Erfarenhet av Socata TB?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 17 September 2008.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har varit nyfiken på Socata länge ( http://www.socata.org/models/?/models/models_G1.asp ).

    Verkar vara ett bra alternativ till Piper då den har två dörrar och verkar rätt rymlig. TB10 verkar ha bra prestanda 127kt cruise på fl85 och 25 kt demonstrated crosswind ( http://www.socata.org/models/?/models/models_G1.asp ).

    Är det någon som har erfarenhet av Socata här och vill dela med sig sina erfarenheter?

    Jonas
     
  2. FL95

    FL95 Medlem

    Jag har ingen personlig erfarenhet, men hör med Gotlands Flygklubb, de har två st TB10 och en TB9.

    /Daniel
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag har ingen personlig erfarenhet av Socatas modeller, men i hangaren närmast min i Vårgårda huserar Bil-Nilsson, som är agenter för Socata. Jag tycker om utförandet hos deras modeller. Allmänt kan sägas att europeiska flygplan och i synnerhet franska är överlägsna de amerikanska i de flesta avseenden. Rymligare, bekvämare, bättre prestanda etc.
    Om man landar i t.ex. 17 knop sidvindakomponent, vilket är maximum för en PA28, är det närmast en icke-händelse i franska flygplan.

    Medaljens baksida är att reservdelar ofta har längre leveranstider och är dyrare än vad som gäller för amerikanska tillverkare, och då framför allt Piper och Cessna.

    Det är såvitt jag kan förstå den viktigaste orsaken till att Piper och Cessna har så stor marknadsandel i klubbarna. Men för en ensam ägare eller en liten grupp går det att få mycket flygplan för pengarna om man köper t.ex. Socata.

    Hälsningar/Allan
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Jonas!

    Jag skolade större delen av min flygutbildning i en Socata TB9 Tampico. Det är ett mycket trevligt och lättfluget flygplan. Dock kunde instrumenteringen i just denna individ ha varit något mer påkostad. Om vi bortser från det och det faktum att ryggstöden bara var "halvhöga" så får det en tumme upp av mig.

    Enligt http://www.socata.eads.net/xml/content/OF00000031800002/4/51/40931514.pdf så är max demonstrerad sidvind 25kt. Inte illa!

    Mvh
    Fredrik
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för era kommentarer!

    Det är en fin kärra som jag gärna skulle vilja prova på. Verkar vara en pärla med suverän utsikt, komfort och säkerhet. Antar att Visbyklubben valt den framför Piper med tanke på att den är lågvingad och flera utrymningsvägar (om man hamnar i plurret).

    Jonas
     
  6. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Jag är medlem i Gotlands flygklubb så flyger Socata för det mesta.
    TB10:orna tuffar på rätt bra när man kommer upp på höjd, våra ligger väl i sanningens namn mer runt 115-120 knop på höjd och 105 knop indikerat på 1000 fot så det är ganska likvärdigt med en Piper.
    Fördelen med planet är att det är bra mycket bredare än en Piper inuti, man sitter väldigt skönt och då är ändå våra stolar ganska slitna vid det här laget
    Instrumentpanelen är mer logiskt uppbyggd tycker jag också, den gillar jag verkligen. Jämför jag med en PA28 känns det som Piper hade en tävling i att placera ut instrumenten och bygga den så fort som möjligt.
    Hur det är med sidvinden vet jag inte, jag skolade 20 timmar med PA28 och då prövade jag inte på speciellt mycket sidvindslandningar med den. Jag har själv aldrig haft möjlighet att landa i 25 knops rak sidvind med en Socata men 15-20 knop är väl det jag prövat på och det har inte varit några problem iaf.

    Kort och gott flyger jag hellre TB10 framför PA28 och 172 men det finns givetvis fördelar och nackdelar med alla plan. :)
     
  7. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Skakar liv i denna tråd! Kommer befinna mig på Gotland i sommar och är sugen på att skaffa mig ett gästmedlemskap hos just flygklubben i Visby. Har ju enbart flugit PA28 och undrar om andras erfarenheter mellan dessa modeller? Tänker att båda är lågvinge och därmed borde "kännas" liknande vid exempelvis landning? Har spanat på instrumenteringen och den känns ju oerhört logisk och avskalad.

    Tankar?
     
Laddar...

Dela sidan