Färdplaneringsprogram på nätet (Swflightplanner)

Diskussion i '060 Navigation' startad av ankan, 18 Augusti 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej flygfyren!

    Jag har under det senaste halvåret utvecklat ett webb-baserat färdplaneringsprogram!

    Med programmet kan man skapa en rutt, samt räkna ut flygtider och bränsleåtgång.

    Har man en Garmin GPS som kan läsa .gpx-filer kan man även ladda ner en sådan fil och använda i sin navigator.

    Programmet hjälper även till att hålla reda på aktuella NOTAM, samt luftrum och hinder. Programmet är bara tänkt för VFR-flygning i sverige och har bara stöd för svenskt luftrum.

    Programmet är fortfarande under utveckling, men har varit i nån sorts användbart skick i några månader nu.

    Därför letar jag nu efter personer som vill vara med och prova programmet.

    Jag har själv aldrig gillat att beta-testa program gratis åt företag som sedan försöker tjäna pengar på det som jag hjälpt till att testa. Därför lovar jag att aldrig ta betalt för programmet. Jag tillhandahåller gärna programkoden till alla som är intresserade, för såväl kommersiellt som icke-kommersiellt syfte. Jag är väldigt öppen för att dela med mig av underliggande data, till alla som är intresserade.

    Programmet, som inte kräver någon nedladdning, finns på följande adress:

    http://www.swflightplanner.se/

    Som webläsare funkar Google Chrome bäst, men även nyare versioner av Firefox verkar fungera bra. Kanhända funkar Internet Explorer 8 eller Safari också.

    Alla synpunkter mottages tacksamt! Jag är grymt medveten om att det finns massor av saker som går att förbättra i programmet, men kanske har någon nytta av den redan nu! Själv tycker jag det är rätt kul att sitta och klicka runt olika rutter i Sverige, och se flygtider, hinderfrihet och luftrum.
     
  2. merheim

    merheim Ny medlem

    Testklickade lite och det känns efter en snabb titt enkelt men kompetent - I like!

    En liten fråga dock, är inte tanken att Notam dyka upp grafiskt på kartan (eller är det skit bakom mitt tangentbord)?

    Edit: Såg några Notamareor uppe i Stockholmstrakten och några Notampunkter i Skåne men det verkar vara som Notam för flygfälten inte syns??? Eller är det bara de som är Valid på dagens datum???, Ex. ESML Landskrona som är stängt i Notam?

    PS: Kör i Firefox. DS
     
  3. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Tack för feedback!

    Programmet ritar ut alla NOTAMs som har koordinater. Själva uppdateringen av kartan sker varje natt. Så om en NOTAM inte visas på kartan så kan det vara för att den är för ny, eller att den inte innehåller några koordinater. NOTAMs för flygplatser brukar ju inte innehålla koordinater (om de inte gäller ett hinder i närheten av flygplatsen), och ritas därför typiskt inte på kartan. Programmet struntar i ev. datumangivelser i NOTAMs - de får användaren tolka.

    Det kan nog vara en bra idé att göra som du föreslår och visa NOTAMs som gäller en viss flygplats, när man klickar på flygplatsen. Tack för tipset! Jag ska ta och lägga in det snarast! :)

    Även om NOTAMs inte ritas ut under dagtid, så laddas NOTAM ner kontinuerligt under dagen, och hinder som ligger i en planerad flygväg varnas för under "Flightplan->Obstacles", även om det gäller en NOTAM som är bara t.ex en timme gammal.

    Tanken är att man kan se NOTAMs för sin flygväg på kartan, men att man ändå ska läsa NOTAM för Sweden FIR, och de flygplatser som man tänkt landa på, innan avfärd.

    Jag ser nu att Skavsta verkar ha publicerat en notam med 3st olika areor i samma NOTAM, vilket programmet inte hanterat så bra. Ska undersöka det.
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag har tittat litet på programmet. Det verkar väldigt trevligt :)

    Att det är gratis är hedervärt. Jag tycker inte heller att det skall vara plånbokens tjocklek som avgör hur säkert man kan flyga.

    Kanske vi kan synkronisera våra program?

    Hälsningar

    Allan
     
  5. ankan

    ankan Medlem

    Om någon är intresserad av datat bakom programmet, så finns nu följande URL:er tillgängliga:

    Hämta luftrumsdata i CSV-format:
    http://www.swflightplanner.se/api/get_airspaces?csv=1

    Hämta luftrumsdata och lite annan data, i JSON-format:
    http://www.swflightplanner.se/api/get_airspaces
     
  6. ankan

    ankan Medlem

    Jag fortsätter med lite "marknadsföring" av mitt hobbyprojekt här....

    Nu finns det en Android-version av mitt program! Den som har en Android-telefon kan hämta programmet på Google Market. Programmet heter "SwFlightPlanner", och är helt gratis.

    Det går inte att planera några rutter i mobilen, utan det får man göra genom ta en helt vanlig internetansluten dator och skapa en användare på http://swflightplanner.se/, och sedan skapa de rutter man vill ha.

    Sen kan man aktivera en rutt i mobilen och får waypoints på mobilskärmen som man kan styra efter.

    Jag använde detta program i min resa till Visby förra helgen, och det funkade faktiskt kanon! Fördelar jämfört med en Garmin flyg-gps:

    * Uppdatera luftrum med en knapptryckning (laddas ner via internet).
    * Skapa rutter på en vanlig dator, och ladda enkelt ner i navigatorn (ehrm, alltså mobilen), utan att behöva installera några program eller använda några sladdar.

    Andra finesser (som flyg-GPS:er också har):
    * Luftrum, flygplatser, VFR-inpasseringspunkter, signifikanta punkter, radio-fyrar, hinder och VFR-väntlägen är med.
    * Det går lätt att se vilken frekvens man ska ställa in för att få klarering i ett luftrum.

    Självklart är detta inte något certifierat, och ska bara användas som ett komplement till navigering med karta och kompass.

    Dessutom finns det gott om förbättringspotential! Men jag vill tro att programmet är mycket prisvärt (i och med att det är gratis :e), och kan vara nog så användbart som backup! Så varför INTE ha det installerat i din Android-mobil?
     
  7. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Ja! Det här låter ju som en början till något fantastiskt.
    Men jag kan inte hitta det på Market! (Gör jag något fel? Söker på "swflightplanner")
     
  8. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Kul att någon är intresserad! Skumt att du inte hittar appen - du söker ju på helt rätt sökord!

    Vad har du för mobiltelefon? Programmet kräver dessvärre minst Android 1.5 (typ HTC Hero eller senare).

    En annan möjlig förklaring till problemet kan vara att jag angivit att appen bara ska vara tillgänglig i Sverige (tänker mig att invånare i andra länder skulle bli rätt besvikna eftersom programmet bara har kartor över Sverige).

    Kanske kan det ställa till det, ifall någon av de svenska operatörerna opererar från något annat land, tekniskt sett?

    Jag har ändrat så att appen blir tillgänglig worldwide, får se om det gör någon skillnad.

    Berätta gärna om det funkar! Alla synpunkter, både kritik och beröm, är mer än välkomna!
     
  9. hansd

    hansd Ny medlem

    Mycket bra!!

    Jag saknar dock att kunna flytta kartan (panning and zooming).

    Annars klockrent

    //hd
     
  10. hansd

    hansd Ny medlem

    swflightplanner.se verkar inte fungera med IE (min standard läsare)
    I FireFox får jag endast "NO DATA" när jag väljer "show airspace"



    //hd
     
  11. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Kul att du gett programmet ett försök! Dock tråkigt att det fungerat dåligt.

    Jag ser att det är något fel på kartorna idag! Ska åtgärda det omedelbart, det kan dock ta någon timme.

    Jag är medveten om att IE inte fungerar, men har inte möjlighet att fixa det för tillfället. Dock funkar både Chrome och Firefox, och dessa är båda gratis.

    EDIT: Nu funkar det igen i Firefox och Chrome i alla fall. Safari borde också funka.
     
  12. hansd

    hansd Ny medlem

    Tackar, jag ska testa vid nästa flygtillfälle (vädret suger just nu).

    Jag föreslår att du länkar till droid appen från hemsidan och förklarar hur man går till väga.

    Bra jobbat.

    //hd
     
  13. Jakob A

    Jakob A Medlem

    SonyEricsson Xperia X10 mini pro och hittar det fortfarande inte...

     
  14. merheim

    merheim Ny medlem

    Ankan, det är riktigt snyggt!

    Just att det är så enkelt och intuitivt är +++.

    Lite idéer:
    - det hade varit snyggt att lägga in Metar + TAF så man ser dessa när man klickar på´flygplasten, gärna översatt till klarspråk
    - annat väder hade också varit trevligt att få upp på en egen sida, typ låghöjdsprognos och SWC. då hade man haft allt man behöver för sin planering på en plats!

    - Fetch wind information fungerar bara ibland (firefox).

    Jag kan inte se en-route frekvenser någonstans (i listform) , tyckte jag läste att man kunde det?
    Annars hade det varit skitsnyggt om dessa kom upp i driftfärdplanen. (även gärna frekv+höjd+banor för dest. och dep. flygplats)
     
  15. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Nu har ankan fixat så det går att ladda ner till X10 mini. Zoom-funktion fanns visst, upptäckte det av misstag när jag tryckte på volymknapparna!
    Vore kanske bra om det gick att byta mellan portätt och landskapsvy.
     
  16. ankan

    ankan Medlem

    Tack till alla som orkat testa programmet!

    Merheim:

    METAR + TAF är en bra idé. Det ska jag ta tag i när jag får tid.

    Länkar till låghöjdsprognos och SWC är också en bra idé.

    Jag hade frekvenser för alla luftrum man passerade i driftfärdplanen först. Dock blev det en väldig massa frekvenser, eftersom programmet ju har alla frekvenser som står i AIP, för varje luftrum. Jag funderade på att bara visa den första, det verkar ofta vara den viktigaste (typ tornfrekvensen för CTR). Men frågan är om det alltid är rätt? För att visa frekvenser för luftrum i Android-versionen, klicka i kartan på den plats du vill ha luftrumsinfo för. Klicka sedan längst ner på skärmen, i mitten, för att visa frekvenser för det luftrummet. Klicka igen för att dölja frekvenserna.

    Nu får du ursäkta min okunskap, men vad betyder "frekv+höjd+banor för dest. och dep. flygplats"? Vad betyder "banor" i det här sammanhanget? Programmet visar terränghöjden för varje brytpunkt i driftfärdplanen ( " printable flightplan " ).

    Det där med "fetch wind information" borde jag förstås göra något åt. Saken är att den hämtar låghöjdsprognosen från LFV, och läser ut vindinformation därifrån. Dock har jag nu insett att LFV inte alltid har någon vindinformation i låghöjdsprognosen. Dessutom varierar det ju vilken tid prognosen gäller (på kvällarna gäller den ju ofta för morgondagen, t.ex). Så hela den där funktionen behöver nog tänkas om...

    Jakob A:

    Ursprungligen bytte programmet automatiskt mellan porträtt och landskapsvy. Dock blev det ofta så att vyn ändrades av misstag när man hade telefonen i knät, så jag låste vyn till porträtt. Kanske borde det vara möjligt att manuellt ange porträtt/landskap...


    Till sist: Jag funderar på om den här diskussionen borde flyttas någon annanstans, det är ju inte säkert att alla som är intresserade av "navigation" är intresserade av det här programmet...
     
  17. merheim

    merheim Ny medlem

    I CTR så är det väl främst ATIS och TWR som är viktigast.
    Man kunde kanske kunna ha infon som en rad "STURUP TWR 118.9 /ATIS 129.7" eller "SWEDEN CTRL 127.5" i driftfärdplanen.
    Problem med flera frekvenser uppstår väl om t.ex. en sektor har olika frekvenser beroende på vilket TMA som är öppet? kan man inte skriva det i textform som anmärkning?

    Ingen okunskap, bara slarvigt skrivet av mig!
    Min tanke var som en "enkel" variant av svenska flygfält, jag brukar själv klottra in lite flygfältsdata i färdplanen så klarar man sig utan att ta upp platen när man väl sitter i luften. Så att när man klickar på en flygplats/kollar i färdplanen/gör sin planering så skulle man kunna se något i stil med:
    --------------
    RWY 17/35 2800 MT asfalt belysning - RWY 11/29 797 M asfalt
    ALT MSL: 427 FT - STURUP TWR 118.9 /ATIS 129.7

    (Dep. och Dest. = departure , destination)

    Jag tycker den passar bra. Man behöver inte läsa och råkar man läsa så kanske man har turen att upptäcka vilket lysande lite pryl du totat ihop =) Keep up the good work!
     
  18. merheim

    merheim Ny medlem

    En liten idé till:

    När man har ground warning eller obstacle near flight path så kunde tracken byta färg från grönt till rött.

    Man kunde även ha olika färg på tracken om man ligger i kontrollerad eller okontrollerad luft, ex grönt alt. blått.
     
  19. ankan

    ankan Medlem

    Tack för alla bra förslag!

    Frekvenser i driftfärdplanen ska jag nog ta och lägga in.

    Undrar om det kanske skulle räcka en bit att göra så att användaren kan lägga till egen information i driftfärdplanen, på något bra sätt? Jag har nämligen inte svenska flygfält i digitalform, så det är svårt för mig att lägga till information om landningsbanor.

    Att färga tracken efter luftrum och hinder är en väldigt elegant idé. Gäller bara att få till det utan att programmet blir för segt. Men jag ska fundera på det, absolut!
     
  20. Rastaman

    Rastaman Ny medlem

    Vilket bra jobb du gjort! Kanon och tack! :tupX2

    /Stefan
     
Laddar...

Dela sidan