Förgasarväremen på pa-28.

Diskussion i 'Flygteknik' startad av piloten, 6 Oktober 2007.

  1. piloten

    piloten Medlem

    Har en liten fundering. Varje gång jag ligger på final med låga varv och varmluften påslagen så bluddrar motorn till och sjunker lite i varv när jag stöttar med gasen. Är det så generellt med förgasarmotorer? Endast upplevt detta på dom 2 pa-28orna jag flyger.

    Kan kännas lite obehagligt att den inte kommer direkt. :q
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej Piloten,

    fenomenet kan variera från individ till individ, vissa bluddrar redan vid små effektförändringar medan andra börkar bluddra först när man närmar sig full effekt. Det har att göra med hur förgasaren är inställd vid senaste översynen.
    Om jag har förstått saken rätt så är spannet ganska stort hur förgasaren får vara vara justerad och ändå vara godkänd.
    I min hemmaklubb har vi en PA-28 som sörplade i sig nästan 50 liter i timman på låg höjd om man inte magrade ut den. Efter ett motorbyte så drog den betydligt mindre bränsle och bluddrade mindre på final.

    I ditt fall så är du ju medveten om problemet och du vet ju att kallluft kommer att lösa situationen så det är "ingen ko på isen".

    MVH
    Håkan
     
  3. sm6kst

    sm6kst Medlem

    på lyngbyhed
    tar vi bort förvärme på final ifall vi måste dra på
    dem gånger jag var tvungen stutta har det inte bluddrat (inte ens om jag glömde förvärme kall) och det borde det häls inte göra.... en extra stress moment...

    Anton
     
  4. frazer

    frazer Medlem

    Det gäller förhoppningsvis de flesta flygklubbar/piloter som flyger PA28. Förvärmningen ger en effektförlust som man gärna inte vill ha vid ett pådrag, speciellt sent sådant. Se bara på hur det gick för bogserkärran i Enköping :(
     
  5. piloten

    piloten Medlem

    Vad hände?

    Länk till haverirapport?

    Jag slår alltid ifrån förvärmen på kort final men samma sak händer när jag ligger o sjunker och sedan drar på innan förvärmningen är off. Varvtalet sjunker och motorn bluddrar till..
     
  6. frazer

    frazer Medlem

    Antar att det var meningen att citera mig där.

    Haverirapporten:
    http://www.havkom.se/virtupload/reports/rl2004_16.pdf

    Hade kunnat gått riktigt illa.
     
  7. Djin

    Djin Ny medlem

    Vet nån var man kan få tag på det där diagramet som framgår i haverirapporten? Kan ju vara nyttig att ha med sig.
     
  8. frazer

    frazer Medlem

    Den finns med i häftet för vinterflygning som ingår i H50P. Dock är det diagrammet sämre, för där har man en omvänd färgkodning, vilket förvirrar. Men skriv ut det diagrammet som finns i rapporten du!
     
Laddar...

Dela sidan