Erfarenheter kring kortfältslandningar på gräsfält och asfaltsbanor

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 13 Maj 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Jag undrar hur ofta ni som flyger, flyger till platser med korta gräsfält/asfaltsbanor?

    Eftersom jag själv är rätt bortskämd med långa landningsbanor (2000 m) där jag flyger så skulle det vara intressant att få höra lite erfarenheter/reflektioner från er andra som ofta landar på mindre fält!

    /Fredrik
     
  2. Benny SPU

    Benny SPU Ny medlem

    Tjena!

    Jag är också ganska bortskämd med långa banor.
    Men jag försöker ta mig till några korta fält då å då.
    Det är ju ett bra sätt att lära känna sin maskin och sin egen prestanda.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När jag påbörjade min flygutbildning uppe i norrland gjorde jag landningar på en hel del mindre korta gräsfält, mellan 600-800 m långa.

    Det jag har med mig från dessa övningar är att det är särskilt viktigt att göra inflygningen korrekt och ha rätt fart när man passerar tröskeln. Om farten är för hög är risken stor att man flyter ut för långt och inte hinner broms på återstående del av banan.

    Då är det läge att dra på och gå om!
     
  4. Danny

    Danny Ny medlem

    Det var länge sedan jag var inne här så jag vet inte hur aktuell frågan är idag. Men jag övar ständigt landning under olika förutsättningar typ sidvind, banbeskaffningar, regn, snö etc.

    Min grundinställning är att vilja inte landa (sic). På det sättet landar jag bara när maskinen, jag och banan är överens om att det går fint. Detta hjäller också när huvudstället har nått marken. Man kan lätt få en vindskjuvning och då är det bättre att gå om och hoppas på bättre tur nästa varv.

    Sedan tycker jag att det är bra att öva att gå om. Särskilt när landningsstället redan är på banan. Eftersom det måste gå fort när man går om måste gå om så är det en extra belastning att få till klaffen rätt på de plan där det behövs och komma ihåg förvärmen.

    Med tiden blir det så att man inte behöva gå om så ofta men då blir det ännu viktigare att öva att gå om.

    Sedan tycker jag att man skall tala om för passagerarna att det mycket väl kan bli så att jag väljer att gå om, ifall jag känner mig osäker. Det skapar en trygghet för dem att veta vad jag tänker mig göra ifall landnigen inte går så bra som man hoppas. Händer det att jag går om är de beredda och ser det som en del av flygningen snarare än att jag handlat i panik.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    När jag genomförde min uppflygning för inte så länge sedan fick jag veta av kontrollanten att vi även skulle flyga till ett mindre gräsfält utanför Finspång och genomföra ett par landningar.

    Det jag tänkte på inför det momentet var farten, att inte ha någon överskottsfart utan fart enligt POH. Med en relativt begränsad banlängd finns det ju ingen direkt tid att låta farten sjunka som på en vanlig lång asfaltsbana á la 2000 meter!

    En annan viktig sak är ju att bestämma sig för en definitiv punkt för omdrag om man inte lyckats få ner kärran innan den punkten.
     
Laddar...

Dela sidan