För tungt lastad?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av piloten, 7 December 2008.

  1. piloten

    piloten Medlem

    http://www.youtube.com/watch?v=8nb845lDWMk&feature=related

    Här är en film fångad i en förmodligen för tung cessna, man känner ångesten inför denna situation.

    Har inte hunnit göra en research hur det gick men återkommer.

    Jag lägger ut dessa filmer pga att jag finner det synnerligen lärorikt att se konsekvenserna av felaktigt handlande.
     
  2. piloten

    piloten Medlem

    Kompletterande gällande överlast eller för tidig roll.

    http://www.youtube.com/watch?v=Scd4TWNGLhU&feature=related
    :(
     
  3. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Enligt den som lagt upp filmen; start med full klaff och fyra personer ombord... Bra att se för att lära vad man INTE ska göra!
     
  4. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Nu ska man ju inte tro allt man läser på nätet, och speciellt inte youtube-kommentarer, men enligt någon av kommentarerna panikade kvinnan i framsätet och drog åt sig spaken. Kanske åtminstone säger något om forum-piloters vilja att spekulera i haverier utan att veta något alls om bakgrunden.
     
  5. Ejvind

    Ejvind Medlem

    skall man starta en tung cessna gäller det verkligen att inte börja stiga för tidigt.

    startar man från mjukt fält men en C172 gäller det först och främst att hålla upp nosen och få upp maskinen så fort som möjligt. (för att slippa rullmotståndet som från gräsfält oftast är större än det ökade inducerade motståndet.)
    men sen måste man stanna kvar i markeffekten för att accelerera upp till rätt stigfart (Vx ~60 kt med en fullastad cessna.)

    försöker man stiga i lägre fart blir det inducerade motståndet stort vilket i värsta fall gör att man ej kommer upp från markeffekten.

    är fältet mycket mjukt kan man lyfta med klaff: 20 men då måste man ta upp klaffen till 10 grader kort efter lättning för att få tillräcklig stigprestanda. annars är risken att flygplanet slutar stiga när man kommer ur markeffekten.
    (detta finns inte beskrivet i POHn så man skall man skall tänka sig för riktigt noga innan man tillämpar denna metod)

    Jag tror att det hade gått bra i båda fallen om piloterna vågat hålla nere nosen och fortsätta flyga strax ovanför marken istället för att börja stiga med en gång, fast i video nr 2 hade det varit rätt tight minst sagt..
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. paron
    Svar:
    6
    Visningar:
    1,671

Dela sidan