Erfarenhet av Garmin 1000 vid VFR?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Adam, 20 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag har börjat flyga in mig på DA40TDi, vilket också inneburit en kurs i Garmin 1000. Jag gissar att den verkliga potentialen ligger i att flyga IFR med systemet, men även som VFR-pilot är det ju ett värdefullt stödsystem. Det skulle vara intressant att få höra hur ni som flyger VFR med G1000-utrustade kärror har använt systemet. Vilka funktioner är till mest hjälp? Finns det några bra trix som ökar säkerheten? Etc, etc...
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det bästa tipset jag kan ge är att alltid justera in vald höjd i G1000 så att du får en varning om/när du avviker med 200fot. Mycket användbart i en DA40 som annars lätt kan stiga i termik utan att man märker det...

    Ett annat tips när man flyger på en inlagd färdpan och av ett eller annat skäl avvikit från färdlinjen är möjligheten att trycka på directknappen två ggr och på så sätt få linjen till nästa brytpunkt att utgå från nuvarande position.

    Sist men inte minst, bli inte för fascinerad av skärmarna, kom ihåg att du flyger VFR och huvudsakligen bör ha blicken utanför planet ;)
     
  3. joflin

    joflin Medlem

    Re: G1000 Tips

    Tja A, kanske inte direkt design:at för VFR - men klart häftigt;

    http://youtu.be/u9ZDyoPsAHk

    Vilken fantastisk dataspelskänsla att bli helt glasSkärms-bunden med, i jakten
    utav gröna boxar - som Synthetic_Vision-systemModifiering numera ( åtminstone
    på Island) verkar ge möjlighet till i G1000-systemen.

    Noterade förresten att G2000 precis har börjat säljas; ( finns även högre nummer
    sedan tidigare, men till betydligt högre priser oxå )
    http://www.aopa.org/members/files/pilot/2012/february/avionics.html

    Tillbaks till din egentliga fråga - Tips;
    För att komma tillbaka till normalVy, tryck i dryga sekunden ( när som helst) Clear-
    knappen ! ( Fysisk, väldigt liten, knapp - ungefär i mitten - märkt "CLR" har jag för mig
    & fungerar ungefär som iPhone:ns enda knapp under skärmen eller Esc:ap-knapp i PC/Windows).
     
  4. Micke1983

    Micke1983 Ny medlem

    Fortsätter på denna tråd.
    Tycker det är ganska händigt att lägga in färdplan i G1000 oavsett jag flyger IFR eller VFR.
    När det gäller VFR så skulle jag vilja lägga till "user waypoints" längs färdvägen som inte är någon navaid utan en visuell brytpunkt. Går detta att göra genom att använda "map cursorn" och markera en punkt som man vill göra till en egen waypoint och sedan lägga till i sin färdplan?
     
  5. LEE

    LEE Medlem

    User waypoint

    Ja det går bra. Använd joystick i kartan och tryck sedan ENT för att lägga in punkten med ett eget namn. Sedan kan man använda punkten med namnet genom Direct to eller FPL knapparna. Mycket användbart vid VFR då man ofta planerar på punkter som inte finns fördefinierade. Jag använder väldigt ofta färdplan vid VFR för att få exakta inpasseringspunkter med ETA och uppföljning till punkter på kartan. Men man ska komma ihåg att ta bort alla punkter som bara gäller dagens flygtur innan man lämnar planet.
     
Laddar...

Dela sidan