ESOW stängt utanför tornets öppettider?

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av plover, 21 September 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 11 medlemmar.
  1. plover

    plover Ny medlem

    Någon som vet anledningen till stt flygplatsen är nedstängd tills vidare utanför öppettider ? Måste vara rätt allvarliga brister eftersom det kom en notam med omedelbar verkan.
     
  2. glider

    glider Ny medlem

    Och PPR för att använda luftrummet? Är det ens möjligt? Antingen får man väl klarering eller inte.

    ISSUED: 21 SEP 2019 08:25 UTC PAGE: 9(17)
    - PPR ALL TFC IN ESOW CTR AND SECTOR VASTERAS. CALL +46(0)21800020
    FOR PPR 30 MIN PRIOR AND DURING TWR OPENING HOURS.
    FROM: 30 JUN 2019 19:29 TO: 27 SEP 2019 10:00 EST ES/B2162/19
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Man hade en audit från TS, och det konstaterades tydligen att det är lite för ”rörigt” utanför tornets öppettider. Ambitionen verkar vara att hitta en lösning på detta så att förbudet kan hävas
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Vad är "rörigt" enligt TS?
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Från flygplatschefens Airport Regulation Information:

    Transportstyrelsen har sedan en längre tid erhållit avvikelserapporter, rapporter både från piloter och med flygtrafikledningen samverkande funktioner främst under tider då flygtrafikledningen har varit stängd.

    Flygtrafiken på Stockholm-Västerås flygplats har sett på några år tillbaka vuxit och flera flygskolor, annat bruksflyg, allmänflyg och flygsportverksamhet har etablerat sig på flygplatsen och opererar numera till allt större del på tider då flygtrafikledningen är stängd.

    Öppethållningstiderna för flygtrafikledningen har utvecklats i motsatt riktning och detta då ACR har haft svårt att bemanna ATS på de tider flygplatsens önskar, en kombination av komplexitet i luftrummet, pensionsavgångar och svårigheter med att få ut flygledare i den utsträckning som ACR önskar.
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det var en fullständigt idiotisk lösning som tyvärr visar på inkompetens hos flygplatsledningen.

    Om något måste göras så direkt så hade det räkt med att tillfälligt förbjuda studs o gå
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Enligt en person som arbetar på trafikledningen så har det varit flera otäcka tillbud.
     
  8. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Kan vi lära något av USA? Den här flygplatsen har inget torn, utan enbart CTAF som är det vanliga utan ATS, men har ILS- och GPS-procedurer och har i snitt 259 rörelser om dan. Det finns de som är ännu värre i fråga om trafikmängd, men den här kan vara ett bra exempel:
    https://www.airnav.com/airport/KVDF
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    En skillnad mellan oss och USA är att de har kontrollerat luftrum, klass E, ned till 700 fot AGL eller t.o.m. hela vägen ned till marken runt okontrollerade flygplatser med instrumentprocedurer. All IFR-trafik är alltså kontrollerad även om flygplatsen inte har något torn.
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Man löser inte problemet med att stänga flygplatsen 3 månader det hade inte ens varit ett acceptabelt beslut om det hänt en olycka. . Hade man valt att tillfälligt förbjuda studs o gå så hade trafiken i varvet minskat markant och man har haft tid att på ett konstruktivt sätt haft tid att hitta rätt lösningar
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, det är klart. Det får nog ses som en panikåtgärd efter Transportstyrelsens, som jag förstått det, rätt hårda kritik. Enligt vad som sagts mig skall flygplatsledningen ha ett möte med de baserade operatörerna den här veckan för att försöka hitta en lösning så att flygplatsen kan öppna igen.
     
  12. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    ...och en omkonstruktion av luftrummet i området, ja över hela landet, där E-luft och mindre ytor C-luft är en del, borde vara myndighetssvaret på problematiken.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det låter som en god idé i största allmänhet, men hur skulle det lösa det aktuella problemet?
     
  14. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det gör det nog inte fullt ut, men jag fastnade för vad BosseB återgav ovan, "en kombination av komplexitet i luftrummet, pensionsavgångar och svårigheter med att få ut flygledare".
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Problemet med luftrumskomplexiteten är ju närheten till Eskilstuna, Uppsala, Arlanda och Bromma. Att ersätta en del klass C med klass E skulle kanske (men inte säkert) minska radiotrafiken, men inte komplexiteten i övrigt.
     
  16. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det kräver ju en omplanering av luftrummen, ja. Men det är enligt Eniros karta 72 km mellan ESSA och ESOW, och allt luftrum från och med 2000 fot på den sträckan är C-luft. Berlins två stora flygplatser klarar sig med ett CTR som är 44 km på diagonalen, utanför det är det lägst 2500 fot och under "tratten" med C-luft kring Berlin ligger sisådär 14 flygfält som troligtvis har rejält med GA-trafik som använder (och inte använder) trafikinformationen i E-luft. Det är klart att det är en mycket högre belastning att hantera VFR-trafik/GA i C-luften kring landets mest tätbefolkade yta. Med en sund luftrumsplanering ska givetvis inte en flygplats sju mil bort vara ett problem för trafikledningen i Västerås, men man gör det till ett problem genom att behöva hantera alla flygare med separation och allt annat som kommer med C-luften. Problemet med luftrumskomplexiteten är på tok för mycket C-luft som inte behövs.
     
  17. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Givetvis är mitt svar ovan off-topic. Det hjälper ju inte lokalt om de stationerade vid flygplatsen har problem att "sköta sig" i varvet eller hålla egen uppsikt. Men det minskar belastningen för trafikledningen att inte behöva hantera C-luft långt borta - de som flyger utanför gör det under egen uppsikt och då kanske incidenterna inte är incidenter längre. Jag ska va tyst nu. :)
     
  18. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Tycker ändå du är inne på något. Nu har jag inte erfarenhet att faktiskt flyga i andra länder, men när man bara tittar på statistik blir man lite förvånad över hur vi kan lyckas få så mcyket problem med det förhållandevis låga trafikdensiteten vi ändå har. Luftrum kanske är en del, men är det även så att vi som piloter är dåliga på att hantera när det blir mer trafik? Är det kanske så att många av oss inte är vana vid det och därmed är dåligt tränade på det?

    Jag blev lika förvånad av turerna kring Säve... något gör vi ju fel upenbarligen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    E-luft finns ju i Tyskland, Danmark och USA. Det verkar inte som att det skulle vara farligare; jag har inte sett att man stänger flygplatser där av samma anledning. Kolla på flygplatsen jag skrev om i #8 och klicka sen på VFR-kartan som visas med flygplatsens omgivningar. Många flygplatser nära storflygplatsen Tampa och en del av dem med IFR-inflygningar utan egen trafikledning, enbart CTAF.

    En av flygplatserna som ligger mindre än 10 km från både den internationella flygplatsen och en stor militärbas heter Peter O Knight och har ju en egen historia. De behöver inte prata med nån av tornen om de inte vill när de ska flyga, men å andra sidan blev de lite förvånade en dag när en kärra inte anmälde sig på flygplatsens frekvens för landning på deras 1000-metersbana.

    Där kunde det ha blivit "rörigt" i varvet, men det går inte att förutse alla misstag som en människa kan göra.
     
    • Gillar Gillar x 2
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

Laddar...

Dela sidan