Får man använda experimentklassat i PPL-utbildningen?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Swip, 6 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Swip

    Swip Medlem

    Känner ni till om man får använda sitt egna experimentklassade i utbildningen för PPL?

    Följdfråga: om man får det, vad tror ni om möjligheten att hitta en utbildare som godtar det?
     
  2. micsve

    micsve Ny medlem

    Nej det får man inte. För skolning till PPL krävs ett EASA luftfartyg.
     
  3. Swip

    Swip Medlem

    Tackar för snabbt svar! Tråkigt att läsa att det inte går... det hade sparat en hel del pengar för de som börjar med att bygga ett flygplan eller helikopter för att sedan utbilda sig på att flyga densamma.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Du kan dock använda det för annat än grundskolning, exempelvis för att checka ut på sporre, infällbara ställ och annat eller det kanske viktigaste, samla timmar för att kunna gå vidare med CPL eller annat som kräver timmar.
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    Tanken på att använda eget flygplan i skolning(x-klassat) förstår jag.

    Nu är säkert alla som bygger ett flygplan experter på det.
    Men som lärare sitter man ju minst 45h i luften och som kontrollant är det min skyldighet att kunna ta över och känna maskinen väl.
    Man skulle då sätta stort förtroende till en persons, som man troligen inte känner, förmåga att bygga ett flygplan.

    Jag vet att det finns egenbyggda maskiner som är ytterst välbyggda, men jag har sett andra exemplar där jag inte skulle känna mig bekväm att sitta uppe i luften.
    Som lärare och kontrollant skulle jag tacka nej till att använda ett x-klassat.

    Sedan går det inte, som någon annan påpekade, enligt regelverket.
    Kanske med anledning av det jag skrev ovan.
     
  6. Swip

    Swip Medlem

    control,

    Okej, intressant. Något är ju bättre än inget för att sammanfatta det.

    Har läst på amerikanska forum, både vansairforce och homebuiltairplanes, att det i USA verkar vara tillåtet under förutsättning att eleven själv tillhandahåller det experimentklassade planet/helikoptern alternativt att utbildaren tillhandahåller men inte tar betalt för det (dvs icke kommersiellt bruk). Undrar vad som är bakgrunden till skillnaderna mellan Sverige (Europa?) och USA i denna del? När man just ser till reglerna runt experimentklassning verkar det vara mycket lika mellan Sverige och USA. Men utbildningsdelen verkar då skilja på denna punkt.
     
  7. Swip

    Swip Medlem

    DanielW,

    Jag har full förståelse för din synpunkt. Om det hade varit tillåtet med eget experimentklassat i utbildningen är nog förutsättningen att utbildaren själv har något eget intresse av experimentklassat, kanske medlem i EAA med någon funktion där.
     
  8. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Och det intressanta där i modular CPL är att det står:
    Och inte: have completed 150 hours flight time in aeroplanes!
     
  9. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Svaret på frågan ser ut att bli ja. TS har som förslag att det ska bli tillåtet att skola med x-klass så länge de är fabriksbyggda, beslut tas den 18/12.
     
  10. Swip

    Swip Medlem

    Simon,

    Det var intressant att läsa, även om jag hade hemmabyggen/byggsatsbyggen i åtanke när jag ställde frågan. Glömde bort att även äldre fabriksbyggda kan x-klassas.

    Var kan man läsa mer om ändringen? Försökte skumma lite på TS sajt men blev inte klokare.
     
  11. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Vet inte om det står nånstans, har bara hört det men källan är från TS.
     
  12. Swip

    Swip Medlem

    Okej, jag har nämligen haft svårt att ens hitta det regelverk som styr denna fråga. Har kommit så långt som att hitta föreskrifter från TS som anger att skolning ska ske med för ändamålet lämpliga flygplan/helikoptrar, men inte kommit längre än så. Någonstans måste det ju finnas regler om hur lämpligheten ska bedömas och där det framgår att X-klassade inte ingår i kategorin av godkända skolkärror. Det var detta jag hade hoppats hitta nu när de kommer skriva in att också fabriksbyggda X-klassade får användas.

    Ställde förövrigt frågan till TS om var i regelverket detta styrs, får se om jag får något svar (det var iofs i samband med att denna tråd startades så gissar att de inte kommer svara öht).
     
  13. Swip

    Swip Medlem

    Utifall någon annan framöver får samma fundering som jag. Lyckades hitta var det är reglerat. Jag tänkte i min enfald att reglerna skulle finnas i det regelverk som styr utbildningen. Men regleringen finns naturligtvis i BCL-M 5.2.

    Där framgår följande:
    13.1 Amatörbyggda luftfartyg får endast användas för privatflygning samt typutbildning. Användning för övrig skolflygning kräver särskilt godkännande av Luftfartsinspektionen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. control

    control Välkänd medlem


    Kan du länka till författningen, är det verkligen en gällande författning??
     
  15. Swip

    Swip Medlem

    Här är länken till BCL-M 5.2:
    http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF446.pdf

    Vad jag förstår är det en gällande föreskrift. Den hittas under gällande på söksidan:
    http://www.transportstyrelsen.se/Regler/Regler-for-luftfart/Forfattningssamling/

    Och det refereras till den under informationen om amatörbyggda luftfartyg:
    http://www.transportstyrelsen.se/sv...Tillverkning-och-amatorbyggnad/Amatorbyggnad/
     
  16. Swip

    Swip Medlem

    Funderade ett varv till på frågan som control ställde. Många äldre föreskrifter har ju gjorts om till TSFS (TransportStyrelsens FöreSkrift) alternativt tagits bort med hänsyn till ny EU-reglering. Men föreskriften för amatörbyggda luftfartyg är än så länge kvar.

    Samtidigt kan man misstänka att TS arbetar med föreskriften i och med Simons inlägg här ovan om beslut den 18 december (det skulle ju kunna vara ett internt principbeslut som anknyter till myndighetens möjlighet att meddela undantag - fabriksbyggda x-klassade blir kanske bara ett generellt undantag utan att förändra föreskriften). Om TS arbetar med föreskriften är ju frågan om en TSFS inte är på gång nu i närtid för att ersätta BCL-M 5.2, och då med åtminstone den förändring som Simon skriver om.

    Om det stämmer undrar man ju om det kan vara några andra förändringar på gång samtidigt. Har inte riktigt fått någon känsla för om TS generellt har en positiv syn på x-klassat eller om TS betraktar dem som "nödvändigt ont".
     
  17. control

    control Välkänd medlem

  18. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Senaste infon är att beslutet om hurivda det blir tillåtet med x-klass vid skolning tas i Mars och kommer då förmodligen inte att börja gälla förrän 2015.
     
Laddar...

Dela sidan