Första EK..

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av cheetah1, 18 November 2006.

  1. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Hej!

    Första EK (antagligen då) om en timme ungefär.. Önska mig lycka till.. :) *nervös som fan*

    //Cheetah
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    EK är ett mycket speciellt ögonblick under flygutbildningen, det håller nog de flesta med om. Det är en fantastisk känsla att för första gången få flyga flygplanet helt själv utan någon flyglärare!

    Berätta gärna hur det gick sen!

    Lycka till! :)
     
  3. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Dom har visst bytt cylindrar på skolkärran, och under inkörning är det inte lämpligt att ligga i varvet, så det blev inget idag.. Vi gjorde lite VOR-navigering istället.. :)
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad flyger du för kärra?!
     
  5. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    PA28 Warrior från -77.. :)
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad tycker du om flygegenskaperna?

    Jag flög lågvingat under större delen av min flygutbildning. Nu mera blir det enbart högvingat när jag flyger Cessna. Lågvingade kärror tycker jag beter sig väldigt fint i sättningsögonblicket när man kommer in i markeffekten.
     
  7. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Jag tycker att den är helt hopplös att få att sätta sig där man vill.. Jamenar, speciellt för mig som är nybörjare.. Den flyter och flyter och flyter, och helt plötsligt dunsar det till så står man på marken.. :X
    Men annars är den väl fin att flyga. Men jag kan tänka mig att man kommer uppleva en viss skillnad när man sätter sig i en lite modärnare maskin.. Jag hoppas tillexempel få flyga in mig på klubbens Diamond Star efter att jag har tagit certet..
     
  8. Patrik

    Patrik Ny medlem

    hmm det verkar vara lite blandat här...

    Vad jag har hört ska en PA-28 ha nästan hälften så dåligt glidtal som en C 172.

    Om du tycker pa28 har bra glidtal undrar vad du hade tyckt i en ny c172 som glider nåt så enormt!!

    Jag flyger både 172R från 2000 o frammåt o 172 RG från nångång på 80 talet, och jag tycker det är jätte stor skillnad på dessa två i utflytningen!
     
  9. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Jovisst, men en cessna påverkas mycket mindre av markeffekten en en pa28 eftersom den är högvingad.. :laugh
     
  10. Patrik

    Patrik Ny medlem

    enligt de jag snackat med så glider c172 bättre i markeffekten i vilket fall som helst. Beroende på att den har en lägre vingbelastning samt lägre drag/motstånd
     
  11. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Måste bara få skryta lite :lol

    http://pcreithe.wordpress.com

    Efter 1001 hinder.....
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det är helt okej att skryta lite när man har flugit EK första gången ;) Stort grattis! Lycka till med den fortsatta utbildningen. Håll oss underrättade om dina framsteg!

    Mvh
    Fredrik
     
  13. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Tack!
    Stay tuned on the blog! Fick ett vanligt 9-5 jobb med start den 28:e så det blir flyga på kvällstid som gäller nu :)
     
  14. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag instämmer i gratulationerna !!!!

    Kärran känns lättare........
    Det stiger bättre...........
    Det är tyst, ingen lärare som snackar........
    Dessutom inser man ju att man flyger som en ung Gud !
    Första EK är speciell.......!

    MVH
    Håkan
     
Laddar...

Dela sidan