Färdplanering

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Thord, 22 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag tänkte att jag i dag skulle sitta och träna på färdplanering, men det gick inte så bra. Jag tänkte använda mig utav L1P, KSAB driftfärdplan och en rutt som en fd pilot har ställt samman åt mig så att det blir en realistisk rutt eftersom jag ännu inte vad som realistiskt eller inte.
    Jag skulle börja med lastbeskedet och upptäckte då att jag inte viste så mycket om hävarmen så jag tog fram skolboken "flygningar" där jag kunde läsa att hävarmen är bestämda mått från flygplanstillverkaren och i boken finns det centimetrar angivna i författarens beskrivning. Då börjar jag att leta i L1P efter dessa mått frö att kunna fylla i dem på lastbeskedet, men hittar ingenting om detta och detta krävs ju för att jag ska kunna få fram massmomentet. Jag kan ju använda hävarmarna i skolboken, men vill veta vara jag ska hitta dessa uppgifter för verkliga livet för jag har inget minne av att jag sett något av detta i handboken för skolflygplanet. Jag ska väl inte behöva ha med mig måttbandet när jag ska ut och flyga :troll:
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bra söndagsaktivitet, @Thord! (y)

    Jag sökte lite snabbt på nätet och hittade en POH för en Cessna 172.

    I sektion 2 ("Limitations") hittar du värdefull basinformation om "Center of Gravity Limits", "Weight Limits" och "Maneuver Limits".

    Om du sen hoppar fram till sektion 6 ("Weight & Balance") hittar du information om hur "Basic Empty Weight" fastställs. Därefter (s. 6-6--6-12) hittar du information om hur du räknar ut vikt & balans med hjälp av en exempelmall.
     
  3. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag tror jag ska hålla mig till L1P då det är den som ska användas på TS-proven. Jag vill vara säker på att jag inte missar någonting i den boken. Den är inte helt lättläst. På klubben så skolar jag på PA-28 och det är den jag har kikat lite grand i, men jag får nog titta igen och se om jag hittar rätt info.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Självklart ska du hålla dig till det material som används på provet. Jag ville bara ge ett exempel på var du hittar den här typen av information i motsvarande POH.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Handboken för L1P är dum eftersom hävarmarna inte står -- men man kan räkna ut dem ifrån vikt-massmomentdiagrammet för de olika laststationerna. T.ex. massmomentet för 100 kg i framsits är 7000 kgcm. Då blir hävarmen 7000/100 = 70 cm.
     
    • Håller med Håller med x 1
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag har nu suttit ikväll och försökt lösa mysteriet och hittade ett gammalt KSAB driftfärdplan som vi satt och fyllde i på teorilektionen och då kom jag på att det var den gången jag blev "slut i rutan" av alla siffror. Jag tror mig nu i alla fall kunna göra en komplett driftfärdplan för mina övningsuppgifter med hjälp av L1P.
    Det som förvirrade mig mest är att på klubben så finns det ett förberett formulär med armen förifylld och att man där använder sig utav upp till 6 siffror i momentet. Med L1P blir armen X.XX istället för XXX som lathunden har förifyllt för skolflygplanet. Dagen blev inte som jag hade tänkt med en färdig driftfärdplan utan jag är på ruta ett alltjämt :cry:
     
  7. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

    Enligt exemplet på sidan VI-5 blir hävarmarna (centimeter):
    Grundtommassa: 112.8
    Pilot, passagerare framsäte: 70
    Passagerare baksäte: 160
    Baggage: 230
    Bränsle: 110

    Var obs på att man måste gånga massmomentet med 100 för att få centimeter, annars får man det i meter. Orsaken är att massmomentet i L1P handboken anges i hundratals kgcm.
     
  8. Arnaud

    Arnaud Medlem

    Laddar du ner POH från Cirrus-Piper-Cessna-Mooney-Socata gänget så får man i stort alla kombinationer av hävarm, massmoment, tum, m och cm.
    -> Lär dig tolka L1P så kommer du kunna hantera alla möjliga varianter sen. Är allt förifyllt så glömmer man att tänka så småningom.
     
Laddar...

Dela sidan