Färdplan på AROWeb

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 21 Juni 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, det börjar bli dags att planera för en långnav och där ingår då att lämnas in en färdplan. Jag har inte gjort detta i skarpt läge så loggade in mig på AROWeb för att titta på hur detta ska gå till. Jag har fått lära mig att på fältet flygväg så får jag inte använda IACO koden för en brytpunkt om jag nu ska använda ett flygfält som brytpunkt i min färdplan. Så därför fyllde jag i "lägeskoordinaterna" från svenska flygfält, men det blev aldrig godkänt av formuläret så att jag kunde gå vidare. När jag då skrev i IACO koden för några fält så godkände formuläret det. Så nu vet jag inte vad som gäller för att kunna fylla i fältet flygväg rätt.

    EDIT:
    Jag tror jag listat ut det. Det finns en dropbox under fältet "flygväg" som då jag anser borde ligga för fältet "flygväg". I och med att jag inte valt signifikant punkt innan jag fyllde i flygväg så kunde inte formuläret godkänna det jag hade fyllt i. :(
    //Thord
     
    Senast redigerad: 21 Juni 2018
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Löste det sig?
     
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag tror det har löst sig. Har inte provat skarpt än. Om jag har fattat det rätt så ska jag i flygväg skriva efter att ha valt signifikant punkt: DCT 62466N14244E DCT 62245N13448E DCT 62029N14255E DCT 61490N16003E DCT 61461N17048E
    I och med det så har jag skapat sommarens rebus ;) Vart ska jag flyga. En ledtråd, jag startar från ESNM, men vilka fält passerar jag och var tror ni att jag avslutar jag färdplanen? :whistle:
     
  4. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Nope, det där blir inte riktigt som man vill ha det.
    1. Ange grader och minuter enligt sidan 13 i detta dokument. Dina siffror kommer tolkas som du är på 142 grader östligt, nordöstra Sibirien! Latitud med 4 siffror grad och minut och longitud 5 siffror grader (3) och minuter (2).
    2. När du inte byter sätt att ange brytpunkt ska du inte ange DCT innan varje utan i ditt fall blir det DCT brytpunkt1 brytpunkt2 brytpunkt3 DCT
     
    Senast redigerad: 24 Juni 2018
  5. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Slarvläste instruktionen på AROWeb och trodde benhårt att koordinaterna i svenska flygfält var det som skulle användas och då även siffran efter decimalen. Instruktionen på AROWeb ser ut så här:
    " Grader och minuter (WGS84, 11 tecken)
    först 4 siffror som anger latituden i grader och minuter följt av N (Nord) eller S (Syd), därefter 5 siffror som anger longituden i grader och minuter följt av E (Ost) eller W (Väst). Sätt in nollor där så behövs för att få korrekt antal tecken.
    Exempel: 5830N01545E"

    Jag har en siffra med för mycket. Jag var lite osäker på det där med DCT så det är bra att du reder ut det att jag i det här fallet bara ska ha det först och sist i fältet flygväg. Om jag nu fattar det hela rätt så ska flygvägsfältet se ut så här:
    "DCT 6246N1424E 6225N1344E 6202N1425E 6149N1600E 6146N1704E DCT"
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Per D jag håller inte med dig. Man ska alltid ange DCT om man inte flyger en IFR flygväg mellan två punkter.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Enligt skriften som refereras ovan så finns det just ett undantag kopplat till när punkter anges som koordinater, sid 12: ”2. Ange bokstäverna DCT mellan på varandra följande punkter, om inte båda punkterna är definierade som geografiska koordinater eller som bäring och avstånd. Exempel: BOR DCT OSS DCT BDO.”

    Exemplet är således namngivna punkter och inte koordinater och då skall DCT anges, men är det koordinater så gör man inte det. Nu när jag funderar på det tror jag också det finns en viss logik i det, dvs så länge man är ute och ”frisurfar” utanför etablerade punkter så används inte begreppet DCT på det sättet.

    Happy to stand corrected, men så tolkar jag det i alla fall.
     
  8. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Jaha ok det visste jag inte. Är det bara en svensk grej eller ICAO? Konstigt att Aroweb aldrig klagat på mina färdplaner. SkyDemon sätter också in DCT mellan koordinater.

    Happy to stand corrected här med. :)
     
  9. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Känner inte till om det är special SE eller generellt. Intressant att SkyDemon gör så också.
    Jag har också varit hård DCT-junkie tills ganska nyligen då jag förstod att det fanns några nyanser att ta till sig. Jag har heller inte fått nån korrigerande feedback vad gäller detta. Däremot har jag fått återkoppling nån gång att de verkar ha problem med vissa typer av radbyten/returtecken som tydligen ställer till det i färdvägsbeskrivningen, men det är ju inget regulatorisk utan av teknisk art.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror helt enkelt inte att det spelar så stor roll för VFR-färdplaner.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är ICAO. Men jag tror inte att det är förbjudet att ange DCT mellan punkter angivna med koordinater -- bara att man inte måste som mellan andra punkter.
     
  12. DCT? Jag flög ESTA - ESML igår med denna färdplan och den blev godkänd. Skulle jag angett DCT här?

    5609N01335E 5551N01339E 5555N01257E ESML
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nej, det skulle du inte ha gjort.
     
  14. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Blir faktiskt lite förvirrad nu. Om jag då läser i Svenska flygfält under fliken planering så kan jag då läsa:
    "Raden skall inom svenskt FIR alltid börja med DCT följt av koder och/eller tecken. Utanför upprättade ATS-flygvägar skall punkterna anges med DCT före varje ny kod/tecken med högst 30 min flygtid mellan punkter."

    Så som jag tolkar det så vi som flyger VFR ska skriva DCT först och mellan punkterna. Nu har jag dock inte kontrolläst det LFV-dokument Per D hänvisar till. Jag tror att de flesta tar Svenska flygfält till hjälp vid färdplaneringen.
     
  15. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om det är allt som står i Svenska Flygfält så är det inte rätt.

    AIP-Sverige ENR 1.10, sida 11 längst ned:

    Ange bokstäverna DCT mellan på varandra följande punkter, om inte båda punkterna är definierade som geografiska koordinater eller som bäring och avstånd.

    Och den internationella standarden, ICAO PANS-ATM, Appendix 2:

    INSERT DCT between successive points unless both points are defined by geographical coordinates or by bearing and distance.
     
    • Gillar Gillar x 2
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    PS. Tvärtemot vad många tror så gäller enligt internationell standard exakt samma regler för utformningen av VFR-färdplaner som för IFR-färdplaner. Många länder tillåter däremot avsteg från den standarden, t.ex. att man får ange ortnamn som punkter i flygvägen. Dock inte i Sverige -- här tillämpas den internationella standarden strikt.
     
    Senast redigerad: 28 Juni 2018
    • Gillar Gillar x 2
  17. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Du hamnar fortfarande i Sibiren med denna notering. Du måste ange gradantalet för East med 3 siffror dvs "013", "014", "017" och minutantalet med 2 siffror. Jordklotet har ju liksom 180 grader att täcka åt öster och åt väster, men bara 90 grader åt norr och söder. Därför anges gradantalet för Nordlig och Östlig med olika antal siffror.
     
  18. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jo, jag upptäckte att jag hade läst lite för fort och körde med lika många siffror för nord och öst. :(
     
  19. Daniel Löwenborg

    Daniel Löwenborg Ny medlem

    Hej färdplans-kunniga! Jag har slagit i mina böcker och googlat men hittar inget tydligt svar så jag tänkte kolla med er som vet, och har koll på praxis - hur gör man bäst för att ange i färdplanen att man vill flyga på olika höjd på mellan olika punkter? Tex om man vill flyga längs norrlandskusten över land och således på delar av sträckan flyger östligt och på delar västligt.
     
  20. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag har aldrig angett höjd i inlämnad färdplan, eftersom vädret ändå bestämmer hur högt man kan gå. Ange VFR i fältet för höjd och be om olika höjd beroende på var du är. Kanske inte det svar du söker men så gör jag i praktiken.

    I AIP Enroute 1 10 instruktioner för inlämning av färdplan står det hur du gör. För VFR anges att “VFR” ska användas, men i instruktion för ifyllande av fält 15 också hur du anger olika höjd för del av sträckan. https://aro.lfv.se/Editorial/View/9319/ES_ENR_1_10_en
     
Laddar...

Dela sidan