Första flyglektionen PPL- Airways Västerås

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Robert22, 10 Juni 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Robert22

    Robert22 Ny medlem

    Hallå på er nyblivna och äldre piloter!

    Jag har äntligen fått bekräftat att jag ska på min första flyglektion nu på lördag 15/6, vi skall flyga 2 pass har vi kommit överrens om (om vädret tillåter) och jag har en klassisk fråga såklart

    Hur förbereder jag mig inför detta?

    Jag har böcker irån KSAB, luftfart generellt, met, elevhandbok samt logbok och medical undersökning hemma.

    Jag har läst i böckerna till och från efter arbetstid och finner hela flygandet väldigt intressant :D

    Min teorikurs börjar i Augusti på flygteoriskolan och hade tänkt flyga lite i sommar för att kankse få lite utav den praktiska delen gjord innan kursstart.

    Hoppas på lite informativa svar ifrån er lyckliga människor som besitter den kunskapen jag vill åt :)

    Ha det så bra!
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Johnson

    Johnson Medlem

    Ååå första lektionerna va fantastiska å sen blev det bara bättre och bättre!! :D
    Det som är en fördel inför första lektionerna är att titta lite på vilka intstrument som finns i cockpit, va de gör och var de finns. Iofs flyger du ju med data skärmar antar jag så är inte sååå lätt...googla på "garmin g1000" så ser du hur skärmarna ser ut och fungerar. Sen kan det vara kul och bra att lära sig hur mycket en knop är och fot osv så man vet lite hur fort och högt man flyger.

    MEN först och främst ska du njuta av att bara få sitta fram och styra, titta och lära! Sen tycker jag att man ju mer man flyger desto mer märker man vad man behöver läsa på, samtidigt som många delar i teorin blir enklare att förstå när man flugit endel!

    Som sagt grattis till att börja en fantastiskt utbildning, jag njöt varje minut i flygplanet under skolning och gör det fortfarande, att flyga är underbart! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Kul att du ska flyga i helgen.

    Här kommer min ödmjuka syn på det hela! ;)

    Det jag minns var att jag hade samma härliga inställning som dig.
    Jag började också med två timmar första dagen. Jag lovar att jag sov gott efteråt!
    Det är mycket mer påfrestande än man tror att flyga när man är ovan.
    Jag lovar att jag var nöjd. Helt slut. Tittade på klockan och tiden gick så sakta.
    Du kommer garanterat att få en helt underbar dag i alla fall.

    Förbered dig genom att vara utsövd och pigg är mitt tips.
    Strunta i böckerna inför första lektionen.
    Du kommer att få läxa inför nästa lektion i alla fall.
    Njuuuut.!!!!

    Lennart PPL NQ färdigt Sept 2012
     
  4. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Bäst är ändå när man tragglat sig igenom de där 10 timmarna som lagen föreskriver och man blir av med snubben i högerstolen :happy:
    När man kommit några lektioner in i utb så är det bra om man försöker lära sig tänka "flera steg i taget", att man redan på medvinden försöker bestämma var man vill vara när man kommer ut på finalen. Annars är risken den att man bara lär sig landa på "hemmafältet" om man enbart går på att hålla "X fot över tjärnen och svänga på final över det huset".
     
  5. Robert22

    Robert22 Ny medlem

    Tack snälla för ert engegemang! Det känns som om att jag förberett mig hyffsat då intresset för detta har funnits ett tag. Intrumenten sitter och dess innebörd. Garmin 1000 skall jag även kika närmare på internet, eftersom jag antar att det är den som är i en diamond da40.

    Ni alla medlemmar verkar vara ett kanongäng, verkas finnas en hel del tips och hjälp här så det blir på återseende!
    Ha en grym flygsommar och hoppas att ni njuter, ni är grymma!:cat:
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Jättekul att du ska börja flyga!

    Ett tips är att om du vill hålla kostnaderna nere så bör du dock akta dig för att flyga allt för mycket innan du har koll på teorin. Man blir snabbt rostig om det går för lång tid mellan passen. Personligen så hade jag bränt av teorin i raketfart och sen satsat på att flyga intensivt, om jag fått göra om det hela.

    Om du är kunskapstörstig så finns lite intressanta videos hos tex Sportys, dock lite USA intriktat men klart sevärda och givande :

    http://www.sportys.com/PilotShop/category/1011

    Lycka till!

    Jonas
     
  7. Johnson

    Johnson Medlem

  8. Robert22

    Robert22 Ny medlem

    Hej på er,

    För er som kankse vill veta hur det gick under min första flygning så kändes det extremt roligt! Vilken upplevelse det var att bara ta sig ut på banan och få påbörja take off.

    Flygningen i sig kändes helt okej, jag fick öva på att hitta en fast punkt och försöka hålla planet rakt, svänga i 360 gr mm. Kan säga att jag inte hade full kontroll på allt men det kändes som om jag inte riktigt hade ställt in sätet efter min längd, lite nervositet osv spelade nog också en stor roll. Men jag tror själva flygkänslan kommer efter att man flugit ett par gånger så småningom? Håller ni med mig? Det märktes att jag satt i ett nytt typ utav fordon om jag säger så, inte lika vant som att fickparkera inne i city direkt!

    För övrigt kan jag bara tala om att ni till årsskiftet har en ny PPL innehavare :D

    Hoppas folk skriver om sina små/stora resor i sommar och länkar till lite bilder!

    Ha en bra vecka nu och tack för alla tips ännu en gång.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan