Första (svenska) långnavven - var ska jag flyga?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av FarewellFire, 5 April 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Ärade forumiter,

    Jag ska inom kort bege mig ut på min första svenska långnav. Flyger DA42 från Hässlö och har 3,5 blocktimmar att disponera fritt. Tänker mig besöka åtminstone två andra flygplatser på vägen och söker tips på roliga eller intressanta flygplatser att göra low approaches och eventuellt studs/gå på.

    Vill gärna testa något kul och har sneglat på Visby och Mariehamn. Det förstnämnda för att det är ett ställe dit jag kan tänka mig att återvända privat och det andra för att det är i Finland och verkar vara befriat från startavgift.

    Så, ge mig gärna era bästa tips!
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det kostar på Mariehamn om tornet är öppet och det är avgift för flygningen om du åker IFR. (Dock är båda kostnaderna låga så låt inte det hindra dig)

    Varför inte ESOW-ESSV-EFMA-ESSD-ESOW (att jag tar med Borlänge är för att då kan du köra DME-arken, inte så många ställen i närheten att träna på detta) :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. LEE

    LEE Medlem

    Gör en tur runt södra Skandinavien och beroende på landningsavgifter etc. landa på Mariehamn, sedan Visby, runda Öland och landa Kalmar, vidare till Rönne på Bornholm, norrut igen via Köpenhamn alt. annan dansk flygplats eller Sturup/Malmö, Jönköping och sedan Skavsta om det finns tid över? Jag skulle övernattat på Visby eller Rönne så blir det en fin utflykt!
    Bilder förväntas!
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Control's rutt tycker jag var rätt bra om det ska ta 3.5h och perfekt med två-motor om du ska korsa extra mycket hav samma dag :). Visby är ju ett måste :) Mariehamn kan du köra LNAV inflygning approach till 03/21 så kan du checka av det samtidigt!
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Bra tips! Lite osäker på om jag verkligen får in hela den svängen på 3.5h block dock. =) Har kollat AIP och NOTAM för Mariehamn men ser inte ett ord om avgift. Måste man kontakta tornet för att få veta sådant? Och menar du att man måste betala o man enbart vill göra low approach och sedan aldrig ta mark?
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag har flugit dit IFR. Tror det gick på 300 totalt för något år sen...

    Ring tornet o kolla aktuella avgifter! +358 18 634420
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    route.PNG

    Ser ju rätt lagom ut. Om du är ute efter blocktid så hoppa över ESSD :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Tyvärr så kommer man ju inte särskilt långt bort, annars hade jag rekommenderat att åka mot terrängen så att man får något annorlunda och får tänka på MSA och liknande. Kan du inte slå dig ihop med en annan elev för att komma längre bort?
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. Jag har också funderat på Mariehamn, men läste nånstans att en del där i luften endast kommunicerar på finska, så man bör åka i veckorna för att ha hjälp av tornet. Uppdatera gärna sen.
     
    Senast redigerad: 9 April 2017
    • Gillar Gillar x 1
  10. control

    control Välkänd medlem

    Aldrig hört någon prata finska i luften över Åland. Och när jag var till Malmi sist så gick alla över till engelska efter mitt första anrop på engelska. Trafiken på Mariehamn är så gles på helgerna att du förmodligen inte kommer att höra någon annan på frekvensen om du är där när tornet är stängt ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Kan ESNM vara ett alternativ?
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Tack för god input. Jag ska fundera ett varv till. Jag pluggar som relativt ensam betalelev just nu så jag kan dessvärre inte bunta ihop mig med någon annan för att förlänga äventyret. För allmän kännedom snackade jag med Mariehamn som skickade mig vidare till finska Luftfartsverket.

    För en DA42 är prisbilden som följer när det gäller Mariehamn:

    Per approach: 13,53€
    Per landning: 30€
    Parkering: 8,60€
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Bra tips men det är lite för långt bort. Tanken är att få in så många approacher som möjligt under resans gång! =)
     
  14. LEE

    LEE Medlem

    Vilken hastighet räknar du med på maskinen för den flygningen och vilka höjder, d.v.s. hur långa stigningar blir det?
     
  15. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Så, fick planera om flygningen då den sköts upp en hel dag från morgon till kväll tack vare bisarr sidvind i Västerås. Men vi kom till slut iväg på sträckan ESOW-ESSV-ESKN-ESOW. Mycket tacksamt att ha en kärra med bra avisning (som dock inte behövde användas) och idel simulerade fel under resans gång. Blev till slut 3,2 timmar block. Kul!
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan