Förnyande av certifikatet

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Charlie, 19 Juli 2007.

  1. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Hej på er!

    Är det någon som vet om man kan få dispens när det gäller förnyandet av certifikatet? Min tvåårsperiod går ut den 31/7 och innan dess måste jag göra en chekflygning annars förfaller certet. Vi har nu försökt få den här flygningen gjord i 3 veckor men vädret har satt stopp varje gång det har funnits möjlighet tidsmässigt.
    De tolv timmarna man skall ha har jag med råge så det är bara chekflygningen som saknas.
    Om jag inte lyckas få den här flygningen gjord innan 31/7 måste jag erlägga nytt flygprov osv. Åter till frågan.. någon som vet om det går att få dispens på grund av vädret?

    Mvh Charlie
    www.flygarn.se
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Ring LS och fråga. Du har iof hela det sista året på dig att flyga din träningsflygning, varför vara ute i sista sekunden?
    Se till att spara TAF/Metar så du kan stryka att vädret är under minima.

    ESGP 191050Z 26013KT 9999 BKN024 BKN042 16/10 Q1014=
    Varför inte flyga idag, du MÅSTE ju inte ut på distans, flygningen måste minst vara på 1 timma.
     
  3. Rikard

    Rikard Medlem

    Förstår jag reglerna fel i så fall?
    Jag tolkar det som att PC måste genomföras inom ett tremånadersintervall före utgången av behörigheten:

    "Proficiency check, PC
    För att förlänga en behörighet ska du göra en PC för den aktuella behörigheten inom en 3-månadersperiod före behörighetens sista giltighetsdag. Du får då behålla samma giltighetsdatum för behörigheten nästa år (eller näst-nästa år för klassbehörigheten enmotorigt kolvmotorflygplan). Behörighetens giltighetstid förlängs av kontrollanten genom att denne noterar giltighetsdatum på baksidan av certifikatet."

    Källa: http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____35026.aspx
     
  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Det skadar ju inte att ringa och kolla men jag har mycket svårt att tänka mig att de skulle ge dispens för en sådan anledning.
    Anledningen att man måste göra en ny uppflygning om man inte hunnit med 12h + lärartimme är ju för att säkerställa att man har den kompetens som krävs för att behålla behörigheten.
    Om man nu inte på annat sätt kan försäkra dem om att man fortfarande behåller den kompetensen, skulle ju en sådan dispens potentiellt innebära en minskad flygsäkerhet.

    Och jag tror inte LS arbetar på det sättet.

    Om LS skall ge en dispens från en gällande regel, vill de ha en försäkran på att man kan som minst upprätthålla gällande säkerhetsnivå på annat sätt.

    /Ejvind
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    Ok, jag fattade fel.
    Du skrev att du uppfyllde dina 12 timmar, jag tog det som att du skulle genomföra en träningsflygning. DEN får du genomföra inom den 12 månaders period som föregår klassens förnyelse datum . PC måste som du säger genomföras inom 3månader.
     
  6. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Daniel W
    Det stämmer att jag har de 12 timmarna så det är bara en "kontrollflygning" som skall göras. Tyvärr har både jag och tydligen vår kontrollant i flygklubben läst på dåligt och antagit att det är 3 månader som gäller även för denna flygning. Anledningen att den inte blivit gjord är att jag har haft svårt att få ledigt från jobbet när kontrollanten har kunnat och tvärtom. När vi båda kunnat har vädret inte tillåtit.
    Nästa vecka, dvs sista veckan innan certet förfaller är vi båda hemma och skall försöka få den gjord nån gång mån-fre så förhoppningsvis tillåter vädret flygning någon av dessa dagar.

    // Charlie
    www.flygarn.se
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    Lycka till, vädret ser ju ut att tillåta VFR under nästa vecka.

    Som sagt OM det skulle skita sig med vädret kan du ju alltid ligga i varvet 60minuter med läraren. OBS! Notera att för träningsflygning behöver det inte vara en kontrollant du flyger med!
     
  8. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Ovädret är här igen så idag blev det inställt igen :tdow
    Nytt försök imorgon!

    Charlie
    www.flygarn.se
     
  9. Charlie

    Charlie Ny medlem

    Sådär! I tisdags blev flygningen gjord i alla fall!
    Nästa gång kommer jag vara ute i god tid!
    :)
    www.flygarn.se
     
  10. dypen

    dypen Medlem

    Hei igjen, hva går denne timen med chekflygning utpå, er det teoretiske spørsmål underveis ? Må man gjennom en programfestet flyvning ?
    Forutsetter at timeantalle oppfylles for flyvetid, 12-6-12-12.

    Fint å spørre når du har vært gjennom dette nå :)
     
  11. Knorren

    Knorren Medlem

    Nu börjar det bli dags att förnya certifikatet (5 års) så då dyker det upp lite frågor om va som gäller nu egentligen?
    -Uppenbarligen får man ingen påminnelse eftersom certet går ut om 1 månad från nu ungefär?
    -Vad, vart och hur mycket betalar man in avgiften till Luftis?
     
  12. dypen

    dypen Medlem

    Hei igjen :) Jeg ser nå at det er liv i denne tråden og over ett år siden jeg stilte spørsmål i denne tråden uten svar! Jeg prøver igjen, spørsmålet har jeg stilt over her ? :blush
     
  13. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Hei Helge, her kommer svar på ditt spørsmål:

    Den obligatoriske timen med instruktør er ren periodisk trening, og for å sikre at man fremdeles er oppdatert nok til å være trygg bak spakene. Selv fornyet jeg mitt sertifikat i mai. Under min time med instruktør, fikk jeg selv velge hva jeg ville øve på. Siden dette sammenfalt med sesongåpningen av gressbanen i Ski, prioriterte jeg å fly landingsrunder. På den måten fikk jeg samtidig unnagjort den årlige klubb-PFT/plassutsjekk.

    Hvordan går det med skolingen din nå da? Er du kommet godt i gang?
    Vi blir nok kanskje snart klubb-kolleger også. Nå føler jeg at tiden er moden for en halehjuls utsjekk. :)

    Ingolf
     
  14. dypen

    dypen Medlem

    Hei og tusen takk for svar!

    Joda skolinga går "bra". Grunnet diverse problemer har det blitt veldig lite flytimer. Dette tester min tålmodighet. Stor pågang hos instruktørene, ferie for instruktørene, værforhold, fly står på bakken med skader samt ferie for flymekanikerene.

    Som jeg har skrevet i tidligere innlegg var det eksamen 3.juni der sto jeg i 8 fag, i navigasjon fikk jeg stryk med ett feil svar for mye :blush Tar om igjen navigasjon på førstkommende tirsdag som er veldig viktig, leser nå samt jobber med regneskiva og løser oppgaver.

    I utgangspunktet hadde jeg nok brukt for lite tid på navigasjonsfaget :)

    Når det gjelder halehulsflyging er det vel stor pågang, flyene er ute mye ser jeg. Hvor stor andel skoling vet jeg ikke.
     
  15. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Jeg vet hvor frustrerende det kan være å ikke få flydd så mye som man vil, men ikke la det ta motet fra deg. Nå som høsten er i anmarsj blir det sikkert mye fint vær også, og bedre tilgang på fly/instruktører.

    Når det gjelder faget navigasjon, går nok det bra neste gang. Selv måtte jeg ta 2 fag opp igjen, men det var fordi tilsynet hadde hatt feil på en kopimaskin når de lagde eksamen. 2 fag manglet ett spørsmål hver, og dermed fikk alle underkjent i de to fagene. Visste selv at jeg ville fått bestått selv om dette ene spørsmålet hadde blitt registrert som feilsvar, men tilsynet var veldig firkantede i den saken. Lite man kan stille opp med da. :-(

    Vet du forresten noe om den Cub`en som brukes til halehjulsskoling er operativ vinetern igjennom, eller om den settes i vinteropplag?
     
  16. dypen

    dypen Medlem

    Cub`n er ikke i vinteropplag i følge bookingsystemet, har vært ute på tur både i november 2007 og februar 2008 o.s.v.

    Kansje ikke den varmeste plassen for en pilot på vinteren :)

    Når jeg var oppe 3.juni til eksamen var vi vell ca. 24 personer i eksamens rommet, ca. halvparten av disse gikk innen to timer noen allerede etter en snau time. Jeg antar at disse tok opp igjen en eller to eksamener.

    Når jeg har blitt spurt om tidsforbruket på ppl-a har jeg vært instilt på at det går fort 1,5 til 2 år før jeg er ferdig, dette sammen med fast arbeide og faste gjøremål i heimen som må gjøres.
     
  17. Knorren

    Knorren Medlem

    Bumpar tråden och försöker än en gång då trots att jag blev kapad av norrmänn......;)

    Nu börjar det bli dags att förnya certifikatet (5 års) så då dyker det upp lite frågor om va som gäller nu egentligen?
    -Uppenbarligen får man ingen påminnelse eftersom certet går ut om 1 månad från nu ungefär?
    -Vad, vart och hur mycket betalar man in avgiften till Luftis?
     
  18. Bodd

    Bodd Medlem

    Här är blanketten som ska skickas in:

    http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Luftfartsstyrelsen/Blanketter/L_1663_9.pdf

    Och här är avgifterna. Se sidan 13. Årsavgift 540 kr x antalet år du vill ha certet på enligt blanketten ovan.

    http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Luftfartsstyrelsen/Regler/Avgifter_1_juli%202008.pdf

    Se till att alla dina behörigheter är gällande innan du skickar in blanketten.
     
  19. Knorren

    Knorren Medlem

    Tackar!!

    Sista frågan, vart betalar man in pengarna?
     
  20. Bodd

    Bodd Medlem

    Postförskott när du hämtar ut certet på posten.
     
Laddar...

Dela sidan