ESOW ATIS svag/brusig

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Merf, 20 Mars 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Flög till ESOW förr-förra helgen (11/3) och noterade att jag hade problem att ta emot ATIS-utsändningen. Var riktigt lurigt att höra den i luften och även på marken var den väldigt brusig. Hade den på COM2 och tyvärr upplever jag den gamla radiostacken i planet jag flög som något bökig så jag tog mig inte för att kasta om kanalerna och köra ATIS på COM1. Testade dock COM2 med en annan frekvens senare och tog emot sändningar utan problem.

    Så har ni andra som flyger kring ESOW upplevt att den är/var dålig, eller är det ändå något med planet jag flög?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Min erfarenhet (med flera olika flygplan) är också att ESOW ATIS inte fungerar så bra i luften förrän man kommer ganska nära. Jag har däremot inte haft problem på marken.
     
  3. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Snabb fråga, var på marken hade du strul att ta emot signalen? Har aldrig tänkt på det men hade samma svårighet igår vilket dock handlade om att jag stod bakom en hangar och därmed i viss radioskugga. Rullade fram några meter och hade därefter god mottagning.
     
    Senast redigerad: 31 Mars 2017
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Stod nästan vid tankplatsen (se bifogad bild).

    Från den positionen kunde jag avlyssna ATIS, men med viss svårighet. Övrig radiotrafik kom igenom utan problem, men då på COM1.
     

    Bifogade filer:

  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag lyssnade också på ATISen häromdagen och håller med om att den är svag. Verkar vara hos deras utrustning då om det är så många som har problem.
     
  6. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Signalen i sig är nog svag och jag tror att det inte underlättar av att du stod framför Airways-hangaren som säkert blockar lite av signalen också. Sitter COM2-antennen under planet så kan det säkert addera lite till försämrad mottagning på marken.
     
  7. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Antenner på "taket". Ungefär samma placering av antenn för COM1 och COM2.

    Man kan tycka att signalen borde vara stark nog för att kunna avlyssnas problemfritt från både plattan och från luften tillräckligt långt ut för att man skall kunna inhämta den innan man ropar upp för landning om den nu skall upfylla sitt syfte att avlasta för ATC att slippa dra all information på huvudfrekvensen. Köper helt om det varit problem för att jag stått nära hangaren, men där ute bör jag väl nästan haft LoS till sändaren om den inte sitter på något knepigt ställe?

    Om den nu skulle vara svag, vem borde man informera?
     
  8. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Helt enig, tänkte bara på möjliga förklaringar. Man kanske borde snacka med tornet och se om de är medvetna om problemet?
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tycker att ESOW ATIS har blivit bättre. Är det inbillning eller har de gjort något år utrustningen?
     
Laddar...

Dela sidan