Första serietillverkade elplanet

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jocke, 19 Maj 2010.

  1. Jocke

    Jocke Medlem

    Till sommaren ska det gå att köpa ett flygplan med elmotor "från hyllan".

    http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article777896.ece

    Prestanda blir, inte helt oväntat, ganska blygsamma: ensitsigt, 40 minuters flygning (längre om man slår av och utnyttjar termik), marschfart på 80km/h osv, men ändå - ett elplan! :)

    Tanken på tysta flygplan, med låga driftskostnader är ju mycket lockande. Kan de bara få upp prestandan lite så man får in två pers och kommer lite längre kan det nog bli ett intressant alternativ till dagens ultralätta. Kanske med hjälp av bränsleceller, som ju har betydligt högre energiinnehåll per kilo än batterier.

    Bara en sån sak som att om planen blev tystare skulle det gå att anlägga flygfält lite varstans...
     
  2. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Jag tror inte att det är bullret i sig som gör att vissa irriterar sig på mindre flygplatser. För jämfört med trafikbuller etc är bullret från en allmänflygplats inte särskillt högt och ihållande. Jag tror att folk irriterar sig på att det är något som kommer över deras huvuden och ger fri insyn. Dessutom finns det en rädsla för flyget hos många, vilket gör att man tycker det är onaturligt och man vill ha bort det.
    Så jag tror inte elflyget påverkar folks inställning till flyg särskillt mycket, och inte miljön heller för den delen, men de e en annan sak...

    Jag vet, bakåtsträvare
     
  3. Jocke

    Jocke Medlem

    Intressanta synpunkter - och jag håller med om att det finns en irrationell rädsla runt flyg, att det är "onaturligt" och därmed "farligt". Men jag tror inte att klagomålen runt själva flygfälten handlar så mycket om det utan om just buller. För det bullrar ju en hel del när ett plan startar, det kan man inte komma ifrån. Och att det är mindre ihållande än t.ex. en väg tror jag snarare gör att man irriterar sig mer. Vägbruset vänjer man sig snabbt vid och hör inte efter ett tag, men varje enskilt plan blir ett irritationsmoment.

    (Plus att ett flygplan, även en UL, faktiskt låter mer vid start än en bil. Möjligen kan en hårdvarvande motorcykel med utbytt (olagligt) avgassystem konkurrera...)
     
Laddar...

Dela sidan