Första attacken med grön laser

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av control, 29 September 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. control

    control Välkänd medlem

    Ikväll blev jag och min elev attackerade med grön laser över Stockholm under mörkerskolning. Tror inte vi tog någon skada av det. Polisanmält via Brommatornet.

    Med tanke på hur billiga och tillgängliga de är så är det nog inte länge innan vi alla flyger omkring med skyddsglasögon om inte straffen höjs till motsvarande grov misshandel :-/
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hur gick det till och fick det några konsekvenser?
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Vi var inne över staden och plötsligt ser jag hur vår vinge blir träffad av en grön stråle, det är naturligtvis svårt för busen att hålla oss i siktet så det flimrar över oss några gånger. Vi hukade bakom instrumentpanelen i princip omedelbart, rapporterade till tornet som bad oss ringa efter landning. De höll på i mindre än 30 sekunder.

    Efter landning ringde vi tornet, de vill gärna få allt polisanmält då det lät som att det är ett ökande problem, framförallt för trafiken till Bromma och polis-HKP som är ett naturligt mål för detta avskum... Tornet erbjud sig att hantera anmälan vilket jag naturligtvis tackade ja till, efter några minuter på telefon var allt klart.

    Polisen tar nog detta på stort allvar men just denna anmälan lär förmodligen leda till en utredning som stängs omedelbart i brist på vettigt spaningsunderlag...
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för info. Vilka idioter, undrar om dessa människor (troligen ungdomar) vet hur allvarligt detta är och vilka konsekvenser detta kan få. :(
     
  5. pasj66

    pasj66 Medlem

    Med fyra års fängelse i straffskalan så finns lite möjligheter för polisen iaf..

    http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.544001-skot-med-laser-mot-polis

    tror han fick 40 dagsböter och villkorligt..

    "Fördelen" med grön laser är att det tydligen är strålen syns när den går genom luften.. inget som hjälper när man själv är måltavla men någon annan kan ju se vart det kommer ifrån.

    /Patrik
     
  6. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Har blivit belyst fem gånger nu. Enda man kan göra är att rapportera det och lämna de uppgifter man kan för att se till att det förs in i statistiken.
    Förhoppningsvis kan det i längden leda till att de förbjuds eller åtminstone blir svårare att få tag på genom någon form av reglering.
     
Laddar...

Dela sidan