Erfarenhet av flygskolan SSSA?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Tomcaten, 17 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Hej!

    Är någon elev här på SSSA (http://www.southsweden.se/) ?

    Hemsidan ser ut som ett skämt men när man läser sig det lite noggrannare inser man självironin. Ändå är det en märkligt sajt inom flygets värld. Men men, är det någon här som kan uttala sig om kvaliteten på skolan och lärarna?

    Priset är oslagbart för cpl, me o ir men kvaliteten är viktig och flyguppdraget som också är mycket prisvärd har bra rykte om sig vad jag har hört.

    MVH
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Men deras hemsida är ju fruktansvärd, ser ut som den överlevt från tidigt 90-tal... :)
     
  4. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Det finns en artikel om SSSA i Pilot Briefing 2/2013.
     
  5. Peterssonen

    Peterssonen Ny medlem

    Hej!

    Jag har flugit på SSSA. Först IR/ME/CPL och sist FI
    Jag kan hålla med om att hemsidan ser ut som stryk, och jag misstänker att de förlorar en del elever pga den.
    Vill man få en bra utbildning till ett överkomligt pris rekommenderar jag SSSA. De har nyss flyttat till Sturup vilket är gett dem ett lyft.
    Jag pratade med dem för ett tag sedan och fick reda på att de skall börja med PPL NQ och ATPL teori inom en snar framtid.
    Jag tror att du får Europas billigaste ATPL(f) där.

    Flygplanen är inte de nyaste men det är en av anledningarna till de lägre priserna.

    SSSA är en familjär skola, man bryr sig om sina elever och jag upplevde det som om man kom nära lärarna.
    Det är inte den "pilot maskinen" som jag fått uppfattningen av på andra skolor.
    Jag har flugit med tre av skolans instruktörer, dels skolchefen (Bo Gartner) och två andra.
    Han som sköter simulatordelen kan nog vara den bästa pedagogen jag träffat.
    Då jag flög där fanns det möjlighet att skräddarsy utbildningen efter mitt vanliga schema då jag jobbade samtidigt.
    En del andra elever körde mer intensivt. Det finns möjlighet att bo på skolan då man är där. Det gjorde jag i slutet av utbildningen för en hundring per natt.

    Det roligaste under utbildningen var långnaven. Vi skulle från början ner till Kroatien men pga av en jättefront med isbildning över hela mellaneuropa planerade vi om och flög upp längs norska kusten till Ålesund, där bytte pilot/elev och flög vidare norröver. Det är bland det fräckaste jag gjort då man såg glaciärer och fjäll, tom Åreskutan på håll. Uppe i norr hade vi ISA -30 och fick hålla koll på MORAn med hänsyn till temp korrektion. Två andra elever flög till Mallorca under utbildningen.

    Om du undrar något över skolan så åk ner och ta en kaffe med dem på Sturup!

    /Daniel
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Jesper

    Jesper Ny medlem

    Stort lyft för dem nu att de har flyttat till Sturup! Fina lokaler vid änden av bana 29.
     
  7. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Ja. När jag först såg hemsidan trodde jag att det var ett skämt. Trist ifall de förlorat even. elever på så sätt. Ja jag har hört andra elever säga samma sak och när jag jämförde priset mellan sssa och flyguppdraget så blev sssa nästan 50 K billigare. Ja har även fått e-mejl nu av Bo G. och jag kommer med stor sannolikhet att börja där efter min atpl teori. Bra att du skrev petersson & jesper.
     
  8. Peterssonen

    Peterssonen Ny medlem

    De startar en PPL kurs för 75000:- 21 jan nästa år för de som går i dem tankarna!
     
Laddar...

Dela sidan