Förnyelse av SEP och IR

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av magnusl, 14 Juli 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. magnusl

    magnusl Medlem

    Hej!

    Jag har nyss fått IR till mitt SEP och denna förfaller ungefär samtidigt som min SEP. Är medveten om att jag måste göra en PC varje år för att behålla mitt IR men är det någon som vet om SEP automatiskt förnyas i samband med denna PC - eller SEP lever sitt eget liv (med 12 timmar + lärartimme mm eller PC för SEP)?

    Vänliga hälsningar

    Magnus
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    SEP förnyas inte automatiskt om du gör en IR PC. Däremot så kan du förstås göra PC för IR och SEP samtidigt. Alternativt så kan din IR PC fungera som lärartimme för SEP. (Om inte din PC-kontrollant har något att invända förstås, men jag kan inte se varför.)
     
  3. magnusl

    magnusl Medlem

    Ok! Tack så mycket för svar.

    Jag förmodar då att en PC SEP har vissa obligatoriska VFR-moment i sig så att det inte räcker med IR-momenten.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har ännu inte behövt göra någon SEP PC så jag vet inte säkert vad de innehåller utöver vad man gör i en IR PC, men om jag gissar att det är samma som vid ett flygprov för certifikat så borde det vara lite landningsövningar av olika slag inklusive bedömningslandningar och rekognosering av nödlandningsfält. Allt annat jag kan tänka mig på en SEP PC (inklusive stall, lågfartflygning, branta svängar....) gör man på instrument också.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kanske det skiljer sig från lärare till lärare, men jag har kört min lärartimme och IR PC 2ggr under en och samma timme. Vi gjorde nog inte några specifika VFR moment, men det kanske inte behövs om det inte är just är en SEP PC.

    Till saken hör kanske att mitt SEP och IR förnyelse ligger under samma månad.
     
  6. magnusl

    magnusl Medlem

    Ok, det kanske inte är så många som gör en SEP PC egentligen om man flyger hyfsat mycket och det är lärartimmen som ofta blir den obligatoriska och det känns ju fullt rimligt att en IR PC kan vara en lärartimme.

    Men visst är det en PC-kontrollant som ska intyga SEP-behörigheten genom att kontrollera 12 timmar senast året etc. samt att man gjort en lärartimme? Antar att PC-kontrollanten vid en IR PC då kan intyga även SEP (möjligen mot extra betalning) och man på sådant sätt förnyar båda behörigheterna samtidigt.

    Att dessa hamnar inom samma 90-dagarsperiod (om jag nu tänker rätt) innan någon av behörigheterna går ut vore ju optimalt. Om det inte är så borde man ju även kunna tidigarelägga en av behörigheterna.
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Finns inga som helst formella krav på vad lärartimmen ska innehålla förutom att det ska vara i timme block. Det står rätt tydligt i reglerna vad som kan ersätta lärartimmen. En IR PC duger utmärkt.

    Genomför jag en lärartimme med för mig okänd pilot så vill jag se det vanliga... med för mig kända elever så anpassar jag timmen och tvingar dem att träna på det jag vet att de är minst duktiga på. Jag minns en där jag krävde en inlämnad färdplan, själva flygningen var av mindre intresse, där visste jag att kompetensen redan var på topp ;)
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Kan du hänvisa till avsnitt i del-FCL där detta står? Inte för att jag tvivlar på dig, utan för att jag själv letat efter det utan att hitta det.
     
  9. control

    control Välkänd medlem

    2013:12 §30 eller ännu bättre i förordningen den länkar till: (EU) nr 1178/2011 ;)
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tänkte fel. Det är klart att en IR PC (på SEP!) kan utgöra lärartimme för SEP. Jag tänkte att du menade att en IR PC (på SEP) kunde ersätta en SEP PC och något sådant har jag inte hittat i 1178/2011. Även om det inte vore orimligt så verkar det inte vara möjligt.
     
  11. control

    control Välkänd medlem

    MEP IR PC duger också som ersättning för SEP lärartimme... Tanken är förmodligen att allt som anses mer avancerat tillåts ersätta det enklare.
     
  12. Axelaxe

    Axelaxe Medlem

    Jag har försökt göra min IR PC i 3 månader nu, men varit under minima på väder varje gång.

    Jag hörde nyligen att man skall kunna göra sin IR PC i simulator vartannat år. Någon som hört talas om det? Vilken typ av simulator är det i sådant fall?
     
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Borde funka i en FNPTII. Spelar nog ingen roll vilket flygplan. Finns en på Airways om du bor i Mälardalen. De flesta kan man konfigurera som antingen en- eller två-motor.
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Japp jag gjorde min på Airways förra året i simulator!
     
  15. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

  16. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

Laddar...

Dela sidan