderat lite på att starta en website helt och hållet dedicerad till flygsäkerhet inom privatflyget (typ H50P).
    Finns det plats för en sådan? Vad tycker ni?
    Eller, det kanske redan finns tillräckligt med sådana resurser i webbsverige?
    Min tanke var iallafall att skapa en site baserad på ett CMS-system där alla som vill (efter att vissa krav är uppfyllda) kan bidra med material.
    Hur som helst, innan jag lägger ner för mycket arbete så vill jag bara göra en liten marknadsundersökning.

    /Daniel
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Spontant så svarar jag : JA !!!!
    En mycket god idé !

    Men efter att ha tänkt efter litet så slår det mig att man kanske inte skall ha ytterligare en site som behandlar allmänflyg. Risken är ju att folk inte hinner med att skriva och läsa på ytterlkigare en site.

    Kanske man kunde lägga H50P-biten här på Flygfyren så att man kan ha allting samlat på ett ställe? Alternativt att den nya siten har ett nära samarbete med Flygfyren så att man enkelt kan komma dit.

    Bara mina två "femtioöringar"

    Håkan
     
  3. FL95

    FL95 Medlem

    Japp, precis min farhåga att det kanske kan bli för mycket. Tanken är ju att det ska bli enkelt att hitta relevant information, inte svårare...

    Ja, absolut ska samarbete med de mest etablerade privatflygsiterna på webben prioriteras, helst även KSAK och Transportstyrelsen om de är villiga.
    Nu när H50P-projektet är till ända så saknas en viktig kanal inom privatflyget och det är ett bra ställe att distribuera kvalificerad flygsäkerhetsinformation.
    Min tanke är att skapa en webbplats där man samlar denna typ av information på ett strukturerat sätt.
    Det är inte meningen att det ska bli ännu ett flygforum, ytterligre ett sådant behövs inte.
    Det är inte heller meningen att det ska bli någon ny blogg, utan ett resursbibliotek med relevant och lättillgänglig information rörande flygsäkerhet.



    /Daniel
     
  4. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Snackar vi om en svensk sida? För jag tror inte det finns något behov för en till svensk flygsida, finns tillräckligt många, enligt mig då. Men jag tycker ändå inte att det är en dum idé..... kluven jag blev nu :). Men som det har sagts, bättre om t.ex flygfyren kan ha det eller något form av samarbete. För det blir ju en sida med massa säkerhetssnack, samtidigt som jag antar att det blir som ett nytt "forum" för flygare.. Och forum för svenskt flyg finns det ju redan en del.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Daniel,

    Jag har skickat PM till dig.

    Mvh
    Fredrik
     
  6. FL95

    FL95 Medlem

    Tanken är inte att bilda ett nytt diskusionsforum, det är Flygfyren till för.
    Det ska snarare vara ett bibliotek med vettiga resurser (dokument, länkar, verktyg, mm mm) som främjar flygsäkerheten. Idag finns det mängder med bra verktyg och information spridda bland flygklubbarna och på andra ställen, varför inte samla allt detta på ett och samma ställe?
    /Daniel
     
  7. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Ja men då verkar det väl inte vara en dum idé? Go for it :).
     
  8. jowe90

    jowe90 Ny medlem


    Låter kanon!
    /JW
     

Dela sidan