Första flygningen med eldriven SportStar

Diskussion i 'Flygteknik' startad av hans_p, 3 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  2. Det låter som en klockren lösning för motorseglare. Att enbart nyttja förnyelsebar energi, ladda batterierna under segelflygning mha solceller och kanske windmilla på väg ner för att ladda. Kommer ihåg då vi flög Motorfalke uppe i Gällivare, det var billig flygning. Man betalade enbart tachotid så segelflygningen var helt gratis. Detta motiverade att man försökte få så mycket flygtid till så låg kostnad som möjligt. Med förnyelsebar energi så behövs ju bara ekonomi till att täcka upp de fasta kostnaderna. Låter helt fantastiskt. Framtiden, ja definitivt.
     
    • Håller med Håller med x 1
  3. control

    control Välkänd medlem

    Jag har räknat lite på det. Hade tänkt mig en 200hk elmotor som drivs av batteri med en dieseldriven generator med 100hk effekt för när batteriet inte räcker.

    Problemet är att idag får man fortfarande räkna med 1kg per 1Kwh.... och vill man få ut 100hk från batteriet i 45minuter så krävs det därför ca 800kg batterier. Det känns inte meningsfullt att undersöka om resten av lösningen är realiserbar innan batterierna fått ett betydligt bättre vikt/kapacitet förhållande.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det får bli nån sorts urandrift.. Då kommer det att hända saker!! Hav kom blir ersatta av SSI när nåt går snett bara ;)
    Nej jag håller med control att batterierna idag fortfarande är usla!! Vi borde ha knäckt den nöten nu tycker jag?
     
  5. Vår SF25B-MotorFalke SE-UAR hade en Stamo motor på 45 hp och det räckte gott och väl :)
     
  6. Per Norén

    Per Norén Ny medlem

  7. control

    control Välkänd medlem

    Läser på sweclockers om försök med ny batteriteknik som ska kunna laddas 1000ggr snabbare och innehålla 30 gånger så mycket energi per yta... nu står det yta men antar att det handlar om ungefär samma förbättring per kilo. När de batterierna finns till rimligt pris så kan min plan förverkligas. :D
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan