Förnyelse av språkbehörighet

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Fredrik, 9 April 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Är det någon som har gjort en förnyelse av sin radiotelefonibehörighet nyligen och kan berätta lite praktiskt om vilka åtgärder som man behöver vidta?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Behöver man förnya den???
     
  3. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Beror på, den svenska brukar inte behöva förnyas. Har för mig att om man har en 6 behöver man inte förnya.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Aha -- det är inte själva radiotelefonicertifikatet utan språkbehörigheten som avses? Då är jag med. Nej, om man har 6 så behöver man inte förnya.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Exakt, det är väl så det är. Språkbehörigheterna behöver förlängas.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Bo Gunnar Ingfeldt om han har tid. Han håller till mycket i Västerås på dagarna men bor i Stockholmstrakten. Jag gjorde min förnyelse med honom.

    Ulf Mattsson är en trevlig herre också, jag har gjort PC med honom.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för tipsen!

    Namnet Ingfeldt känner jag till sen tidigare. Hans son, Magnus har jag för mig att han heter, har vid ett par tillfällen skrivit på när det har varit dags för förlängning av behörigheterna.

    Vid ett språkprov gör man både svenska och engelska på samma gång antar jag? Finns det någon förteckning över vilka moment som gås igenom så att man kan förbereda sig lite mentalt på vad som komma skall?
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När jag i fjol gjorde språkprovet för engelska så började det med ett samtal med kontrollanten. Jag fick bl.a. berätta varför jag började flyga. Så fick jag lyssna på inspelningar (med avsiktligt dålig ljudkvalitet) och berätta vad som sades. Till slut så visade han några bilder med flyganknytning och jag skulle berätta så detaljerat som möjligt vad jag såg på bilderna.

    Hela provet spelades in. Enligt kontrollanten var det för att Transportstyrelsen skulle ha möjlighet att kontrollera hans bedömningar i efterhand.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Om du är svenskfödd tror jag att du får en 6a på svenskan per automatik. Annars är det som Airborne again säger, det börjar med ett samtal, sedan får man lyssna på inspelningar och ska återberätta vad som hände, ju mer man målar desto bättre. Samma gäller bilderna. Det handlar om konversationsengelska och är man någorlunda bekväm på engelska är det inga problem att få en 6a. Då slipper man dessutom göra om det för all framtid
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för förtydligandena. Jag hade på känn att det var något i stil med det ni berättade. Jag får helt enkelt ta kontakt med en språkkontrollant och boka in en tid och ta det därifrån. Verkar ju inte alltför avancerat.
     
  13. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag gjorde språkförnyelse i samband med PC. Vi bestämde helt enkelt att jag skulle ta allt radiosnack på engelska, och så fick jag det godkänt som språkcheck. Möjligen lite oortodoxt, men smidigt var det ju...
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det lät ju jäkligt smidigt! Det här andra sättet känns aningen krystat och konstlat :)
     
  15. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Mja, helt krystat är det nog inte. Tanken med språkprovet är, vad jag förstått, att man ska kunna prata engelska även utanför radiofraseologin. Syftet är att kunna hantera onormala situationer och direktiv som inte täcks av enstaka ord (klart landa, klart starta...), vilket tydligen har varit ett problem i regioner där engelska är andraspråk. Egentligen tror jag alltså att det delvis motverkar sitt syfte att göra provet i luften. Dock, eftersom jag har bra förtroende för mina egna kunskaper i engelska så kändes det som en smidig lösning. Förmodligen var det också de enklaste 500 kr som språkkontrollanten, tillika PC-kontrollant, tjänat... ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det kanske var PC-kontrollantens egna språkkunskaper som var begränsade ;)
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag förstår att syftet är att kontrollera språkkunskaperna utanför radiofraseologin. Men man kunde väl ha det som standard att kombinera ett flygpass av något slag med kontroll av språkprov, precis som du gjorde.

    Den engelska delen av provet är jag inte speciellt orolig för. Numera sen flera år tillbaka kör jag alltid på engelska om jag flyger i kontrollerad luft och/eller på färdplan. Vid mindre okontrollerade fält brukar jag köra på svenska för att vara smidig och undvika eventuella språkförbistringar. Utmaningen för mig är snarare att hitta rätt svenska uttryck :)
     
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Språkprov avklarat idag på förmiddagen. Det blev dubbla 6:or. Skönt! Ett annorlunda prov jag kan väl sammanfatta det hela med :)
     
  19. Swip

    Swip Medlem

    Bra jobbat! Skulle du vilja skiva några ord om det annorlunda provet? :)
     
  20. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Denna fråga hör nog också hemma här tror jag. Hur svårt är det att kamma hem en sexa på språkprovet? Måste man i princip tala engelska som modersmål eller är det ryktet överdrivet?
    Nån som har lyckats få en sexa av er?
     
Laddar...

Dela sidan