Få in ATIS i bilen?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Superfly, 15 Augusti 2023.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Superfly

Superfly Ny medlem

Hej!

Har haft lite finurlig sak som jag försökt maila Sundsvall-Timrå flygplatsen om men ej fått svar, men som ni flygkunniga/fantaster kanske kan svara på.
    Det är så att jag bor i Sundsvall och jag äger en äldre bil där man kan vrida på vreden för radion och jag bor rätt centralt och när jag sitter och vrider och har nära frekvensen 106.6 (strax innan) så får jag in en kvinnlig dataröst som kör en slinga och det börjar alltid med orden "Sundsvall-Bollnäs" och vi har ju Midlanda men Bollnäs har ju ingen flygplats...? Sen drar "hon" väder, temperatur, sikt och frekvenser för Arlanda, Bromma, Östersund, Sundsvall och andra flygplatser....Jag måste ju in få någon sorts ATIS till radion? Eller?

Någon som kan förklara vad jag får in på radion på bilen? Kan gärna filma och lägga upp på Youtube om ingen fattar vad jag menar eller om det skulle behövas höras för att kunna identifiera rätt.

Blev forumsmedlem för detta för jag skulle vilja veta och få svar, annars är jag mest bilintresserad men historiska flygplan och helikoptrar kan man sitta någon stund ibland och glo på :)

2. Airborne again

Airborne again Välkänd medlem

Du har fått in Sundsvall VOLMET. (Rösten sade säkert "VOLMET" och inte "Bollnäs"). Det är en inspelning med väder för flera flygplatser som uppdateras två gånger i timmen. Sundsvall VOLMET sänder på 127.8 MHz. (Kanal 127.805 för den som är petig). Att du får in den på din bilradio är lite lustigt både för att frekvensen är fel och att den sänder med annan modulering än vanlig rundradio (AM istället för FM). Antagligen befinner du dig nära sändaren och har en radio med dålig selektivitet.

Laddar...

Dela sidan