Förnya behörighet, hur går det till?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Björn L, 30 Augusti 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Björn L

    Björn L Ny medlem

    Idag har det gått på pricken 2 år sedan jag tog mitt PPL och jag är nu osäker på hur det egentligen ligger till med att förnya certet. Jag har gjort mina 12 timmar samt en timme med flyglärare, tillsammans fyllde vi i en blankett om förnyelse av behörigheten (SEPL) som jag sedan postade till Transportstyrelsen i Norrköping, tillsammans med kopior på min loggbok. Nu har det dock gått väl över två veckor och jag har inte fått några nya papper. Väldigt nojjig över att de har hittat fel i min loggbok eller dylikt.

    När jag frågade en annan medlem i klubben sa han att jag inte skulle räkna med att få några nya papper, utan att flygläraren jag gjorde kontrollflygningen med skulle ha satt en stämpel i mitt cert. Detta har han dock inte gjort och jag utgår i från att min flyglärare har koll på läget då han är väldigt professionell och erfaren.

    Ni som har erfarenhet, hur lång tid brukar det här ta? Utgår ifrån att jag inte får flyga från och med idag och det är ju väldigt synd ny när det är så fina sensommardagar.
     
  2. Fredan

    Fredan Medlem

    Flygläraren skrev en rad i mitt cert, that's it. Har aldrig fått några papper från transportstyrelsen som kvittens
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Lite förenklat finns det fyra varianter för att förlänga SEPL behörigheten:

    - PC med PC kontrollant (fungerar alltid, även om inte 12 timmar flugits)
    - lärartimme med FI som har fcl945 behörighet (oftast det bästa alternativet för då skrivs det in i certet direkt i samband med lärartimmen)
    - lärartimme med FI utan 945, sedan fylls certet och papper i av en PC kontrollant.
    - lärartimme med FI utan 945 och sedan skickas blankett och loggboksuttdrag till TS, nytt cert kommer på posten.
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. control

    control Välkänd medlem

    Upp till tre veckor får du nog räkna med.
     
Laddar...

Dela sidan