Förlorad loggbok

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Adam, 27 Augusti 2009.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    På förekommen anledning undrade en kompis hur man gör om man tappat bort sin loggbok?

    Och nej, det är INTE jag själv som sumpat loggen, lyckligtvis... :blush
     
  2. piloten

    piloten Medlem

    Jaså,, du har tappat din loggbok du.. :h
     
  3. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det där hände mig 1978. Det var då jag lärde mig att aldrig ha viktiga saker i incheckat bagage.
    Loggboken låg i bagaget som aldrig kom tillbaka efter en USA-resa :(

    Det fanns inget annat att göra än att påbörja en ny. Jag visste något så när hur många flygtimmar jag hade. De senaste flygtimmarna kunde rekonstrueras ur loggböcker. Resten fick falla i glömska.

    Numera saknar de där timmarna all praktisk betydelse.

    Hälsningar/Allan
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    I förebyggande syfte kan man ha en backup. Finns bra i digital form på nätet.
     
  5. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Har för mig det där står i loggboken. Har iallafall läst det någostans någon gång. Har för mig att man skulle kontakta luftis, påbörja en ny och uppskatta ungefär hur många timmar man hade.
     
  6. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Är livrädd för det där och håller på att titta efter bra alternativ, digitala alternativ då. Har testat Logten Pro till Mac lite och det verkar bra. Men är det någon som har tips på andra? Logten Pro är ju digitalt och har jätte bra saker för att skriva ut sina digitala logböcer i fina ark. Men skulle kanske kännas bättre om det fanns på internet och inte på sin hårddisk? Förlåt om jag snodde tråden lite... :unsure
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    www.myweblog.se
    Jag använder det och tycker det är riktigt bra.
    Man kan prova gratis i 30 dagar och sen om man vill fortsätta kostar det 140 kr/år. Ger en bra översikt över sina timmar och behörigheter.
     
  8. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Har dom så att man kan få sina timmar i en pdf eller excel fil? Eller något fint "utskrifts" läge? Ska ta en kik iaf :).
     
  9. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Jag kör bara med ett vanligt excelblad som jag har formaterat om lite snyggt så att det ska se ut som en riktig loggbok.
    Fungerar hur bra som helst!
     
  10. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Jag kör också med myweblog. Det går att skriva ut och spara allt som Excel filer. Tycker att myweblog är riktigt bra. Får allt säkerhetskopierat både på internet och på hårddisken, dessutom kan man ta ut all möjlig statistik över sina flygningar.
     
  11. Jocke

    Jocke Medlem

    Samma här. Världens enklaste grej! Om man dessutom använder dropbox behöver man inte släpa med sig datorn och får samtidigt automatisk backup. :tupX2

    Säg till den som vill ha en inbjudan...:)
     
  12. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Jag kör också med MyWeblog.
    Kanon.

    Man kan få ut statistik på mest flugna flygplan, rutter osv.. Karta över de flygningar man gjort.

    Naturligtvis kan man exportera till Excel om man så önskar.

    Tommy
     
  13. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Tack för svaren. Det är som sagt INTE jag som tappat loggboken (bergis!), och jag är inte så intresserad av digital dubbel-loggning eftersom jag hellre håller reda på min loggbok (ju mindre paperwork desto bättre).

    Det sagt, vet någon hur LFV mfl hanterar sådant här?
     
  14. Bodd

    Bodd Medlem

    Många svar om hur man förebygger, men inte så mycket om vad man kan göra när det väl har hänt!

    Om man inte har sitt flygande utspritt över alltför många år så brukar det inte vara så svårt att rekonstruera en ny flygdagbok.
    De flesta klubbar kan ge dig kontoutdrag över alla registrerade flygningar och debiteringar och kan sträcka sig flera år bakåt i tiden. Om man har någorlunda koll på vilka individer man flugit kan man även kika i flygplansjournalerna och hitta sina flygningar där. Flyger man yrkesmässigt finns alla flygtider loggade på bolaget pga arbetstidsregler.

    Luftis och andra myndighetspersoner har knappast något att säga om det hela.

    Webloggar och annat i all ära, men jag är inte heller särskilt pigg på att dubbelbokföra saker. Och diverse statistik är jag inte intresserad av.
    Jag scannar av min loggbok några gånger om året och sparar i elektronisk form på både datorn och min externa hårddisk. Tappar jag bort loggboken behöver jag ju då bara rekonstruera de senaste månaderna och det lär ju vara tämligen lätt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Med dagens teknik kan man fota av sin flygdagbok med sin mobilkamera och se gällande flygtid, ratings. Likaså med sina flygcert.
    På såsett kan man sedan lägga in dem digitala bilderna på sin virtuella e-mail typ. gmail, hotmail etc. för att ha en backup.:snaphappy:;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Dom flesta klubbar använder väl myweblog för bokning av flygplan och loggning av flygning. Om man så vill så kan man ju koppla loggningen till en loggbok. Det blir ju inget dubbelarbete men kostar förstås en dryg hundring. (Däremot är det väl ingen ide att använda myweblog om inte klubben kör det i övrigt. Då går ju ett excelblad i stort sett lika bra.)
     
  17. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag flyger på två klubbar varav en inte använde MyWebLog så jag får snällt skriva in mina timmar manuellt i min loggbok på myWebLog.
    Gillar backup på boken. Men att ta foto av sidorna var ju ännu enklare... Smart idé. Tyvärr ser min bok ut som ett krigsområde med felskrivningar på varje sida.. Tur inte kontrollanten räknade varje sida.. Då hade vi nog suttit där ännu och funderat varför lärarens tider inte stämmer med mina.. :D
     
Laddar...

Dela sidan