Förnya cert och nya regler?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av JohannesB, 17 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Pga av familjeangelägenheter så har jag fått lägga flyget åt sidan ett tag.
    Det börjar dock bli dags att förnya certet nu, går ut sista juni. Men så kommer det ju nya regler i april också(eller?). Jag har inte läst på alls vad dessa innebär för mig.
    Som det ser ut framledes så kommer det inte bli mycket fluget heller.
    Så är det nån idé att förnya om man inte kommer flyga på ett par år?
    Att det blir några lektioner och ny uppflygning med allt vad det innebär är jag beredd på men det jag funderar på är om de nya reglerna kan göra att man blir av med allt och får böja om på ny kula med en hel utbildning(göra om alla teoriprov, 45h etc) om man tar upp det igen om ett par år?
    Nån som har koll på vad som gäller?
     
  2. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Utan att gå in i de nya reglerna som jag inte heller har så bra koll på så vet jag att det dummaste man kan göra är att tappa sin rating. Missar du datumet för den och det går en minut över midnatt så måste du göra en skilltest, i princip en ny uppflygning med konrollant. Det ligger runt 5000: - plus ev. flygplanshyra och övriga kostnader. Cert och mecial är ingen panik om du missar datum, det enda är att du inte får flyga och att du får nya datum på dessa om du skickar in efter utgångsdatum. Tycker nog du ska försöka hålla ditt cert. Ju längre du låter det vila ju svårare är det att ta upp det igen. Det gäller ju även det praktiska med själva flygningen.

    Lycka till och hoppas att du håller ditt cert och får tid att flyga lite mer.

    Mv. Air-man
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Mjo, jag är medveten om att det kostar att göra ny uppflygning och att trsps förmodligen tar ut en saftig avgift.
    Men saken är den att jag förmodligen inte kommer flyga en enda timme de kommande två åren heller.
    Dessutom har jag inte flugit speciellt mycket det sista heller så jag behöver definitivt ett par lektioner för att komma igång.
    Att då ta ett gäng flyglektioner och göra en pc nu, för att sedan förmdoligen inte flyga och om två år göra om samma igen.
    Det blir rätt kostsamt det också för att bara behålla det.
     
  4. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Tror inte att de nya reglerna gör varken till eller från i ditt fall. Teorin vad jag har hört går aldrig ut, men vågar inte svära på om det finns en bortre gräns när man får göra om den. Allt hänger på vad din lärare tycker när du väl sätter dig i maskinen igen efter ett par år. Släpper du allt så tar det ju tid och kostar pengar då. Personligen skulle jag aldrig släppa ett cert helt, inte minst för allt pappersarbete du måste göra igen. Bättre då att hålla det aktivt med PC och hoppas att du får tid att flyga mer. Men känner du att det inte funkar så får du låta det gå ut och köra hårt når du får tid igen.

    Lycka till

    Air-man
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. LeonL

    LeonL Medlem

    Martin Antvik från AOPA skickade häromdan ett mail om de nya reglerna. Här är ett utdrag:
     
Laddar...

Dela sidan