Förnya UL-B certifikat? Vad krävs?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av mrflygare83, 8 Juni 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Jag har idag ett nyligen konverterat SPL med TMG samt ett UL-B-cert från 2011. UL-B-certet går ut sommaren 2016. De senaste åren har jag endast flugit TMG, men känner att jag fortfarande vill ha möjligheten att flyga UL-B i framtiden. Jag är idag inte medlem i någon UL-klubb utan endast i Segel.

    Så då återstår frågan, hur går jag till väga?
    Räcker det med nytt medlemskap + en PC? Jag flyger en del så mitt flygtrim är det inte någon fara med, men en timme eller två i en UL-kärra innan PC är nog inte helt dumt (kanske kan passa på att flyga in mig på en ny individ?).

    Vad händer om certifikatet förfaller och jag vill återuppta det på nytt? Är det besvärligare då?
    Jag skulle uppskatta att jag har 75 timmar UL och 75 timmar TMG och har flugit sedan 2011.

    Tack på förhand!
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Innan ditt UL-cert går ut så ansöker du om förnyelse på blankett L1466 och ser till att du har ett giltigt medical. Enligt TSFS 2013:18 krävs "kompletterande flygutbildning vid godkänd flygskola" samt PC. "Omfattningen av kompletteringen" avgörs av flygskolan. Med andra ord så blir det några lektioner med lärare och sen en PC, oavsett hur du själv bedömmer att din flygtrim är. Ska du flyga in dig på en ny flygplanstyp så ska du ju checkas ut på den oavsett.

    /Hans
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Tack Hans!
    Det låter ju rimligt. Vet du ifall kraven förändras om certet skulle ha gått ut? Jag kommer antagligen inte flyga UL de närmaste året eller två, så kan jag skjuta på skolningen/PCn ett litet tag så är det bara bra rent kostnadsmässigt. TMG flyger jag kontinuerligt.
    /MIkael
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Det verkar ju inte särskilt krångligt enligt TS, som i 2013:12 skriver;
    "14 § Om giltighetstiden för ett certifikat har gått ut krävs ett elevtillstånd för förnyelse endast om ensamflygning ska utföras i samband med eventuell kompletterande utbildning."

    Mao utbildning enligt flygklubbens bedömning och därtill PC. Men du får ju kanske räkna med fler skoltimmar än om du har ett giltigt cert.

    /Hans
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Suveränt! Tack ska du ha.
     
Laddar...

Dela sidan